عضویت فعالان قرآنی در صندوق هنر منتظر تصویب دولت + صوت
کد خبر: 4022364
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر:

عضویت فعالان قرآنی در صندوق هنر منتظر تصویب دولت + صوت

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره عضویت فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر، گفت: ان‌شاءالله در آینده با تصویب دولت، فعالان قرآن و عترت هم به صندوق اضافه خواهند شد.

به گزارش ایکنا، سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر دوشنبه 29 آذر در نشست اطلاع‌رسانی صندوق اعتباری هنر با موضوع تشریح اعطای بسته حمایتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، موضوع حمایت از اقشار گوناگون مورد توجه قرار گرفت، گفت:‌ اهداف اصلی دولت جدید، بحث حمایت از اقشار گوناگون و از جمله اقشار مرجع مانند هنرمندان، توزیع عادلانه خدمات و توجه ویژه به بخش فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: بر این اساس طرحی به‌صورت یک برنامه فوری در توجه به اقشاری که در دوران کرونا آسیب دیده‌اند، مورد توجه قرار گرفت و وزیر ارشاد نیز این موضوع را پیگیری کردند.

پوراحمدی با بیان اینکه وزیر در شعارهای خود موضوع حمایت همه جانبه از هنرمندان و تلاش برای جا انداختن وزارت فرهنگ و ارشاد به‌عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر را مطرح کرده است، افزود: موضوع بسته حمایتی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شهریور سال ۱۴۰۰ مصوب شد و مراحل اداری آن طول کشید تا اینکه توانستیم به‌تازگی آن را به تصویب نهایی برسانیم و بسته حمایتی عملیاتی شود.

وی، بسته حمایتی را شامل واریزی‌های بلاعوض، تسهیلات بانکی و حمایت‌های آتی دانست و اظهار کرد: صندوق اعتباری هنر به‌عنوان مهم‌ترین و جامع‌ترین نهاد حمایتی و مالی دولت فعالیت می‌کند و روزبه‌روز در حال گسترش است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: یکی از محصولات صندوق اعتباری هنر، «هنرکارت» است که به‌عنوان زیرساخت و رابط مالی بین صندوق و مجموعه هنرمندان عمل می‌کند و از این طریق، خدمات مختلفی ازجمله واریزی‌های مالی بلاعوض به هنرمندان داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 86 هزار و 365 نفر عضو صندوق هستند که این تعداد در حال افزایش است. خدمات به اعضا در قالب‌های مختلف بیمه‌ تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، طرح تکریم و ... ارائه می‌شود؛ همچنین 500 نفر از این اعضاء، دارای نشان درجه‌یک هنری هستند که خدماتی در قالب طرح تکریم به آن‌ها ارائه می‌شود.

پوراحمدی ادامه داد: با توجه به بسته حمایتی واریز شده، تقاضاهای بسیاری برای عضویت در صندوق اعتباری هنر داشتیم که این تعداد از سال گذشته به 15 هزار و 338 نفر تا پایان مهر امسال می‌رسد.

وی با بیان اینکه از اول آبان، روش جدید عضوگیری با طراحی فرمت‌های جدید انجام شده است، افزود: با طراحی فرمت‌های جدید، تقاضاها از واحدهای مربوطه و ادارات کل به دست ما رسیده است؛ البته هم زمان موضوع پالایش را هم پیگیری می‌کنیم. از این 15 هزار نفر، قریب 8 هزار نفر رسیدگی شده و مابقی هم رسیدگی خواهد شد و آنهایی که تأیید می‌شوند، برایشان پیامک فرستاده می‌شود و افرادی که مدارکشان ناقص بود نیز به اطلاع آن‌ها خواهد رسید.

کد

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره عضویت فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر، بیان کرد: ان‌شاءالله در آینده با تصویب دولت، فعالان قرآن و عترت هم به صندوق اضافه خواهند شد؛ این موضوع باید در دولت تصویب شود و اساس‌نامه صندوق هم در دست اصلاح است که در صورت نهایی شدن اعلام خواهد شد.

وی در رابطه با بسته حمایتی شرح داد:‌ موضوع بسته حمایتی شامل دو بخش اصلی بلاعوض و تسهیلات می‌شود. شش عنوان بلاعوض و سه عنوان تسهیلات داریم که مجموعاً دو عنوان در هفت سرفصل است.

پوراحمدی در رابطه با کمک بلاعوض عمومی، گفت: این طرح تحت عنوان بسته حمایتی هنرمندان در سه مرحله با منابع قطعی به حساب هنرمندان واریز می‌شود؛ بسته حمایتی مرحله اول، به مناسبت شب یلداست که تا فردا به‌حساب هنرمندان واریز می‌شود. این بسته به مبلغ یک میلیون تومان است.

وی ادامه داد: مرحله دوم، یک میلیون و 500 هزار تومان در شب عید واریز می‌شود و مرحله سوم یک میلیون و صد هزار تومان اول اردیبهشت به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه مبارک رمضان تقدیم هنرمندان خواهد شد. مجموع این عدد، 20 درصد بیشتر از بسته حمایتی واریزی در سال گذشته است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر افزود: تلاش می‌کنیم مرحله دیگری هم باشد و در چهار مرحله انجام شود اما چون مرحله چهارم هنوز قطعی نشده، راجع به آن صحبت نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه در مجموعه صندوق اعتباری هنر بخشی به نام هنرمندان دارای نشان درجه‌یک هنر وجود دارد که اساتید برجسته و صاحبان سبک در حوزه فرهنگ و هنر در این بخش هستند، ادامه داد: به لحاظ تکریم و پاسداشت، این هنرمندان که ده‌ها سال در سپهر فرهنگ و هنر کشور تأثیرگذار بودند، به‌صورت ویژه‌تر مورد توجه هستند؛ لذا برای این گروه فردا سه میلیون تومان به‌عنوان اولین مرحله بسته حمایتی، شب عید پنج میلیون تومان و میلاد حسن مجتبی (ع) در اول اردیبهشت چهار میلیون تومان به‌حسابشان واریز می‌‌شود.

پوراحمدی با بیان اینکه این بسته شامل کسانی می‌شود که دارای هنر کارت هستند و اعتبارسنجی هم شده‌اند، ابراز کرد: تعداد افرادی که فوت کرده‌اند و برخی که فعالیت ندارند، از این طرح پالایش می‌شوند.

وی افزود: کسانی که از دی‌ماه سال گذشته تا امروز تقاضای عضویت کرده‌اند و مدارکشان کامل شده است و همه آنها که تا 15 دی تقاضای عضویت کرده‌اند، مشمول این طرح می‌شوند. کار بررسی و تأیید عضویت افراد به‌سرعت در حال انجام است. کسانی که تأیید عضویت شدند، برای دریافت هنرکارت و تعلق بسته حمایتی فرصت دارند حداکثر تا 30 دی از طریق سامانه صندوق هنر و یا سامانه هنرکارت مراجعه کنند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در رابطه با کمک فوق‌العاده به مستمری بگیران، تشریح کرد: حدود دو هزار و 600 نفر مستمری‌بگیران صندوق هستند. این افراد، شامل کسانی می‌شود که دچار مشکلات ازکارافتادگی و ناتوانی هستند و ماهانه مستمری می‌گیرند؛ یک نوبت واریزی فوق‌العاده در اواسط بهمن‌ماه برای مستمری‌بگیران داریم. همچنین بسته بلاعوض شامل آن‌ها هم می‌شود.

وی با بیان اینکه هنرمندان به‌واسطه کرونا آسیب جدی دیدند و عزیزانی را نیز در این مقطع از دست داده‌ایم، اظهار کرد: به جهت حمایت و کمک به خانواده هنرمندان درگذشته، مبلغ پنج میلیون تومان به‌حساب خانواده آن‌ها واریز خواهد شد.

پوراحمدی در رابطه با بخش دوم این بسته توضیح داد: این بخش موضوع تسهیلات است که تقدیم هنرمندان می‌کنیم. هرچند عدد کمک‌های بلاعوض ناچیز است اما با توجه به شرایط دولت، تأمین منابع دشوار است.

وی اظهار کرد: در این بخش سه طرح یادمان، شمیم و جوانه داریم. طرح یادمان شامل تسهیلات ضروری و معیشتی برای هنرمندانی است که به‌صورت ضروری نیازمند هزینه می‌شوند، بر این اساس، مبلغی بین 8 تا 15 میلیون تومان را تقدیمشان می‌کنیم؛ طبق تفاهم همکاری با بانک رسالت، کارمزد تسهیلات دو درصد و فاقد بهره است و تضامینی که از هنرمندان اخذ می‌شود، سخت‌گیرانه نیست.

پوراحمدی ادامه داد: طرح شمیم و جوانه، کمک هزینه ازدواج و فرزندآوری است که به هر هنرمند عضو که از اول مهر سال جاری تا پایان 1401 ازدواج کند، یا صاحب فرزند شود، تعلق می‌گیرد؛ بر این اساس، صندوق 30 میلیون تسهیلات کارمزد دو درصد دو ساله، به‌علاوه کمک بلاعوض پنج میلیون تومانی به آن‌ها اهدا می‌کند. این عددها شاید در برابر هزینه‌ها ناچیز باشد ولی تلاش برای برداشتن قدمی برای هنرمندان است.

انتهای پیام
captcha