تشریح برنامه‌های جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ کارکردها و آموزه‌ها»
کد خبر: 3906512
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳

تشریح برنامه‌های جشنواره «سیره امام رضا(ع)؛ کارکردها و آموزه‌ها»

چهارمین جشنواره علمی و فرهنگی «سیره امام رضا(ع)؛ کارکردها و آموزه‌ها»، همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) از امروز، سوم تیرماه، آغاز شده است که برگزاری 13 نشست علمی و همایش «جایگاه امام رضا(ع) در مذاهب اسلامی» از جمله برنامه‌های آن است.

همایش «جایگاه امام رضا در مذاهب اسلامی» برگزار می‌شود / برپایی 13 نشست علمیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، دبیر چهارمین جشنواره علمی سیره امام رضا(ع)، امروز، سوم تیرماه، در نشستی خبری به تشریح اهداف و برنامه‌های این جشنواره که با پیام آیت‌الله جوادی آملی آغاز شد، پرداخت و گفت: در این جشنواره که در ایام دهه کرامت و در قالب‌های مختلف از جمله نشست‌های علمی برگزار می‌شود، از امشب، 13 نشست علمی تا روز 13 تیرماه برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این جشنواره، واکاوی عرصه‌های مغفول در تاریخ، حدیث و سیره امام رضا(ع) است و تلاش جشنواره بر آن است که در طول دوره‌های مختلف عرصه‌های جدیدتری را بر روی علاقه‌مندان باز کند. هدف دیگر برگزاری جشنواره، تقویت گفتمان سیره‌پردازی روشمند میان حوزویان است؛ متأسفانه سیره‌پژوهی در دهه اخیر وارد حوزه اجتهادی و روشمند شده است؛ زیرا قبلاً بیشتر توصیفی و گزارشی و نه چندان عمیق بوده است.

مطالعات بین رشته‌ای در سیره امام رضا(ع)

دانشیار دانشگاه تهران بیان کرد: ایجاد بستر لازم برای ایجاد مطالعات بین رشته‌ای در سیره امام رضا(ع) از دیگر اهداف جشنواره است تا حدیث ایشان در استخراج نظام‌های کلان اخلاقی، تمدنی، فرهنگی و ... از منظر دانش‌های جدید علوم انسانی مورد تحلیل قرار بگیرد. متأسفانه تاکنون این امر مغفول بوده و برای مثال بررسی سیره رضوی از منظر هنر، علوم اجتماعی و سیاسی صورت نگرفته است.

دبیر چهارمین جشنواره علمی و فرهنگی سیره امام رضا(ع) آموزه‌ها و کارکردها، ادامه داد: هدف دیگر جشنواره، رصد، پایش و معرفی یافته و ایده‌های نو در سیره امام(ع) است که امسال ایده‌های جدیدی را ارائه خواهیم کرد. جشنواره در 5 بخش برگزار می‌شود؛ اولین بخش دریافت پیام مراجع و دیدگاه‌های ایشان است؛ در این بخش به دنبال انعکاس آراء و دیدگاه‌های مراجع در مورد سیره و حدیث امام هستیم که این پیام‌ها می‌تواند دستمایه محققان و پژوهشگران باشد و ایده‌های نو تولید کند و هر کدام برای ما گنجینه است و در قالب یک ویژه نامه نشر خواهد یافت.

نشست‌های مجازی و وبینار

وی افزود: بخش دیگر جشنواره، نشست‌های علمی با عنوان حدیث کرامت به صورت مجازی و وبینار است که در مجموع 13 نشست و وبینار طراحی شده که به دنبال ایده‌ها و دستاوردهای جدید در عرصه سیره‌پژوهی امام رضا(ع) است. بخش سوم جشنواره، برگزاری همایش نیم روزه است که در روز پنجشنبه 12 تیرماه از ساعت 9 تا 12 در مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت المصطفی با عنوان «جایگاه امام رضا در مذاهب اسلامی» برگزار خواهد شد و فضیل ریاض، عبدالله دقاق، احمد رضوی، آسیه آدم و رکسانا الیزابت در این همایش سخنرانی دارند.

راد تصریح کرد: مصاحبه‌های تخصصی بخش دیگر این جشنواره است که این مصاحبه‎ها با 20 شخصیت ممتاز و برتر در سیره و تاریخ‌پژوهی انجام شده است. بخش پایانی جشنواره هم عرضه  دستاوردها در قالب مکتوب، ویژه‌نامه مصاحبه‌ها همچنین آثار صوتی و تصویری است. مهم‌ترین ویژگی این جشنواره تنوع در مباحث است و تلاش شده مباحث هنری و فرهنگی به آن اضافه شود؛ همچنین بهره‌مندی از صاحبنظران شیعی و غیرشیعی از دیگر ویژگی‌های این جشنواره در قیاس با جشنواره‌های گذشته است. ضمن اینکه توجه به مباحث ادبی، دعا و نیایش، کارآمدی سیره و ... از دیگر ویژگی‌های ممتاز این جشنواره است.

وی اضافه کرد: فرهنگ نیایش در میراث امام رضا(ع)، حیات سیاسی امام رضا(ع) در نگاه سیدجعفر مرتضی، کارآمدی سیره امام رضا(ع) در فقه شیعی، احادیث امام رضا(ع) در کتاب الکافی، جایگاه امام رضا(ع) در شعر شاعران شیعه آذربایجان، تمدن شیعی و میراث امام رضا(ع)، تفسیر امام رضا(ع) در آینه پژوهش و امام رضا(ع) در پژوهش خاورشناسان از جمله نشست‌های علمی است که در دهه کرامت و در طول این جشنواره برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha