بهره‌برداری از دو پروژه تعاونی در مشهد
کد خبر: 3921954
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶

بهره‌برداری از دو پروژه تعاونی در مشهد

به‌مناسبت هفته تعاون، دو پروژه مربوط به معین اقتصادی، فرهنگی منطقه سه خراسان رضوی در بخش مرکزی مشهد به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از دو پروژه تعاونی در مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از اداره‌کل روابط عمومی استانداری، علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، گفت: این دو پروژه مربوط به معین اقتصادی بخش مرکزی مشهد شامل مرکز توانمندسازی شغلی بانوان با محوریت تولید پوشاک و ماسک و کارگاه تولید مصنوعات چرمی است که در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استان به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در مرکز توانمندسازی شغلی بانوان «تندیس» که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده، برای هر شغل ۳۱۰ میلیون ریال هزینه شده و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی، ایجاد شغل پایدار، توسعه کسب و کارهای خرد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی است و سیاست اصلی استان نیز تمرکز بر توسعه این نوع کسب و کارها با استفاده از معین‌های اقتصاد مقاومتی و فعالان بخش خصوصی است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ۲۴۳ معین اقتصادی و ۶۰ شرکت بخش خصوصی که عمده آن‌ها تعاونی بوده و بانوان در آن‌ها حضور فعالانه‌ دارند، در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ در الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی مشارکت کرده‌اند و پروژه‌های اشتغال‌زای بسیاری با تمرکز بر تقویت ظرفیت‌های حاشیه شهر و روستا به ثمر رسانده‌اند.

وی افزود: الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی نتایج مثمر داشته و باعث شده است خراسان رضوی کمترین نرخ بیکاری زنان و کمترین نرخ بیکاری روستاییان را داشته باشد.

رسولیان ادامه داد: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و ایجاد توسعه متوازن در شهرها و روستاها راهی جز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و فعال کردن ظرفیت‌های بالقوه روستایی نداریم و در این راستا الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی بهترین برنامه برای رسیدن به این اهداف است.

در ادامه عباسعلی بادیانی، مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق بخش مرکزی شهرستان مشهد گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با این شرکت تعاونی در قالب معین اقتصادی و فرهنگی منطقه سه خراسان رضوی امضا شد، انجام دو وظیفه شامل شناسایی ظرفیت کارآفرینی بانوان و احداث مرکز توانمندسازی شغلی بانوان و تسهیل‌گری در جذب سرمایه‌گذاری‌ها در روستاها را برعهده گرفتیم.

وی افزود: در این راستا دو پروژه مربوط به مرکز توانمندسازی شغلی بانوان «تندیس» و کارگاه تولیدی مصنوعات چرمی «منط» اجرا و به بهره‌برداری رسید. پروژه نخست مربوط به مرکز توانمندسازی شغلی بانوان با محوریت تولید پوشاک بچه‌گانه و ماسک است که برای ایجاد آن با بهره‌گیری از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید، در مجموع ۱۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و برای ۳۵ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق شهرستان مشهد گفت: پروژه دوم مربوط به تولید مصنوعات چرمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر است که محصولات آن صادرات‌محور است.

بادیانی بیان کرد: در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی، این شرکت اجرای ۳۱ طرح سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرده و سه صندوق خرد روستایی را به ثبت رسانده است.

وجود 31 معین اقتصادی در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی

همچنین مرتضی رجبی، مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری‌های غرب بخش مرکزی مشهد ابراز کرد: شرکت تعاونی دهیاری‌های غرب بخش مرکزی مشهد در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی متعهد شده که در ۳۲ روستا و در هر روستا پنج صندوق خرد محلی ایجاد کند.

بر اساس مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی که اجرای آن از سال ۱۳۹۷ به ابتکار استاندار خراسان رضوی آغاز شده، «معین‌های اقتصاد مقاومتی» ارایه آموزش‌های حوزه کسب و کار، تسهیل امر سرمایه‌گذاری و توانمندسازی مردم را در مناطق شهری و روستایی و توسعه اقتصادی منطقه بر عهده دارند. معین‌های اقتصاد مقاومتی همچنین موظف به شناسایی ظرفیت‌های مناطق زیر پوشش، ایجاد زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اشتغال‌زایی هستند.

بنا براین گزارش، ۳۱ معین اقتصادی در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در شهرستان مشهد وجود دارد که از این تعداد ۱۹ معین در بخش مرکزی، ۶ معین در بخش احمدآباد و ۶ معین در بخش رضویه فعال است. تاکنون طی انعقاد تفاهم‌نامه با معین‌های اقتصادی در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی، ۳۱۶ پروژه با سرمایه‌گذاری ۷۱۳ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال با پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای ۹۴ هزار نفر در شهرستان مشهد تعریف شده است.

معین‌ اقتصادی شهرداری مشهد در بخش مرکزی، ۲۱۳ پروژه با سرمایه‌گذاری ۴۹۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۷۳ هزار نفر، معین اقتصادی شرکت ایران خودرو خراسان در بخش احمدآباد ۴۷ پروژه و سرمایه‌گذاری  7170 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای 2323  نفر را در این شهرستان تعریف کرده‌اند.

تعیین معین اقتصادی شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق مشهد با ۲۷ پروژه و سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای 1300 نفر، معین اقتصادی شرکت تعاونی دهیاری‌های غرب مشهد با ۱۸ پروژه و سرمایه‌گذاری  1310 میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای هزار نفر، معین اقتصادی اتاق اصناف مشهد با ۶ پروژه و سرمایه‌گذاری 7550 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای  3972 نفر از دیگر فعالیت‌ها در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی شهرستان مشهد است.

انتهای پیام
captcha