نابینایان سی برابر بیشتر از افراد عادی برای خرید قرآن هزینه می‌کنند
کد خبر: 3911552
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

نابینایان سی برابر بیشتر از افراد عادی برای خرید قرآن هزینه می‌کنند

مدیرمسئول موسسه روشندلان اصفهان گفت: مطالبه جامعه قرآنی نابینایان و کم‌بینایان کشور این است که برای خرید قرآن و کتب ادعیه و زیارات به اندازه افراد عادی پول بپردازند، نه اینکه سی برابر بیشتر از دیگران برای خرید این کتب هزینه کنند.

نابینایان سی برابر بیشتر از افراد عادی برای خرید قرآن هزینه می‌کنند

سید مرتضی نیکزادالحسینی، مدیرمسئول موسسه روشندلان اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره نحوه فعالیت این موسسه از زمان شیوع کرونا، اظهار کرد: به دنبال شیوع کرونا، نیاز به ایجاد تغییراتی در برنامه‌های موسسه وجود داشت تا هم فعالیت‌ها ادامه پیدا کند و هم حضور فیزیکی قرآن‌آموزان در موسسه به حداقل برسد، لذا از همان اسفند ماه سال گذشته طرح آموزش حفظ غیرحضوری را در سطح استان اصفهان شروع کردیم و از تابستان امسال، این طرح را به سطح کشور گسترش داده و طرحی با عنوان طوبی را اجرا کردیم که طرح آموزش غیرحضوری حفظ قرآن کریم ویژه نوجوانان و جوانان نابینا در سطح کشور است.

وی افزود: ترم تابستانی این طرح تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و در این زمان، از قرآن‌آموزان آزمون گرفته شده و در پاییز، طرح طوبی 2 آغاز می‌شود و قرآن‌آموزان آموزش غیرحضوری قرآن را ادامه خواهند داد.

مدیرمسئول موسسه روشندلان اصفهان اضافه کرد: طرح دیگری با عنوان حفظ سوره مبارکه یاسین با همکاری سازمان بهزیستی در سطح کشور و در ماه رمضان اجرا کردیم که بعد از پایان این ماه، از افراد شرکت‌کننده به صورت غیرحضوری آزمون گرفته شد و به 200 نفر از آنها هر کدام مبلغ 500 هزار تومان هدیه تعلق گرفت که به تدریج به آنها پرداخت می‌شود. همچنین با قرآن‌پژوهان نابینا در سراسر کشور برای شرکت در مسابقه «نور امید» که از طرف شورای عالی قرآن شهرداری برگزار شده بود، هماهنگی به عمل آمد و این مسابقه در دو رشته ترتیل و تفسیر سوره مبارکه نور از استاد قرائتی برگزار شد.

نیکزادالحسینی ادامه داد: طرح غیرحضوری سابقون با محوریت حفظ و مفاهیم سوره مبارکه لقمان ویژه قرآن‌آموزان نابینا و کم‌بینا در سطح شهر اصفهان در حال برنامه‌ریزی است و امیدواریم تا آبان ماه سال جاری، این طرح تکمیل و اجرا شود و افراد برتر در اوایل ماه ربیع‌الاول معرفی شده و مورد تقدیر قرار بگیرند.

وی با اشاره به چاپ و نشر کتب ادعیه و زیارات و قرآن‌های بریل در موسسه روشندلان اصفهان و ارسال آن برای نابینایان سراسر کشور، تصریح کرد: قبلا شرایط به گونه‌ای بود که خیرین و دستگاه‌های مختلف همکاری خوبی با موسسه روشندلان به منظور تامین منابع مالی داشتند، ولی در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور که همه را با مشکل مواجه ساخته است، این همکاری به شکل سابق وجود ندارد و با توجه به شیوع ویروس کرونا، کار سخت‌تر شده است. علی‌رغم هزینه‌های سنگین، تا حد ممکن تلاش کردیم که برنامه‌ها و فعالیت‌های موسسه ادامه پیدا کند، برای مثال کاغذی که از آن برای چاپ قرآن یا نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به خط بریل استفاده می‌شود، مقوای 160 گرمی است که از بازار آزاد تهیه می‌کنیم و نسبت به قبل، قیمت آن 9 برابر شده است. معمولا مطبوعات و نشریات برای انتشار منظم یارانه دریافت می‌کنند و مخاطبان نیز بعد از خواندن آنها را دور می‌اندازند، ولی برای کاغذ مخصوص چاپ قرآن به خط بریل که ماندگار است، یک ریال یارانه اختصاص داده نمی‌شود و ما مجبوریم برای خرید این کاغذ که قبلا قیمت مناسبی داشت، 9 برابر بیشتر از قبل هزینه کنیم. ضمن اینکه نابینایان نیز برای خرید این کتب هزینه سنگینی باید بپردازند، علاوه بر این، یک جلد قرآن معمولی برای آنها به سی جلد تبدیل می‌شود و باید 30 برابر افراد عادی برای خرید قرآن هزینه کنند.

مدیرمسئول موسسه روشندلان اصفهان بیان کرد: موسسات قرآنی مطالبات خود را با ایجاد هیاهو و سروصدا در شبکه‌های اجتماعی مطرح نمی‌کنند، چون نمی‌خواهند خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های بیگانه به وجود آورند. به همین دلیل، سعی می‌کنیم کار سخت و طاقت‌فرسای خودمان را به شیوه‌ای ادامه دهیم که تا حد امکان چراغ قرآن خاموش نشود، ولی این باعث نمی‌شود که مطالبات خودمان را به شکل صحیح مطرح نکنیم. در کشور ما بین 800 هزار تا یک میلیون نفر افراد نابینا و کم‌بینا زندگی می‌کنند که جزئی از این جامعه هستند و ما به دنبال عدالت اجتماعی برای آنها هستیم. همان‌طور که یک فرد عادی قرآن را با قیمت مناسب تهیه می‌کند، حق یک فرد نابینا نیز هست که برای خرید قرآن همان‌قدر هزینه کند، نه اینکه سی برابر بیشتر پول بپردازد. به خصوص که نابینایان از نظر اشتغال شرایط دشوارتری نسبت به افراد عادی دارند و صاحب درآمد نیستند یا درآمدشان کم است.

وی افزود: ما برای اجرای طرح آموزش غیرحضوری حفظ قرآن، با نابینایان تماس گرفته و به صورت انفرادی به آنها آموزش می‌دهیم. این‌طور نیست که همزمان از شبکه‌های اجتماعی برای آموزش‌های غیرحضوری نیز استفاده کنیم، چون افراد نابینا امکانات افراد عادی را ندارند و به صورت محدود می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و خرید تجهیزات لازم برای آنها نیز کار سختی است. بنابراین در حال حاضر، آموزش‌های غیرحضوری با استفاده از امکان ساده تلفن انجام می‌شود و به تدریج دنبال استفاده از امکانات روز هستیم.

انتهای پیام
captcha