«هنرکارت» ۶۳ هزار هنرمند شارژ می‌شود
کد خبر: 3959630
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
سیدزاده:

«هنرکارت» ۶۳ هزار هنرمند شارژ می‌شود

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: به زودی مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان از طریق هنر کارت به حساب ۶۳ هزار نفر واریز می‌شود و از طریق همین کارت‌ها قابل برداشت است.

هنرکارت ۶۳ هزار هنرمند شارژ می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، سید حسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، ظهر امروز، ۲۴ اسفندماه، در نشست خبری تشریح عملکرد این صندوق در سال ۱۳۹۹ و سیاست‌های حمایتی در ایام کرونا گفت: سال سخت و عجیبی را سپری کردیم. شیوع ویروس کرونا همه کشور‌های جهان را به هم ریخت و در آینده کمتر کسی این شرایط را باور خواهد کرد. سند این فاجعه از دست دادن بسیاری از بزرگانی است که به ابتلا به بیماری ویروس کرونا از میان ما رفتند و حتی نتوانستیم بر سر مزار آن‌ها حاضر باشیم.  

وی افزود: در این ایام تمامی حوزه‌ها از جمله سینما و تئاتر بسیار دچار آسیب شدند و بازگشت مالی در این حوزه بسیار کم رنگ شد. در این فضا نیاز به تدبیر هست تا با برنامه‌ریزی بهتر بتوان حوزه فرهنگ و هنر را از آسیب‌های جبران‌نشدنی حفظ کرد و این کار باید با شتاب بیشتری انجام شود و نباید تعلل کرد.

سیدزاده ادامه داد: در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا کمک مالی می‌توانست بخشی از این آسیب‌‌ها را جبران کند، از این رو پرداخت حق بیمه سه‌ماهه نخست اعضای صندوق اعتباری هنر می‌توانست در این زمینه مفید باشد با وجود کسری بودجه انجام شد. همچنین بیمه اهمیت بسیاری دارد و مهمترین مداخله دولت در بخش فرهنگ و هنر در همین زمینه است.

وی در ادامه به ارائه «هنر کارت» اشاره کرد و افزود: این کارت به منظور ارائه خدماتی است تا بسیاری از اشکالات هویتی هنرمندان زیر پوشش صندوق اعتباری هنر رفع شود. از این رو باید اطلاعات کامل هنرمندان احصا شود و در واقع مجموعه‌ای از خدمات، امتیازات و ارزش افزوده‌هایی را شامل می‌شود و این کارت به یک کارت باشگاهی تبدیل می‌شود.

سیدزاده تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی خدمات و حمایت‌های مالی و هر نوع تسهیلات در ایام کرونایی را از طریق صندوق اعتباری هنر و این کارت به اعضای خود و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه ارائه می‌کند. تاکنون ۸۵ هزار نفر در سامانه هنرکارت ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۳ هزار نفر مشمول دریافت هنرکارت هستند. برای ۶۰ هزار نفر افتتاح حساب انجام شده و برای بقیه به دلیل مشکلات کد ملی، افتتاح حساب و ... هنوز انجام نشده است، اما ۴۳ هزار کارت در مرحله چاپ قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حدود یک ماه پیش با رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای را برگزار کردیم و قول مساعد گرفتیم که مبلغی را به هنرمندان اختصاص دهند و امروز این مبلغ به دستمان رسیده است و به زودی مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان از طریق هنر کارت به حساب 63 هزار نفر واریز می‌شود و از طریق همین کارت‌ها قابل برداشت است. البته واریزها تا فروردین و اردیبهشت ادامه می‌یابد.

سیدزاده با اشاره به اقدامات انجام شده صندوق اعتباری هنر در ارائه خدمات این مجموعه طی روزهای کرونایی گفت: پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی سه ماهه اول اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، پرداخت حق بیمه درمان تکمیلی فصل تابستان، کمک‌های بلاعوض و اعطای تسهیلات، پرداخت کمک هزینه معیشتی در قالب کمک مستمری به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از اعضای صندوق اعتباری هنر، بهره‌مندی ثبت‌نام‌کنندگان هنرکارت از بیمه‌نامه کرونا، پرداخت کمک هزینه ایام بیکاری کرونا از جمله فعالیت‌هایی است که طی ایام کرونایی از سوی صندوق اعتباری هنر پیش روی هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه قرار گرفته است. ضمن اینکه پرداخت تسهیلات به چند پردیس‌های سینمایی و ۴۵ تماشاخانه تئاتر از جمله خدمات ما در ایام کرونایی است که برخی از آنها نیز تمدید شده‌اند. 

وی با اشاره به رونمایی از سامانه «سایه» در سال ۱۴۰۰ گفت: این سامانه در دسترس همه مبادی حمایتی حوزه فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت، حتی سازمان‌هایی که نیازمند دریافت اطلاعات از هنرمندان برای بسته‌های حمایتی خود هستند. از این رو می‌توانند از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند. این سامانه برای شفاف‌سازی در نحوه ارائه خدمات به هنرمندان و شناسایی این خدمات است که می‌تواند ما را در برنامه‌ریزی فعالیت‌های حمایتی مدیریت کند. این سامانه یکی از کلان‌ترین سامانه‌های وزارت ارشاد است که موجب تمرکز حمایت‌ها خواهد شد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه به سامانه «پروانه» و رونمایی آن در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این سامانه یک بازار برای حوزه فرهنگ و هنر است که برای اعضا فضای معرفی برای ارائه آثار و پروفایل حرفه‌ای هنرمندان و اصحاب رسانه محسوب می‌شود. در این سامانه علاوه بر نمایش آثار تعرفه‌ها و قیمت کالاها و محصولات فرهنگی و رسانه‌ای ثبت نام کننده در سامانه پروانه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به برخی ابهام‌ها در میان هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر در نحوه پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: بیمه صندوق اعتباری هنر با تأمین اجتماعی بیمه حرف و مشاغل آزاد است. این بیمه بیمه‌ای نیست که ما کارفرمای هنرمندان باشیم. این بیمه سازمان اجتماعی است که هنرمندان را بیمه می‌کند و صندوق اعتباری هنر به عنوان نهاد واسطه اعضا را تأیید و اعلام می‌کند که این مجموعه حق بیمه تعدادی از هنرمندان را پرداخت می‌کند. از این ۱۸ درصد، ۸ درصد را اعضا می‌دهند و ۱۰ درصد را هم ما واریز می‌کنیم.  

«هنرکارت» ۶۳ هزار هنرمند شارژ می‌شود

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: این روند دچار آشفتگی‌هایی است که ما و سازمان تأمین اجتماعی با آن درگیر هستیم. در این راستا طبق توافقاتی که با سازمان تامین اجتماعی انجام شده، به منظور ساماندهی بیمه هنرمندان تمام ۱۸ درصد بیمه هنرمندان را صندوق اعتباری پرداخت می‌کند که این مسئله هنوز در مرحله زیرساختی قرار دارد. البته ما می‌خواهیم سهمیه ۱۸ درصدی بیمه تأمین اجتماعی را به ۲۷ درصد افزایش دهیم که امیدوارم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم آن را محقق کنیم.

سیدزاده تصریح کرد: حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اقدام حمایتی در بخش‌های مختلف انجام دادیم. این در حالی است که بودجه صندوق حدود ۷۹ میلیارد تومان است. اگر این دخل با این خرج می‌خواند، پس من باید کوتاهی خودم از انجام وظایف را اعلام کنم. اما بدانید ما برای دریافت همین بودجه‌ها از جمله بودجه حمایتی نهایت تلاشمان را انجام دادیم. همین نشان دهنده تلاش برای دستیابی به منابع است که چالش‌هایی را هم به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به موضوع راه‌اندازی سامانه پاسخ به اعتراضات درباره «هنرکارت» و اختصاص بودجه حمایتی از هنرمندان گفت: بر اساس رایزنی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان بیمه بیکاری هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شود. در این زمینه هم با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به توافق رسیدیم که امیدوارم اجرایی شود.

انتهای پیام
captcha