وزیر ارشاد: ادبیات ساحل امن انسان امروز است
کد خبر: 3983003
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
گزارش ایکنا از وبینار بین‌المللی ادبیات در کرونا/

وزیر ارشاد: ادبیات ساحل امن انسان امروز است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به وبینار ادبیات در روزگار کرونا گفت: در شرایط دشوار کنونی به رغم گرفتاری‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، ادبیات همچنان ساحل امن و آرامش‌بخش انسان امروز است.

وزیر ارشاد: ادبیات ساحل امن انسان امروز استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ وبینار بین‌المللی «ادبیات در روزگار کرونا»، صبح امروز 19 تیرماه با سخنرانی ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اجرای میترا لبافی، خبرنگار در فضای مجازی آغاز شد.

دهقانکار در این نشست گفت: کرونا همانند بسیاری از بحران‌ها از جمله دفاع مقدس، انقلاب و ... است و همانطور که ادبیات در آن مقاطع بحرانی نقش‌آفرینی کرد، در این بحران نیز می‌تواند نقش‌آفرین باشد. از دوران باستان تاکنون، آفرینش‌های ادبی بسیاری از نویسندگان همچون داستایوفسکی، آلبرکامو و ... به بیماری همه‌گیر طاعون پرداخته‌اند؛ بنابراین ادبیات می‌تواند در بحران‌ها یاریگر مردم باشد.

وی در ادامه پیام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد. در این پیام آمده است: قریب به یک سال و نیم از شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در کشور ما می‌گذرد. این پیشامد ناخواسته تمامی بخش‌های زندگی جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. عرصه فرهنگ هم از گزند آسیب‌های این بیماری در امان نمانده و تبعات و آثار سوء آن دامن‌گیر بازار نشر و کتاب هم شد.

در این میان روند برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین رویداد کتاب و ادبیات کشور و نبض تپنده بازار نشر، ابتدا با تأخیر در زمان برگزاری مواجه شد و در ادامه در بستر فضای مجازی مجال برگزاری پیدا کرد.

در این مدت با قرمز شدن وضعیت شهر‌های کشورمان، کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های عمومی چندین بار تعطیل شد؛ شماری از هنرمندان و نویسندگان به این ویروس مبتلا شدند و بسیاری از رویدادها، جشنواره‌ها و جوایز ادبی امکان برگزاری حضوری نیافت و زمینه ارتباط چهره به چهره میان نویسندگان و مخاطبان بسیار محدود شد.

در مقابل این محدودیت‌ها، فرصت‌های مناسبی هم برای بروز و ظهور در فضای مجازی و بهره‌گیری از این بستر در شکوفایی خلاقیت‌ها پدید آمد که برگزاری صد‌ها برنامه در قالب جدید رهاورد آن بود و خانه کتاب و ادبیات ایران، با برگزاری نشست‌های ادبی متعدد در فضای مجازی از پیشگامان این عرصه محسوب می‌شود.

رونق فروش کتاب‌های صوتی و الکترونیک و سایر محصولات فرهنگی نیز از نقاط امیدبخش این دوران است.

آمار فروش فراتر از پیش‌بینی و انتظار کتاب‌ها، نشان داد که در شرایط دشوار کنونی به رغم گرفتاری‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، ادبیات همچنان ساحل امن و آرامش‌بخش انسان امروز است و چراغ امید را زنده نگه می‌دارد.

نویسندگان و شاعران عزیز در ستیز با ملال این ایام، همچنان به آفرینش و خلق ادبی می‌پردازند تا روایتگر روز‌های سخت حیات یک ملت باشند و بیم‌ها و امید‌های این عصر را به قلم سحرانگیز خود ثبت کرده و جامعه را به پیشواز روز‌های روشن فردا رهنمون سازند.

برگزاری وبینار بین‌المللی «ادبیات در روزگار کرونا» و نگاه تخصصی به مسائل این ایام از اقدامات حائز اهمیتی است که به همت همکاران خانه کتاب و ادبیات ایران فراهم آمده و از صاحب‌نظران پنج کشور برای این هم‌اندیشی دعوت به عمل آورده‌اند.

با ارج نهادن به حضور عالمانه استادان، ادیبان و پژوهشگران در این همایش مجازی امیدوارم مباحث مطرح شده در این رویداد بین‌المللی به شناخت بهتر ما از موقعیت ادبیات در دوران همه‌گیری کرونا کمک کند و به خلق آثار ادبی بیشتر یاری رساند.»

حمیدرضا نمازی، دبیر علمی وبینار نیز در ادامه این نشست به برنامه‌های این وبینار اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم مفاهیم بحران‌های مختلف را با همان زبان به جامعه انتقال دهیم. بمباران فکری مردم با واژه‌های نامأنوس آن‌ها را در اضطراب سلامت قرار می‌دهد؛ بنابراین در بسیاری از کشور‌های دنیا به این سمت و سو رفته‌اند که از ادبیات استفاده کنند.

وی افزود: ادبیات از اخلاق، فلسفه و تاریخ سریع‌تر می‌تواند ارتباط برقرار کند و بسیار ضروری است. ما دو گونه پزشک ادیب داریم که برخی از آن‌ها پلی میان ادبیات و پزشکی نمی‌زنند و گروه دیگر افرادی هستند که ادبیات برای آن‌ها ادبیات پزشکی است. یعنی علم پزشکی را با توان ادبی خود به جامعه منتقل می‌کنند. باید دقت کنیم که آیا دانستن ادبیات به استدلال بالینی کمک می‌کند؟

مصطفی راضی جلالی، مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه این نشست گفت: وقتی همه جا را رخوت فرا گرفته بود، ادیبان و شاعران و نویسندگان ساکت ننشستند و از این روز‌های بحرانی و سخت نوشتند. اتفاقی که منتظریم از تحدید و تهدید فرصت بسازیم، اما گاهی این فرصت‌ها غنیمت ندانستیم و امیدواریم این روز‌ها فرصتی را برای جا انداختن ادبیات در عرصه فراهم کند.

در بخش دوم این وبینار، چهار نشست تخصصی مرتبط با محور‌های این وبینار با حضور استادان بیش از ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه از کشور‌های هند، افغانستان، ایران، پاکستان و عراق برگزار خواهد شد.

در اولین نشست تخصصی وبینار بین‌المللی ادبیات در روزگار کرونا، احمد شاکری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره «کرونا و بحران روایت»، علیرضا حسن‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره «تفسیر آستانه‌ای و مردم‌شناختی ادبیات با تمرکز بر آیین، افسانه و رمان در دوران کرونا»، پروفسور اخلاق احمد، عضو هیئت علمی دانشگاه جواهر لعل نهرو هند درباره «وضعیت آثار ادبی در روزگار کرونا، مجید رضائیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم درباره «تأثیر کرونا بر ادبیات مطبوعات امروز» و محمود شالویی، پژوهشگر ادبی و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی درباره «ظرفیت‌های زبان فارسی در مواجهه با بحران‌ها» به ارائه مقاله خواهند پرداخت.

انتهای پیام
captcha