گزارش مجلس شورای یمن درباره ظهور «داعش» و «القاعده» در یمن
کد خبر: 3962880
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸

گزارش مجلس شورای یمن درباره ظهور «داعش» و «القاعده» در یمن

مجلس شورای یمن مستقر در صنعاء، امروز گزارشی درباره ظهور «داعش» و «القاعده» در یمن و حضور این دو گروه تروریستی در جنگ در کنار ائتلاف سعودی منتشر کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از المسیره، کمیته امنیت و دفاع مجلس شورای یمن در گزارش خود درباره ظهور داعش و القاعده عنوان کرد: افرادی مانند عبدالمجید الزندانی و دیگران با همکاری اسامه بن لادن و حمایت عربستان که بعداً حزب (اخوانی) الاصلاح را تأسیس کردند، هسته القاعده در یمن را در دهه هشتاد تشکیل دادند.

در این گزارش آمده است: الاصلاح از طریق موسسات خود توانست ارتش موازی با ارتش دولت یمن تأسیس کند. همه عناصر ارتش موازی دارای عقاید و آموزه‌های تکفیری بودند و این در جنگ 1994 مشهود بود.

مجلس شورای یمن در گزارش خود افزود: موسسات علمی الاصلاح جای خود را به دانشگاه «الایمان» داده‌اند؛ دانشگاهی که پس از انقلاب 21 سپتامبر، نقش خود را در حمایت از سرکرگان القاعده و عناصر آموزش دیده و ایجاد مقر فرماندهی در صنعاء نشان داده است.

در ادامه گزارش کمیته امنیت و دفاع مجلس شورای یمن به عناصر القاعده به عنوان فارغ‌التحصیلان دانشگاه الایمان اشاره شده که بر اساس آموزه‌های تکفیری، نقش فعالانه‌ای در شش جنگ صعده داشتند.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که فقط طی سال‌های 2011 تا 2014 م، القاعده بیش از 1000 عملیات جنایتکارانه انجام داده و 264 شخصیت سیاسی، نظامی، دانشگاهی و رسانه‌ای را ترور کرده است.

مجلس شورای یمن در ادامه اعلام کرد که قراردادها میان ائتلاف آمریکایی-سعودی با دو گروه تروریستی القاعده و داعش در حضرموت در سال 2015، ابین در سال 2016 و شبوه در سال 2018، منعقد شد که ائتلاف سعودی با تصاحب و تسلط بر استان‌های جنوبی یمن و ادغام عناصر تروریستی در این استان‌ها تحت عنوان «ارتش ملی» و «کمربند امنیتی»، به این قراردادها پایان داده است.

گزارش شورا حاکی است که 327 عملیات جنایتکارانه از سوی القاعده و داعش در طی دوره ژانویه 2015 تا مه 2020 انجام شده است که همگی علیه ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بوده است.

کمیته دفاع و امنیت مجلس شورای یمن به سرویس امنیت و اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی توصیه کرد تا برای تقویت هماهنگی و کار برای پیگیری فعالیت‌های گروه‌های تکفیری اقدام کنند.

وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تحصیلات تکمیلی یمن نیز خواستار بازنگری برنامه‌های درسی به منظور تحکیم هویت اسلامی و ایمانی یمن و حذف ایده‌ها و عقاید تکفیری از کتاب‌های درسی شدند که در دوران سیطره حزب الاصلاح رواج یافت.

انتهای پیام
captcha