اصول استحکام بنیان خانواده / قوام ازدواج به محبت است
کد خبر: 3921934
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶

اصول استحکام بنیان خانواده / قوام ازدواج به محبت است

یک مشاور خانواده با اشاره به این‌که از نظر قرآن خانواده «‌رنج­‌های روزانه» است، گفت: آن‌چه پیوند میان زوجین را استوار نگه می‌­دارد، محبت است، به همین دلیل خداوند متعال این نیاز ضروری را به زوجین در آغاز پیوند زناشویی ارزانی داشته است.

خانواده؛ «فراموش‌خانه رنج‌های روزانه»دنیا زینعلی، مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به این‌که دین مقدس اسلام برای خانواده قداست و منزلت خاصی قائل شده به‌نحوی که بنا و نهادی با آن قابل مقایسه نیست، گفت: تعبیراتی که در قرآن و روایات درباره خانواده به‌کار رفته به‌خوبی این موضوع را روشن می‎کند.

وی با اشاره به این‌که خداوند متعال در آیه 21 سوره مبارکه نساء با این مضمون «وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَى بَعْضُكُمْ إِلَى بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا» از پیوند ازدواج که باعث تشکیل خانواده می­‌شود به‌عنوان «میثاق غلیظ» یا پیمان محکم یاد کرده است، افزود: در آیه 72 سوره مبارکه نحل خانواده «نعمت اللهی» نامیده شده و پیامبر اکرم(ص) آن‌را محبوب­‌ترين و عزيزترين بنا نزد خداوند متعال توصيف و فرموده‌ است: «مَا بُنِيَ فِي الْإِسْلَامِ‏ بِنَاءٌ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ التَّزْوِيجِ».

زینعلی ادامه داد: وقتی این تعریف و تمجید را از کانون خانواده در معتبرترین متون دینی، یعنی در قرآن و سنت می‎بینیم از خود می­‌پرسیم که مگر خانواده چه فایده و کارکردی دارد که چنین از آن ستایش شده، که برای پاسخ به این پرسش کافی‌ است به ظاهر برخی آیات توجه کرد.

این مشاور خانواده با اشاره به این‌که از نظر قرآن‌کریم خانواده «فراموش­‌خانه رنج‌­های روزانه» است، عنوان کرد: در آیه 21 سوره مبارکه روم با این مضمون «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» خانواده به اعتبار وجود همسر در آن مایه سکون و آرامش معرفی شده که در آن تعبير «لتسكنوا» در آيه فوق مبین علت خلقت همسر برای انسان است.

وی با بیان این‌که از نظر اسلام خانواده کانون مهر و محبت است و نیاز انسان به دوست داشتن و محبوب واقع شدن را تأمین و تضمین می­‌کند، عنوان کرد: خداوند متعال میان زوجین مودت و محبت برقرار کرده و با تعبیر «وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» در آیه 21 سوره مبارکه روم، می­‌فهماند که زن و شوهرها نيازی نيست پس از ازدواج برای ايجاد محبت تلاش كنند، زيرا خداوند متعال اين‌كار را كرده و آنان بايد اين نعمت را قدر دانسته و از آن مراقبت كنند.

زینعلی ادامه داد: انسان به‌طور طبيعی و غريزی میل به بقاء دارد و آن‌را در تداوم نسل می­‌ببيند که ازدواج و تشكيل خانواده به اين نياز انسان نیز پاسخ می‌‎دهد و آن‌را تأمين می‌كند.

این مشاور خانواده با اشاره به این‌که خانواده كانون پرورش نسل صالح است، افزود: فرزندانی كه محصول پيوند زن و مرد هستند، برای پرورش سالم و صالح نياز به يک كانون مناسب دارند که خانواده این بستر را به‌خوبی فراهم می‌کند این در حالی‎است که نقش خانواده در تامین نیازهای طبیعی زوجین به‌گونه­‌ای است كه هيچ­ چيز نمی‌­تواند جانشين آن شود. 

زینعلی با اشاره به نقش بی‌بدیل خانواده برای کودکان، اظهار کرد: اگر نياز كودک تنها خوراک، پوشاک، بازی، تر و خشک كردن و درس خواندن باشد، مراكز نگه­داری و مهد كودک‌ها می‌‎توانند اين‌كار را انجام دهند، مهم‌­ترين نياز كودک مهر و محبت است آن­ هم مهر و محبتی كه از عمق وجود پدر و مادر بر می‎خيزد و به روح كودک تزريق می‎شود و بوسه‌های گرم و نوازش‌های مهربانانه‌­ای که هيچ­‌گاه از ياد كودک نمی‌‎رود.

این مشاور خانواده با اشاره به این‌که حراست از خانواده امری لازم و مقدس بوده و تلاش در جهت تقویت و تحکیم پیوندهای خانوادگی قابل ستایش است به‌گونه‌­ای که اسلام برای آن پاداشی معادل جهاد در راه خدا قائل شده است، عنوان کرد: روایات و احادیث ائمه معصومین(ع) دشواری و ارزشمندی کار زوجین در همسرداری را به‌خوبی بیان می‌کند، چراکه جهاد امری پُرمشقت ولی با ارزش است.

وی با بیان این‌که در اسلام انحلال خانواده امری نکوهیده است، افزود: دین مبین اسلام طلاق را «حلال مَبغُوض» نامیده است، در این‌صورت زن یا شوهری که با کارش موجب سُستی بنیان خانواده یا انحلال آن شود عمل وی مبغوض و منفور است و بیگانه‌­ای که در جهت خلاف مصالح خانواده حرکتی انجام داده یا سخنی بگوید خداوند را به خشم می‌آورد.

زینعلی با بیان این‌که قرآن‌کریم اصولی را نشان می­‌دهد که رعایت آن موجب استحکام بنیان خانواده و سعادت دنیا و آخرت اعضای آن می­‌شود، ازجمله مهم‌ترین آن می‌توان به محبت، شفقت، مغفرت، امانت‌داری، وفاداری و داوری اشاره کرد، گفت: آن‌چه پیوند میان زوجین را استوار نگه می‌­دارد، محبت است، به همین دلیل خداوند متعال این نیاز ضروری را به زوجین در آغاز پیوند زناشویی ارزانی داشته و در آیه 21 سوره مبارکه روم با اشاره به این مطلب فرموده است: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ».

وی ادامه داد: این آیه شریفه در بردارنده نکات مهمی در خصوص خانواده است که ازجمله آن می‌توان به آیه بودن خلقت همسر برای انسان، یافتن آرامش در کنار همسر و ایجاد مودت و محبت میان زوجین اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha