ثابت ‌رأی‌ترین مردم کیست؟
کد خبر: 3960804
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
شرح مناجات امیرالمؤمنین(ع)؛

ثابت ‌رأی‌ترین مردم کیست؟

عبارت «اِنّ وَعْدَ اللّه حَقٌ؛ وعده خداوند حق است» اشاره به روز قیامت و صحرای محشر دارد. باید مراقب بود که زندگی دنیا با لوازم فریبنده‌اش و تشویق به استفاده از آنها، انسان را نفریبد. از حضرت علی(ع) درباره انسان ثابت‎ رأی سؤال شد، فرمودند: کسی که دنیا با تشویق‌هایش، او را فریفته نباشد ثابت رأی‌ترین مردم است.

ثابت‌رای‌ترین مردم کیست؟به گزارش ایکنا از خوزستان، محمود حمیداوی، مدرس قرآن، اول فروردین‌ماه در ادامه برنامه مجازی شرح مناجات امیرالمؤمنین(ع)، گفت: فراز چهار از مناجات امیرالمؤمنین(ع) چنین است «و اَسألُک الاْمانَ یوْمَ لایَجزی والِدٌ عَن وَلَدِهِ وَ لا مَولودٌ هُوَ جاز عن والِدِهِ شَیٌئا، اِنّ وَعْدَ اللّه حَقُ؛ و از تو امان می‌خواهم در روزی که هیچ پدری تاوان اعمال فرزندش را ندهد و هیچ فرزندی تاوان اعمال پدرش را نخواهد داد. وعده خدا حق است.»

این فراز مستند به آیه 33 سوره لقمان است که پروردگار درباره محاسبه اعمال و عدم ارتباط نسبی و سببی در روز قیامت می‌فرماید: ای مردم، از پروردگار پروا کنید و از روزی بترسید که هیچ پدری تاوان اعمال فرزندش را ندهد و هیچ فرزندی نیز تاوان اعمال پدرش را نخواهد داد. وعده خدا حق است، پس مبادا زندگانی دنیا شما را فریب دهد و مبادا شیطان فریب‌دهنده، شما را به بخشش خداوند مغرور کند.

ناکارآمدی اسباب نَسَبی در روز قیامت، در فراز فوق به این معناست که همه موظف به پاسخ‌گویی در برابر اعمال خود هستند.

با توجه به اولین فراز دعا(سوره شعراء: آیه 88)، در روز قیامت حتی نزدیک‌ترین نسب‌ها که فاصله بین پدر و فرزند است فایده‌ای نخواهد داشت، مگر برای صاحب قلب سلیم که با تقواست و به وسیله دنیا و شیطان فریفته نشده است.

عبارت «اِنّ وَعْدَ اللّه حَقٌ؛ وعده خداوند حق است» اشاره به روز قیامت و صحرای محشر دارد. باید مراقب بود که زندگی دنیا با لوازم فریبنده‌اش و تشویق به استفاده از آنها، انسان را نفریبد. از حضرت علی(ع) درباره انسان ثابت رأی سؤال شد، فرمودند: کسی که دنیا با تشویق‌هایش، او را فریفته نباشد ثابت رأی‌ترین مردم است.

«حَیاةُ الدٌنیا» که انسان نباید تحت تأثیر آن قرار بگیرد، یعنی متاع گوناگون، زینت‌های دلفریب، سلامتی و کثرت نعمت نباید باعث غرور شود، زیرا همه اینها در معرض زوال است و باید به فکر آخرت بود؛ به فکر روزی که باید از این جهان رفت و پاداش کارهای نیک و بد را دریافت کرد.

طبق آنچه در این فراز ذکر شد نتیجه می‌گیریم که در روز قیامت هیچ‌یک از عوامل نسبی و سببی کارساز نیست، و انسان باید با عدم تأثیرپذیری از افکار شیطانی، خود را برای آن روز آماده کند.

یادآور می‌شود، شرح مناجات امیرالمؤمنین(ع) از برنامه‌های موسسه قرآنی اهل‌البیت(ع) رامشیر در ایام ماه شعبان است. 

انتهای پیام
captcha