اقدامات خرابکارانه اسرائیل به خاطر مشکلات داخلی نتانیاهو است
کد خبر: 3967222
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
حسین کنعانی‌مقدم:

اقدامات خرابکارانه اسرائیل به خاطر مشکلات داخلی نتانیاهو است

کارشناس مسائل سیاسی اقدامات سخت اسرائیل را علیه ایران در روزهای اخیر را به واسطه مشکلات داخلی نتانیاهو در ناکامی برای تشکیل دولت دانست و گفت: البته آنها متوجه شده‌اند ایران هم در مقابل اقدامات خصمانه آنها ساکت نمی‌ماند و کشتی در مقابل کشتی و دیمونا در مقابل نطنز نمونه آن است اما با این اوصاف آنها همچنان می‌خواهند با تنش‌آفرینی در منطقه آمریکا را وارد یک جنگ خودساخته کنند.

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تشدید اقدامات خرابکارانه اسرائیل علیه ایران در حوزه هسته‌ای، کشتیرانی و ...گفت: استراتژی رژیم صهیونیستی سال‌هاست براین مبنا بوده که با ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی جنگ نرم خودش را علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال کند اما الان از اینکه بتواند با این روش‌ها جمهوری اسلامی را از پشتیبانی محور مقاومت منصرف کند، ناامید شده و لذا به اقدامات سختی مانند تروریسم هسته‌ای، نفوذ به مراکز حساس، ترور دانشمندان هسته‌ای و ناامن کردن راه‌های مبادلات تجاری روی آورده است تا بدین صورت جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار بگذارد.

وی افزود: البته اسرائیلی‌ها به دنبال آن بودند که آمریکا را ‌در این خصوص درگیر یک جنگ فرسایشی با ایران کنند اما الان که می‌بینند آمریکا پای میز مذاکره آمده و ایران هم قدرتش در منطقه چند برابر شده به آمریکایی‌ها اخطار داده‌اند که یا امنیت اسرائیل را در ارتباط با برجام تأمین کند یا خودشان به تنهایی وارد میدان می‌شوند.

اسرائیل به دنبال وارد کردن آمریکا به یک جنگ در منطقه است

کنعانی مقدم با بیان اینکه تهدید صهیونیست‌ها بیشتر به خاطر مشکلات داخلی دولت نتانیاهو است، گفت: نتانیاهو تاکنون نتوانسته دولت ائتلافی خود را تشکیل دهد و امنیت اسرائیل کاملا در معرض خطر است و متوجه شده ایران هم در مقابل اقدامات خصمانه آنها ساکت نمی‌ماند و کشتی در مقابل کشتی و دیمونا در مقابل نطنز نمونه آن است. با این اوصاف آنها همچنان می‌خواهند با تنش‌آفرینی در منطقه آمریکا را وارد این جنگ خودساخته کرده و تا جایی که می‌توانند ایران را تهدید کنند.

کنعانی مقدم درباره رویکرد کشورهای عربی از جمله عربستان مبنی بر گفت‌وگو با ایران با جدی شدن مذاکرات برجامی گفت: کشورهای عربی به این نتیجه رسیده‌اند افزایش فشارها با حمایت آمریکا علیه ایران تأثیری نداشته و ایران به یک قدرت بلامنازغ موشکی و پهپادی در منطقه تبدیل شده و ژنرال مکنزی در روزهای اخیر بر از دست رفتن برتری هوایی ارتش آمریکا در مقابل ایران و افزایش دقت هدف‌گیری موشک‌های ایرانی تأکید کرده است. لذا به نظر می‌رسد عربستان هم به واسطه ترس و نگرانی خود وارد مذاکره با ایران شده است.

تمایل عربستان به گفت‌وگو به واسطه نگرانی از افزایش قدرت ایران

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: آنها در ابتدای حضور بایدن چند بار بیان کردند که باید در مذاکرات برجام حضور داشته باشند تا بتوانند اهرم فشاری علیه ایران در دست داشته باشند در حالی که واقعا هیچ محلی از اعراب در این مذاکرات ندارند و کسی هم به این اظهارنظر سعودی‌ها توجهی نشان نداد.

وی ادامه داد: حال که سعودی‌ها می‌بینند ایران برنامه‌های خود را به صورت مستقل پیش می‌برد و بایدن نیز به مانند ترامپ حمایت صد در صدی از آنها ندارد می‌خواهند مسائل مشترکی مانند یمن و امنیت خلیج فارس را در مذاکره با ایران حل و فصل کنند. لذا عربستان از روی ترس و ناامیدی از مقابله با قدرت سخت مقاومت در منطقه خواهان گفت‌وگو با ایران است.

غنی‌سازی 60 درصد نشان داد ایران بلوف نمی‌زند

کنعانی مقدم درباره میزان بازدارندگی پاسخ‌های ایران به ویژه با غنی‌سازی 60 درصدی در واکنش به خرابکاری‌های صهیونیست‌ها گفت: اکنون پاسخ‌های ما در این حد که به آمریکایی‌ها بفهماند ایران در اجرای تصمیماتی که می‌گیرد مصمم است، کافی است. وقتی ایران اعلام می‌کند غنی سازی 60 درصدی را انجام می‌دهد و مجموعه حاکمیت یکصدا این تصمیم را عملی می‌کند، آمریکا متوجه می‌شود که ایران بلوف نمی‌زند و قدرت سخت خود را در مقابل قدرت سخت آنها به طور مؤثر نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه واکنش ایران اقدام خوبی بود، گفت: کل نظام از مجلس و دولت ذیل رهبری در یک موضع مشترک قرار گرفتند و آمریکا را از اینکه بتواند با ایجاد شکاف در ساختار حاکمیتی کشور مسئله برجام را به نقطه مطلوب خودشان برساند، مأیوس ساختند و تداوم همین یکپارچگی داخلی می‌تواند به عاملی برای لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی آمریکا تبدیل شود.

یکصدایی؛ رمز موفقیت سیاست خارجی

کنعانی مقدم درباره اهمیت حفظ این موضع یکپارچه در مقابل آمریکا و گره نزدن سیاست خارجی و مذاکرات به انتخابات از سوی طیف‌های مختلف سیاسی برای تداوم موضع برتر ایران در مذاکرات گفت: انتخابات همراه با رقابت است و در این رقابت جریان‌های سیاسی هر یک برنامه‌ها و ایده‌های خودشان را مطرح می‌کنند اما آنچه در وضعیت فعلی بسیار حائز اهمیت است این است که یک صدا درباره مسائل سیاست خارجی از کشور به طرف‌های مقابل ارسال شود و همه دست‌اندرکاران مذاکرات و انتخابات سیاست‌های قطعی رهبر معظم انقلاب را مدنظر قرار دهند.

دبیر کل حزب سبز اظهار کرد: در غیر این صورت ممکن است دشمن از همین شکاف اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های متناقض به نفع خود در مذاکرات استفاده کند و لذا نامزدهای انتخاباتی و جریان‌های سیاسی باید در رابطه با مسائل کلان نظام که با منافع ملی و امنیت ملی کشور گره خورده یکصدا باشند و چندصدایی می‌تواند کشور را در مذاکرات با چالش روبرو کند.

انتهای پیام
captcha