رساله ذهبیه امام رضا(ع) چاپ همانند شد + فیلم
کد خبر: 3979241
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳

رساله ذهبیه امام رضا(ع) چاپ همانند شد + فیلم

مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در هند رساله ذهبیه امام رضا (ع) را به صورت چاپ همانند در ۲۰۰ نسخه منتشر کرد.

رساله ذهبیه امام رضا(ع) چاپ همانند شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ رساله ذهبیه منسوب به امام علی بن موسی الرضا (ع) است که به علت شهرت و استقبال عموم از آن، دارای نسخه‌های فراوانی در کتابخانه‌های مختلف جهان است. از جمله نسخه‌های نفیس این کتاب متعلق به کتابخانه آصفیه در حیدرآباد دکن هند است و نسخه موردنظر که در ۲۰۰ شمارگان چاپ همانند شده، قدمت دویست و پنجاه ساله دارد و در کتابخانه مرکزی ایالت تلنگانا نگهداری می‌شود.

گفته می‌شود این رساله را امام به درخواست خلیفه زمان مأمون نوشته و به عنوان مهمترین نوشته اسلامی در علم پزشکی در هر زمان مورد تکریم و پسند عموم قرار گرفته است و عنوان رساله طلایی (ذهبیه) به این دلیل است که مأمون دستور داده این رساله را به آب طلا کتابت کنند. توصیه‌های پزشکی در این رساله برای همه مردم در زمان‌ها و مکان‌های مختلف مفید و قابل استفاده بوده است.

رساله ذهبیه امام رضا(ع) چاپ همانند شد

محتوای کتاب شامل تمثیلاتی زیبا درباره اعضای مهم بدن، مانند قلب، رگ‌ها، دست‌ها، پاها، زبان و ...، مطالب متنوعی پیرامون بهداشت، بیماری‌ها، خواص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و گیاهان، بیان منشأ درد‌ها و بیماری‌ها، نام ماه‌های سال و ارائه دستورالعمل‌هایی متناسب با شرایط آب و هوا در هر یک از ماه‌های سال و بیان حالات طبیعی انسان در ادوار عمر و ... است.

همچنین اسلوب ادبی این کتاب دارای سه بخش معانی، بیان و بدیع است. مسائل پزشکی جزء مسائل علمی بوده و نوشتن مسائل علمی با اسلوب ادبی سازگاری کمتری دارد. اما در همین اندک، شواهدی وجود دارد و بلاغت خاص امام مشهود است.

رساله ذهبیه امام رضا(ع) چاپ همانند شد

در این رساله تشبیهات بسیاری به کار رفته است. مثلا، بدن را شبیه یک مملکت قرار داده که پادشاه آن دل است و کارمندانش رگ‌ها. قصر پادشاه تن است و سرزمین حکومتی آن جسم است. دو دست و دو پا و لب و چشم و زبان و گوش‌ها یاران اویند. مخازن و گنجدان‌های او معده و شکم و ... و بعد از این تشبیه کلی تک‌تک اعضا را به ارکان مختلف حکومتی تشبیه می‌کند. 

 

انتهای پیام
captcha