مناسبت‌های دینی کمرنگ نشود
کد خبر: 3984443
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
آیت‌الله دژکام:

مناسبت‌های دینی کمرنگ نشود

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه مناسبت‌های دینی نباید کمرنگ شود و باید برای آن تلاش کنیم، از عموم مؤمنان و متدینان خواست تا به هر شکلی مناسبت‌های دینی را یادآوری کرده و کمک کنند تا فضای جامعه متأثر از این مناسبت‌ها باشد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، امروز، 25 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی به در پیش رو بودن سالروز شهادت امام محمد تقی(ع) اشاره کرد و گفت: آن امام همام وصیت فرموده‌اند که عزاداری برای آن حضرت در منا انجام شود. منا در مکه است و شهادت آن حضرت هم مدینه رخ داده است  اما این ایام همه برای حج می‌رفتند و این است که شهادت آن حضرت در منا بنا شد که عزاداری شود.

وی افزود: این سال‌ها که به واسطه شیوع کرونا از حج محرومیم باید توجه داشته باشیم که این فضای مملو از مراقبت‌هایی که ما باید بکنیم مثل ماسک و فاصله‌های اجتماعی و غیره تا مسائل سیاسی و مسائل دیگری که هست، مناسبت‌های دینی کمرنگ نباید شود و باید برای آن تلاش کنیم البته کار آسانی هم نیست زیرا در روزهای عادی گاهی اوقات برگزاری این مراسم‌ها مشکل بوده است و اکنون هم شرایط غیر عادی و کرونایی است.

آیت‌الله دژکام از عموم مؤمنان و متدینان خواست تا به هر شکلی این ایام را یادآوری کرده و کمک کنند تا فضای جامعه در شهادت ائمه اطهار(ع) فضایی همراه با سوگواری باشد زیرا این کار در پیشگاه خداوند متعال بسیار ارزشمند است، گفت: تمام بانوان و آقایان و مجموعه‌های مذهبی، مساجد، امامزاده‌ها در این راستا باید تلاش کنند.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه گاهی اوقات کار بزرگتر از آن است که بگوییم یک گروه یا یک دسته انجام می‌دهند، گفت: در روز عرفه باز شهادت حضرت مسلم بن عقیل را داریم که ویژگی این دو شهادت و آمادگی برای محرم باید مورد توجه همه عزیزان و برنامه‌ریزان باشد و همه در حد توان اقدام کنند.

وی با اشاره به وقایع دنیا از افغانستان تا لبنان اشاره کرد و افزود: وضعیت خودمان و جوان‌هایمان و نیازهایمان همه اینها را می‌بینیم. زمانی است که مرتب در سخنرانی‌ها خصوصاً برای آنکه جلب توجه شود می‌گوییم مشکلات چقدر بزرگ است و اگر اکنون ۱۰۰ بار هم مشکلات را مرور کنیم آیا تغییر رخ می‌دهد؟ به صرف گفتن و به صرف جزع و فزع کردن مسئله حل نمی‌شود باید ببینیم راه حل مسائلمان چه است و این پیدا کردن راه‌حل‌ها امروز مهم است و الا گفتن درد دل‌ها که همه درد دل دارند بعضاً حتی دشمنان ما که خودشان در ایجاد این مشکلات دخیل هستند و برنامه داشتند که وضعیت ما به اینجا برسد دلشان می‌خواهد که ما امروز این مسائل را بگوییم تا ما را شماتت کنند.

ذکر مشکلات به معنی پیدا شدن راه حل‌ها نیست

آیت‌الله دژکام اظهار کرد:  اگر 10 نفر به شکل نامناسبی مشکلات را طرح کند اولین جایی که پخش می‌کنند در رسانه‌های بیگانه است زیرا می‌خواهند ما را شماتت کنند و بگویند دیدید که نتوانستید از پس حل مشکلات مردم بر بیایید؟ پس دست از آرمان‌ها و انقلاب اسلامی‌تان بردارید، بنابراین ذکر کردن مشکلات به معنی پیدا شدن راه حل‌ها نیست و همه کسانی که دلشان می‌خواهد مسائل حل شود، امروز باید دائماً در مطالعه و دقت باشند برای اینکه ببینیم چگونه می‌توان مشکل را حل کرد، این وضعیتی است که ما امروز داریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری به حدیثی از امام محمد باقر(ع) در خصوص این مسائل اشاره کرد و افزود: امام باقر(ع) می‌فرماید اگر می‌خواهید به کمال برسید و به خیر و خوبی برسید باید سه چیز را داشته باشید، نخست همه ما قرآن را قبول داریم قرآن می‌فرماید اگر می‌خواهید برای مسائلتان پاسخ پیدا شود، پاسخ در قرآن است البته منظور این نیست که بگوییم قرآن گفته است دنبال چیزهای دیگر نباشید بلکه اول باید ببینیم حکم قرآن چیست تا بعد ببینیم آیا دیگران انجام داده‌اند یا ندادند.

وی بیان کرد: گاهی اوقات به دنبال راه حل دینی برای یک مسئله در دانشگاه هستیم و آن را بررسی می‌کنیم که در دانشگاه‌های دیگر برای آن مسئله چه گفته‌اند و در نهایت مشاهده می‌کنیم آنان حرف‌هایی که ما 300 سال یا 700 سال زودتر به آن‌ها زده‌ایم را در دانشگاه‌هایشان می‌گویند یعنی گاهی اوقات آن‌ها در راه حل به جایی رسیده‌اند که ما از قدیم گفته‌ایم اما متأسفانه نسبت به گنجینه‌هایی که در اختیارمان است، توجهی نمی‌کنیم. آیا وقت آن نرسیده است که باور کنیم و به همان متون دینی خود مراجعه کنیم.

برای فهمیدن دین بیشتر تلاش کنیم

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید برای فهمیدن دین بیشتر تلاش کنیم، گفت: امسال به دلیل اینکه دو مرتبه سالروز ولادت امام زمان(عج) در آن قرار دارد را به نام سال قرآن و عترت در فارس نام‌گذاری کردیم. بیاییم برای آشنایی با قرآن کار کنیم. ممکن است فردی بگوید باید 20 سال درس خواند تا فقیه شد اما در هر صورت باید بعد از 20 سال هم به همین قرآن استناد کنیم پس اگر همین قرآن را یاد بگیریم ۲۰ سال بعد هم اگر به هر علمی برسیم سند آن در قرآن است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه برخی متدینین قرآن را خوب نخوانده‌اند اما همه ما شعار می‌دهیم و می‌گوییم چرا کارها درست نشد زیرا کار باید دست آدم با فهم دینی باشد، گفت: از مدیران امتحان بگیرید و بگویید یک صفحه قرآن بخوان آیا همه آن‌ها می‌توانند. بعد می‌گوییم چرا مشکلاتمان حل نشد این نکته اول که همه ما تلاش کنیم که قرآن را بفهمیم. باید یاد بگیریم چرا اینقدر از قرآن کریم فاصله داریم. تفقه در دین اولش فهمیدن قرآن کریم است، دوم صبر در سختی‌های روزگار. یک نفر را بگویید که به این دنیا آمده باشد و رفته باشد و سختی نکشیده باشد غیر ممکن است.

آیت‌الله دژکام با ذکر این نکته که عموماً انسان‌ها در این دنیا سختی می‌کشند، گفت: اگر می‌خواهیم غم و غصه نداشته باشیم باید فکری برای بهشت کنیم. اینجا جای غصه و سختی است. امام باقر(ع) فرمود راه اینکه این سختی‌ها حل شود این نیست که ضعفی از خودمان نشان بدهیم بلکه باید مقاومت و صبر کنیم.

کم صبری نکنیم

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند با کم صبری می‌توان مشکلات را حل کرد، گفت: تجربه چند دولت را بگوییم که کم صبری‌های ما به یک رئیس دولتی منتقل شد. کم صبری نکنیم زیرا بعد از مدتی به پله اول می‌رسیم اما برگشتیم پس باید صبر داشته باشیم ولو اینکه صبر تلخ است. این صبر را از جناب مسلم بن عقیل یاد بگیریم که حتی وقتی تنها شد ایستاد. امروز ما در ایران تنها نیستیم در حالی که آن حضرت در آنجا تنها شد و هیچ کس نبود ولی ایستاد صبر نتیجه می‌دهد.

وی همچنین بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کارها و خرج زندگی تأکید کرد و گفت: اگر برنامه نباشد هر چه پول بیاید کم است. ما هشتاد میلیون جمعیت هستیم و باید این را عادلانه قسمت بکنیم و برای تأمین معیشت لازم است که رشد کنیم و بعد از مدتی بتوانیم در دنیا تبدیل به یک ابرقدرت اقتصادی شویم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: از زمان ناصرالدین شاه تاکنون رفتار برخی‌ها تغییر نکرده است. او پول از بانک خارجی قرض کرد و رفت خوشگذرانی؛ همان مدل را بعضی‌ها امروز می‌خواهند زندگی کنند. عده‌ای اینگونه هستند و باید چنین افرادی را سر جای خود نشاند و امیدمان از دولت جوان حزب‌اللهی هم همین است لذا  برای برنامه‌ریزی و تقدیر در معیشت باید با هم کار کنیم تا به نتیجه برسیم که کشوری غنی و توانمند شویم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در خطبه دوم نماز جمعه شیراز ضمن توصیه دوباره به رعایت تقوای الهی به بیان نکاتی درباره امامزادگان واجب‌التعظیم پرداخت و گفت: اگر می‌خواهیم در زندگیمان نور باشد، نور اینجا است. وقتی زیارت این بزرگواران را می‌خوانیم ما می‌گوییم شهادت می‌دهیم که در خانه خدا به روی ما باز شده است، ما از اینجا به هر چه می‌خواهیم باید برسیم.

تأثیر زیارت امامزادگان

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم حال زندگی‌مان تغییر کند هر از گاهی به زیارت امامزادگان واجب‌التعظیم برویم، گفت: شیرازی‌ها مقید بودند که شب‌های جمعه زیارت حضرت احمدبن موسی(ع) بیایند و دوشنبه‌ها روز زیارتی حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) بوده است. از این‌ها غافل نباشیم. اینان حقی به گردن ما دارند.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود به در پیش رو بودن سالروز تأسیس شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: یکی از نهادهایی که در نظام اسلامی بسیار واجب است، شورای نگهبات است، البته چون ما تجربه قبلی نظام‌سازی نداشته‌ایم و تجربه ما ۴۲ سال است، ممکن است برخی جاها نیاز داشته باشیم که نوع اقداممان را بهتر کنیم و ارتقا دهیم که این هم شورای نگهبان پیگیری می‌کند. به عنوان مثال مقام معظم رهبری نکته‌ای فرمودند که ممکن است رأی ما با رأی آن‌ها متفاوت باشد اما معظم‌له تأکید داشتند که باید به نظر شورای نگهبان عمل شود. اگر رهبر انقلاب حکم کردند هیچ‌کس نمی‌تواند حرفی بزند اما رأی اینجور نیست، ممکن است یک مجتهدی بگوید فتوای خودم چیزی است اما مردم می‌توانند به فتوای مجتهد و مرجع تقلید دیگری عمل کنند.

امام‌جمعه شیراز بیان کرد: زمانی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند رأی من متفاوت است که رأی ممکن است متفاوت باشد ولی حکم یکی بیشتر نیست. حکم آن است که رهبر معظم انقلاب بفرماید به عنوان ولی امر حکم می‌کنم. اما در فتوا و رأی ممکن است متفاوت باشد. رأی را از حکم جدا کنیم.  مثلاً رهبر معظم انقلاب سخنرانی می‌کنند و می‌گویند ممکن است رای ما متفاوت باشد. این رای است و رای طبیعتاً ممکن است متفاوت باشد و هیچ مشکلی هم ندارد اما حکم چیز دیگری است، حکم رهبر انقلاب این است که باید به مسائلی که شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد، عمل کنیم. حکم را باید از رأی تفکیک کنیم اینها اشتباهاتی است که در جامعه ما زیاد پیش می‌آید و بعضی از این خارج‌نشین‌ها هم که نمی‌فهمند روحانیت برای خودش اصطلاحاتی دارد این‌ها را قاطی و سوءاستفاده می‌کنند.

وی همچنین به در پیش رو بودن روز عرفه اشاره کرد و گفت: برای عبور از وضعیت خطیری که داریم دست به دعا برداریم. امام سجاد(ع) می‌فرمایند اگر دعا کنید مقدرات و سرنوشت نطفه‌هایی که در شکم‌ها هست و نوزادانی که هنوز متولد نشده‌اند، بر اثر دعا تغییر می‌کند تا چه برسد به مقدرات خودمان. مقدرات ما ان‌شاءالله به خیر و خوبی تقدیر شود و از خدا بخواهیم. در روز عرفه برای دعا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

حضور آمریکا و توسل به او راه حل مسائل نیست

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود به بیان یک درس عبرت از وقایع اخیر پرداخت و گفت: تقریباً 20 سال آمریکا و ناتو در افغانستان بودند و اکنون دارند فرار می‌کنند. 20 سال پیش افراد بسیاری در داخل و خارج از کشور تحلیل می‌کردند که اکنون وضع افغانستان درست شد، اما با آمریکا چنین چیزی نمی‌شود و آن تحلیل‌ها اشتباه بود. دولت آمریکایی آمد و حضور نیروهای آمریکایی این ۲۰ سال چه شد؟ در همسایه غربی هم برخی از سران عراقی دعوت کردند تا آمریکا بیاید و مسئله‌ها را حل کند، آمریکا آمد اما چه شد؟ پس حضور آمریکا و توسل به او راه حل مسئله نیست.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأکید کرد:  رهبر معظم انقلاب فرمودند یک راه‌حل بیشتر نداریم، خودمان با اتکا به قدرت خودمان قدرتمند شویم. این قدرت را در بعد نظامی الحمدلله تحصیل کردیم. امروز اگر کشتی از ایران حرکت می‌کند و به ونزوئلا می‌رود و هیچ کس نمی‌تواند متعرض آن شود برای این است که شما مردم قدرت دارید و الا کشتی ما را می‌زدند. مگر هواپیمای ما را در آسمان نزدند؟ امروز کشتی وسط دریا را می‌ترسند بزنند. این قدرت ما در بعد نظامی است و بحمد الهی با آن روزها بسیار متفاوت است، اما قدرتمندی در بعد اقتصاد مهم است، آیا می‌آییم وسط میدان اقتصاد و کار را تمام کنیم یا نه؟ امروز از طرف مردم صبور و شکور ایران به رهبر معظم انقلاب و به رئیس‌جمهور منتخب می‌گوییم که اگر حرکت به سمت عزت و عظمت و غنا ایران و اسلام باشد، این مردم محکم پای حرفشان ایستاده‌اند.

انتهای پیام
captcha