بی‌قانونی در فضای مجازی نباید بیش از این ادامه یابد / به دنبال فیلترینگ و محدودسازی نیستیم
کد خبر: 4019809
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
یزدی‌خواه در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

بی‌قانونی در فضای مجازی نباید بیش از این ادامه یابد / به دنبال فیلترینگ و محدودسازی نیستیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هدف مجلس این است که قانونی را تصویب کند که حقوق مردم در فضای مجازی خدشه‌دار نشود، گفت: در فضای مجازی موضوعاتی نشر می‌یابد که ضد امنیت ملی، وحدت ملی و اتحاد ملی است، لذا نمی‌توان بی‌قانونی در فضای مجازی را بیش از این ادامه داد.

سیدعلی یزدی خواه

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، امروز 19 آذر، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه مهم دارد؛ یکی نظارت و دیگری قانونگذاری.

وی افزود: 25 سال است که اینترنت وارد کشور شده اما هیچ قانونی در خصوص نظارت بر آن وجود ندارد. زمانی ضریب نفوذ اینترنت در کشور کمتر از یک درصد بود اما امروز به شدت افزایش یافته است. در صورتی که در کشورهای اروپایی و عربی قانونی برای نظارت بر فضای مجازی وجود دارد اما بعضی‌ها می‌گویند ما نیاز به قانون در این حوزه نداریم و می‌خواهند مانند افغانستان باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر نظارت بر فضای مجازی تأکید فرموده‌اند و بیان کرده‌اند که باید در کنار معیشت بر این فضا هم نظارت شود، افزود: در فضای مجازی موضوعاتی نشر می‌یابد که ضدامنیت ملی، وحدت ملی و اتحاد ملی است، لذا نمی‌توان بی‌قانونی در فضای مجازی را بیش از این ادامه داد، بنابراین مجلس شورای اسلامی با استفاده از تخصص متخصصان و اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها محتواهایی را تدوین و تنظیم کرده‌ و به ریاست مجلس هم ارائه شده و از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس به این موضوع ورود کرده است. این محتوا برای نظارت بر فضای مجازی است و اصلاً بحث فیلترینگ و محدودسازی مطرح نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سایت‌هایی در کشور وجود دارد که سال‌هاست در حوزه کسب‌وکار در فضای مجازی فعالیت می‌کردند اما به هر دلیلی این سایت توسط خارجی‌ها مسدود شده و متضرر شده‌اند. ما می‌خواهیم مانع وقوع چنین اتفاقاتی شویم.

یزدی‎خواه ادامه داد: همچنین فضای مجازی به ابزاری برای جاسوسی و رفتارهای ضدامنیت ملی تبدیل شده و سبک زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده است. قبل از انتخابات 88 قرار بر این بود که توئیتر یک سری بروزرسانی‌هایی را انجام دهد اما هیلاری کلینتون به توئیتر نامه نوشت که این بروزرسانی را متوقف کند تا پروژه‌هایشان را علیه ایران پیش ببرند. پس اگر نظارتی بر این فضا وجود نداشته باشد قطعاً اتفاقات ضدامنیت ملی رخ خواهد داد.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: طرح صیانت از حقوق کاربران فعلاً در مرحله کارشناسی است و نمایندگان 700 طرح ارائه کرده‌اند و ما در حال بررسی این طرح‌ها هستیم. مجلس به‌دنبال ارزان کردن اینترنت است و همچنین می‌خواهد به فرزندانمان در فضای مجازی مصونیت‌بخشی کند.

وی با بیان اینکه امروز روز جهانی حقوق بشر است، گفت: شما اگر در این روز یک جمله درباره شهید سلیمانی در فضای مجازی نشر دهید، سریع صفحه شما را مسدود می‌کنند. مجلس می‌خواهد چنین اتفاقی دیگر رخ ندهد.

یزدی‌خواه با بیان اینکه هدف مجلس این است که قانونی را تصویب کند که حقوق مردم در فضای مجازی خدشه‌دار نشود، اظهار کرد: در آمریکا 270 قانون درباره فضای مجازی وجود دارد و ما تازه می‌خواهیم قانون بنویسیم. آن‌هایی که به این قانون حمله می‌کنند علاقه‌ای به قانونمند کردن این فضا ندارند.

انتهای پیام
captcha