مسابقات قرآن، چهره‌ها و تبعیض! مسئله این است
کد خبر: 3995441
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
یادداشت وارده /

مسابقات قرآن، چهره‌ها و تبعیض! مسئله این است

یکی از فعالان امور قرآنی با طرح این سؤال که چه زمانی وقت توزیع عادلانه توجهات و نگاه‌ها به مؤسسات قرآنی فرا می‌رسد، به نقد برخی مسابقات قرآن که از سوی مؤسسات خاص برگزار می‌شود، پرداخته است.

مسابقات قرآن، چهره‌ها و تبعیض! مسأله این استبه گزارش ایکنا، یکی از فعالان امور قرآنی کشورمان در یادداشت کوتاهی، وضعیت برخی مسابقات قرآن در سال‌های اخیر را مورد نقد و بررسی قرار داده که مشروح آن در ادامه آمده است.

«سال‌های قبل در سطح شهر تهران، بنرهای تشریفاتی مسابقات سراسری قرآن كریم مؤسسه ع. ا.ا. ط با درج این وعده: «اهدای ١١٠ سكه تمام بهار آزادی به نفرات برتر» چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌كرد چه برسد به متسابقان قرآنی آن رویداد.

ساحت این مسابقات هم مملو از حضور اساتید و چهره‌های برجسته قرآنی در مقام و لباس داوری بود كه برای مسابقات دارالقرآن نوعی برند و كلاس محسوب می‌شد.

از طرف دیگر و با توجه به بعد رسانه‌ای و تبلیغاتی ماجرا، حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی تراز كشوری و صدور بیانیه‌های ایشان در افتتاحیه و اختتامیه این مسابقات بر اهمیت و جایگاه آن می‌افزود.

اما گذران این سال‌ها و مشاهده وضعیت میدانی فعالیت‌ها و مؤسسات قرآنی كه البته با رویكرد واقع‌بینانه فارغ از مسئله روز جهان یعنی كرونا و پیامدهای منفی آن قابل فهم و تحلیل نیست، سؤالی را در مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد و آن اینكه: «نتیجه آن همه حاتم‌بخشی‌ها و بوق و كرنا كردن‌ها چه شد؟» آیا جز ورشكستگی، ركود و تضعیف مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی عائدی دیگر داشت؟

توجه داشته باشید، صحبت از پیامدهای عملكرد و سیاست‌های امثال مدیر و متولی دارالقرآن ع.ا.ا.ط جناب آقای م. ا نیست، بلكه صحبت از تبعیض‌های رفتاری و نبود حاكمیت نگاه‌های یك دست به مجموعه‌های قرآنی از سوی متولیان و سیاست‌گذاران فرهنگی كشور بوده و هست.

نگاهی كه به دور از توجه به مقام و جایگاه اقتصادی و خانوادگی اشخاص می‌توانست در همین شرایط كذایی باعث دلگرمی و پویایی مؤسسات و فعالان قرآنی بی‌ادعا باشد.

طرح این مسئله از این جهت ضروری و موكد است كه طی روزهای اخیر در همین وانفسایی كه گفتیم یعنی تعطیلی مؤسسات قرآنی و تحدید فعالیت‌هایشان به دلیل عمده مالی و اقتصادی مؤسسه «م» در شهر كرج كه البته در سطح مدیریتی بی‌بهره از حضور متنفذین نیست، اقدام به برگزاری مسابقات قرآنی با همان سبك و سیاق دارالقرآن ع.ا.ا.ط كرده است، یعنی حضور چهره‌ها و شخصیت‌ها در جریان مسابقات و اختتامیه و هیئت داوران با حضور چهره‌های عمدتاً شاخص و تكراری و ...

چه خوب که به جای استفاده ابزاری و تبلیغاتی از چهره‌ها و مقام و موقعیت‌های‌شان از آنها در میدان عمل و بدون شعارزدگی در راستای ارتقای سطح فرهنگ قرآنی كشور استفاده می كردیم و نه به‌عنوان ویترین مسابقات چند روزه قرآنی.

اگر این افتتاحیه و اختتامیه‌ها و دعوت از شخصیت‌ها ناظر به مسائل روز جامعه فرهنگی و قرآنی با رویكرد حل المسائلی باشد كه هیچ اما آیا واقعا این است؟ یا اینكه پای تبعیض در میان است؟ آیا وقت توزیع عادلانه توجهات و نگاه‌ها به موسسات قرآنی البته با توجه به تفاوت‌هایشان نرسیده است؟

به‌ نظر این سوالات و جواب به آن‌ها به عنوان سنجه رویكرد مدیران و متولیان قرآنی كشور از مركز امور قرآنی سازمان اوقاف گرفته تا معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند مطرح باشد.

السلام علی من اتبع الهدی
علیرضا كچوییان»

 

انتهای پیام
captcha