تقویت امر به معروف و نهی از منکر با اعتبارات فرهنگی دستگاه‌ها
کد خبر: 4011051
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
حجت‌الاسلام نکونام تأکید کرد:

تقویت امر به معروف و نهی از منکر با اعتبارات فرهنگی دستگاه‌ها

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: باید این تفکر در متولیان دستگاه‌ها ایجاد شود که یکی از مصادیق اعتبارات فرهنگی، احیا و ترویج مسئله امر به معروف و نهی از منکر با هماهنگی ستاد مربوط است، بنابراین باید بخشی از این اعتبارات را به تقویت مقوله امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دهند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان امروز ۱۵ آبان‌ماه در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از استان با ذکر اینکه امر به معروف و نهی از منکر مقوله‌ای است که باید در محل‌ها و در میان مردم اجرایی شود، اظهار کرد: خانواده‌ها و مساجد و پایگاه‌ها و کانون‌های مساجد، نمازگزاران مسجد و اهالی محله باید در این راستا فعال شوند و با ایجاد پیوند عظیم در محله، یاری‌گر این مهم باشند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با ذکر اینکه این ستاد با هدف فعال کردن و میدان دادن به دغدغه‌مندان برای احیای امر به معروف و نهی از منکر کار می‌کند، افزود: این ستاد منکرهایی را که احیانا در این یا آن دستگاه شکل می‌گیرد با روندی خوب و با دعوت از روسای دستگاه‌ها تذکر می‌دهد و آن دستگاه نیز در صدد اصلاح بر می‌آید؛ لذا این دست مشکلات پیش از آنکه به منعکس شدن در افکار عمومی بیانجامد، به‌صورت محرمانه و محترمانه حل و وصل می‌شود. طلایه‌داران و شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌ها باید فعال و تک‌تک منکرها به دبیرخانه ستاد گزارش شوند.

نکونام با تأکید بر اینکه در فرآیند تذکرات و امر به معروف و نهی از منکر باید روحیه اصلاح‌گری، سلامت‌محوری و خیرخواهی در شورای ستاد و طلایه‌داران حاکم باشد، گفت: در این فضا بستر امر به معروف و نهی از منکر فراهم می‌شود؛ ترویج و تقویت معارف مبحث مهمی است که باید در کنار نهی از منکر صورت گیرد که این کار امری جزیره‌ای نیست و موازی‌کاری با دیگر دستگاه‌ها محسوب نمی‌شود، نباید منتظر یک کاسه شدن این دست فعالیت‌ها بمانیم بلکه هر دستگاهی به نوبه خود می‌تواند در مقوله ترویج نقش‌آفرین باشد.

وی تربیت نوجوانان و جوانان جهادی را ضروری خواند و بیان کرد: حضور جوانان در تمامی عرصه‌ها از جمله نماز جمعه، نماز جماعت، فعالیت‌های مساجد باید در دستور کار قرار گیرد و به عادت تبدیل شود. باید به نسل نوجوانان در مدارس و مساجد و غیره میدان داده شود و می‌طلبد که شوراهای امر به معروف و نهی از منکر مدارس فعال باشند، تلاش کنیم که بستر بهتری برای آنان فراهم شود.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به اینکه رسانه ملی به‌صورت فعال وارد مقوله امر به معروف و نهی از منکر شده است، افزود: در یک مقطع نسبت به برنامه‌های صدا و سیما گله‌مندی وجود داشت که اخیراً استقلال و مخاطب‌محوری صدا و سیما محسوس است و مشاهده می‌شود که از مشکلات کاسته شده و محتواسازی بهبود یافته است، البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

نکونام با ذکر اینکه برای کاهش دغدغه‌ها در فضای مجازی تنها دو راه وجود، دارد، تصریح کرد: نخست آنکه با یک کار حاکمیتی باید بتوان فضای مجازی را کنترل کرد که قانون صیانت همین مسیر را دنبال می‌کند، راه دوم تولید محتواست که هر چه محتواهای غنی و ارزشمند در فضای مجازی تولید شود باز جای کار وجود دارد که تمامی دستگاه‌ها و ظرفیت‌ها باید برای این مهم کار کنند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تصریح کرد: نوجوانان و جوانان این مطالبه را دارند که تحت آموزش قرار گیرند اما مشکل مربی وجود دارد و باید بر موضوع تربیت مربی در استان تمرکز و کار جدی صورت گیرد تا حلقه‌های صالحین و طلایه‌داران و پیشرانان را تحت آموزش قرار دهند و غنا بخشند.

نکونام در خصوص اعتبارات دستگاه‌ها برای امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه این اعتبارات ذیل بودجه فرهنگی تعریف می‌شود، گفت: تشخیص مصداق‌ها برای هزینه کردن بودجه فرهنگی بر عهده متولیان دستگاه‌هاست و باید این تفکر در آنان ایجاد شود که یکی از مصادیق اعتبارات فرهنگی، احیا و ترویج مسئله امر به معروف و نهی از منکر با هماهنگی ستاد مربوط است.

اجرای طرح محله پیشران ـ شهر پیشرفته با محوریت نوجوانان

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اجرای طرح محله پیشران-شهر پیشرفته در استان، اظهار کرد: در این طرح از ظرفیت جوانان و نوجوانان و مردم در قالب گروه‌های محله‌محور استفاده می‌شود که در دو حوزه نوجوان و جوان و در سه مرحله در حال انجام است که در مرحله دوم، عملکردهای نمادین این مجموعه‌ها به داوری گذاشته می‌شود و در نهایت، خروجی نهایی را داریم که حکم برای گروه‌ها صادر می‌شود.

وی با ذکر اینکه مرحله اول رویداد انجام شده است، افزود: مرحله دوم این رویداد روز گذشته با حضور مدیران استانی انجام شد و هفته آینده دور اول این رویداد برای دختران دانش‌آموز شکل خواهد گرفت.

احمدی تمرکز کار بر نوجوانان در طرح محله پیشران ـ شهر پیشرفته را یادآور شد و گفت: این تمرکز به‌پیروی از توصیه‌های مقام معظم رهبری بوده است که همواره بر نیروی جوانان و نوجوانان تأکید دارند و آن‌ها را پیشرانان حرکت‌های عمومی می‌دانند، همچنان که نوجوانان ۱۳ ساله همان کاری را می‌کنند که جوانان ۲۵ ساله و بالاتر در سایر کشورها انجام می‌دهند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بیان کرد: سایت و سامانه‌ای ویژه این ستاد در استان راه‌اندازی شده است و امکان دریافت گزارش و ارسال به دستگاه‌های مربوطه و نیز بررسی و دریافت پاسخ در این سامانه تعبیه شده است. همچنین ثبت‌نام گروه‌های محله‌محور، تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص مقالات و طرح‌ها و ایده‌های مردمی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، عضوگیری، آموزش و غیره در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
captcha