نقش‌آفرینی امامان جمعه اهل سنت و شیعه در تقویت وحدت
کد خبر: 3930851
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹

نقش‌آفرینی امامان جمعه اهل سنت و شیعه در تقویت وحدت

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با بیان اینکه نماز جمعه، از اهرم‌های وحدت امت اسلامی است، گفت: نقش‌آفرینی امامان جمعه اهل سنت و شیعه در راستای وحدت و دفع توطئه‌های دشمن، بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، عصر روز گذشته، اول آبان ماه، در مراسم تودیع و معارفه امام‌ جمعه شهرستان سیریک، اظهار کرد: میلاد مقدس اشرف کائنات، رسول مهربانی‌ها، حضرت محمد(ص) در ماه ربیع‌الاول، منشأ خیر و نزول برکات برای امت اسلامی، مردم جهان و بشریت است.

وی افزود: پیامبر اسلام عصاره عالم خلقت و همه فضایل انبیا و اولیاست و آنچه خوبان همه دارند، به‌تنهایی در اوست، جلوه اعظم خداست، پیامبر عظیمی که فلسفه عالم خلقت است. عالم به طفیل مقدس او خلق شد، در خصوص پیامبر عزیز اسلام چه می‌توانیم بگوییم وقتی حضرت علی(ع) درباره ایشان می‌فرمایند: «من عبدی از عبید محمد(ص) هستم»، ام‌المؤمنین عایشه در توصیف پیامبر(ص) گفت پیغمبر یعنی قرآن و آنچه در کلام نورانی وحی می‌خوانید در وجود مقدس خاتم انبیا متجلی است. حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) وقتی نام پیامبر(ص) را می‌شنیدند چنان در مقابل نام ایشان تعظیم می‌کردند که برخی افراد می‌گفتند نزدیک بود پیشانی مبارکشان به زمین برسد، امام صادق(ع) با شنیدن نام پیامبر(ص) حالت بهجت و سرور در چهره‌شان پدیدار می‌شد، اوصاف صفات و تجلی اسماء خداوند متعال در وجود مقدس و نازنین خاتم انبیا تجلی یافته است.

وحدت نیاز امت اسلامی است

عبادی‌زاده ادامه داد: امروز مفتخر هستیم که امت این پیامبر هستیم و هیچ فضیلتی بالاتر از این نیست. همان‌طور که امروز می‌بینیم، شوکت و عظمت اسلام و انقلاب اسلامی ایران به برکت تعالی نورانی پیامبر رحمت(ص) است و آنچه ما در مقابل دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام و قرآن نیاز داریم تأثیر اسوه حسنه رسول‌الله(ص) است.

وی بیان کرد: در اندیشه تابناک اسلام، ما همه هول یک محور هستیم و عنوان ما امت پیامبر(ص) است و نباید اجازه دهیم این امت ازهم‌ گسیخته شود، چرا امروز در جهان اسلام جنگ و خونریزی‌های بسیار وجود دارد؟ چرا باید به بهانه‌های مختلفی که زمینه‌هایش را دشمن به وجود آورده امت اسلامی از هم جدا بیفتد؟

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: دشمن اگر با مذهب موفق نشود به سراغ قومیت می‌رود و اگر بازهم موفق نشود، سراغ ابزار دیگری برای تشتت امت پیغمبر آخرالزمان می‌رود، از این‌رو باید بسیار مواظب باشیم و جلوی دسیسه‌های دشمن را بگیریم. زمانی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که همه حول محور امت حرکت کنیم. امت رنگ و قومیت و مذهب ندارد و ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت داریم.

عبادی‌زاده بیان کرد: اگر امروز در کشورمان ایران مفتخر هستیم که دشمن پشت مرزهای ما میخکوب شده و توان جلو آمدن ندارد و گرگ‌ها کنار مرزهای ما زوزه می‌کشند و جرئت ورود به سرزمین ما را ندارند، دلیلش وحدت و انسجام ملی و اسلامی در جامعه ایرانی است.

نماز جمعه؛ اهرم وحدت اسلامی

وی ضمن تبریک هفته وحدت اظهار کرد: هفته وحدت برای این است که هرروز تلاش کنیم وحدت و انسجام میان امت اسلامی را تقویت کنیم، یکی از اهرم‌های وحدت امت اسلامی، نمازهای جمعه است. نماز جمعه در ابعاد اجتماعی و سیاسی و عبادی، امت را به‌سوی خداوند متعال و وحدت و همدلی سوق می‌دهد و دسیسه‌های دشمن در نماز جمعه برملا و خنثی می‌شود. تریبون نماز جمعه سنگری در برابر دشمنان است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان افزود: نماز جمعه اصلی منتصب به ولی امر است و در تمام طول تاریخ به‌عنوان یک منصب حاکمیتی و ابزار قدرت در جامعه اسلامی بوده است. امروز مشروعیت نماز جمعه ما نیز متصل به مقام منیع ولایت امر مسلمین و اذن ایشان است. جایگاه امام‌جمعه در هر منطقه به‌عنوان قطب و محور مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و نقش‌آفرینی امامان جمعه اهل سنت و شیعه در راستای وحدت، دفع توطئه‌های دشمن، بصیرت‌افزایی امت، بالا بردن سطح معنویت جامعه، رشد و تعالی حکومت به سمت اهداف متعالی اسلام، بسیار ارزشمند است.

عبادی‌زاده تصریح کرد: مردم مؤمن، متدین و متقی شهرستان سیریک با همدلی، اخوت و برادری در کنار هم، فضایی آکنده از مهر و محبت در این منطقه حاکم کرده‌اند. شهرستان سیریک در شرق استان هرمزگان الگویی برای وحدت و همدلی است. مردم ساحل‌نشین ما مشکلات بسیاری دارند و همه نگاهشان به دریا که موهبتی الهی است، دارند و ما متأسفانه نتوانستیم همه ظرفیت‌های دریا را نقد کنیم.

وی بیان کرد: گریز به سمت مرکز کشور آفت است و در این زمینه باید در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور تجدیدنظر شود، استان هرمزگان بیش از دو هزار کیلومتر مرز آبی دارد که متأسفانه بخش کمی از آن به آبادانی رسیده است، اگر رشد و پیشرفت کشورمان را می‌خواهیم باید شهرهای بندری و ساحلی را آباد کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌ها باید در سطح کلان به سمت منطقه مکران هدایت شود، بیان کرد: جنوب شرق استان هرمزگان امروز منطقه‌ای بکر و مستعد برای پیشرفت، توسعه، عمران و آبادی است و باید بنادری بزرگ‌تر از بندر شهید رجایی را در این منطقه داشته باشیم.

مردم در کنار دریا تشنه هستند

عبادی‌زاده اضافه کرد: من نگران هستم از اینکه شهرستان سیریک مشکل آب دارد و مردم در کنار دریا تشنه هستند، این مشکل اورژانسی است و باید فوراً به آن رسیدگی شود. این مشکلات باید در نمازهای جمعه منعکس شود و در اسرع وقت مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: لازم می‌دانم یادی کنم از معلم اخلاق، مرحوم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا صفایی حائری که در مدت حضورشان در منطقه سیریک در دل‌های مردم جا باز کرد. حجت‌الاسلام حسن حیدری، امام‌ جمعه سابق شهرستان سیریک نیز با ایثارگری از تهران به این منطقه هجرت کرد و 4 سال بدون هیچ‌گونه چشمداشتی با فداکاری و گذشت، توانست هم بنیان برجای گذشته از امثال آقای صفایی را حفظ کند و هم ارتباط خوبی با جامعه رهبران اهل سنت ایجاد و نقش خود را با همه کمبودها ایفا کند، موفقیت‌های خوبی را نیز به دست آورد و این جابجایی به درخواست خودشان بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان ادامه داد: برای حجت‌الاسلام حیدری دعا می‌کنیم و ممنون ایشان هستیم و آرزو می‌کنیم در سنگر بعدی نماز جمعه در استان تهران موفق بوده و توفیقات روزافزون داشته باشد. خداوند متعال امروز نعمت دیگری را به مردم شهرستان سیریک از فرزندان همین استان عنایت فرموده است. حجت‌الاسلام محسن سالاری، از امروز سکان رهبری و هدایت مردم را در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان امام‌جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان به دست می‌گیرد.

عبادی‌زاده تصریح کرد: از فرماندار سیریک و سایر مسئولان این شهرستان می‌خواهم به حجت‌الاسلام سالاری کمک و ایشان را همراهی کنند تا با کمک یکدیگر این منطقه ارتقا یابد، از عالمان فرهیخته اهل سنت و شیعه می‌خواهم در کنار هم شرایطی را به وجود آورند تا در آینده شاهد تحول و رشد در شهرستان سیریک باشیم.

وی با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام سالاری سابقه تحصیلات در دانشگاه مذاهب را دارد و با برادران اهل سنت آشنا است، افزود: دانشگاه مذاهب از امام‌جمعه جدید سیریک، چهره‌ای تقریبی ساخته است و امیدوارم با اندوخته‌هایی که دارد شاهد همدلی، تقریب، وحدت و یکپارچگی بیشتر در این شهرستان باشیم و برای ایشان نیز آرزوی موفقیت در این تریبون را دارم.

انتهای پیام
captcha