رمضان، ماه امر به‌ معروف و نهی از منکر است
کد خبر: 3899791
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱

رمضان، ماه امر به‌ معروف و نهی از منکر است

دبیر ستاد امر به‌ معروف هرمزگان ماه رمضان را ماه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر دانست و گفت: معروفی بزرگ‌تر از قرائت قرآن در ماه رمضان و فرصتی بهتر از این ماه مبارک برای ارتباط با خدا وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن کریمی، دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، ماه امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر است. خداوند متعال در این ماه عزیز ما را به معروف‌های زیادی امر و نسبت به منکرات بسیاری نیز نهی کرده است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی ماه رمضان، روزه گرفتن بوده و روزه‌خواری به‌منزله بی‌حرمتی به این امر الهی و ماه شریف است، افزود: خداوند متعال در ماه مبارک رمضان ما را دعوت به روزه گرفتن و نهی از روزه‌خواری کرده و در آیه 183 سوره بقره می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید».

دبیر ستاد امر به‌ معروف هرمزگان تصریح کرد: در ادعیه فراوانی از معصومین‌(ع) آمده است که ماه مبارک رمضان شرافت، عظمت و بزرگی فراوانی نسبت به ماه‌های دیگر دارد و حفظ عظمت، شرافت و بزرگی این ماه به روزه گرفتن است. برخی شاید از سر نادانی امر به روزه گرفتن و نهی از روزه‌خواری را بیهوده تلقی کنند و بخواهند ما نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشیم درحالی‌که خدای متعال یکی از بزرگ‌ترین معروف‌ها را روزه‌داری و یکی از بزرگ‌ترین منکرات را روزه‌خواری معرفی کرده است.

کریمی امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر در ماه مبارک رمضان را وظیفه هر مسلمانی دانست و گفت: از دیگر معروف‌های مهمی که خداوند در این ماه ما را به آن دعوت می‌کند، مهربانی و محبت به یکدیگر به‌وسیله اطعام است، خداوند ما ر‌ا به احسان، مودت، مواسات، نیکوکاری و دستگیری از فقرا دعوت کرده و یکی از فلسفه‌های روزه گرفتن نیز همین ایجاد روحیه ایثار، ازخودگذشتگی و احسان به نیازمندان است.

وی روزه گرفتن را برای تقویت روحیه تقوا و احسان به نیازمندان را برای تقویت روحیه ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه ضروری عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از معروف‌هایی که خداوند به‌طور خاص و ویژه در ماه مبارک رمضان ما را به آن امر می‌کند، دعوت به دعا، مناجات و بهره‌گیری از تلاوت قرآن است.

دبیر ستاد امر به‌ معروف هرمزگان گفت: امام باقر‌(ع) فرمودند: «لِکلِّ شَیءٍ رَبیعٌ وَ رَبیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضانَ؛ هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن، ماه رمضان است». ازاین‌رو معروفی بزرگ‌تر از قرائت قرآن در ماه رمضان و فرصتی بهتر از این ماه مبارک برای ارتباط با خدا وجود ندارد و می‌طلبد که در ماه مبارک رمضان توجه ما به اوامر و نواهی خداوند بیشتر از ماه‌های دیگر باشد.

انتهای پیام
captcha