شأن و حدود قرآن را در آموزش تلاوت حفظ کنیم
کد خبر: 3898942
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
عبدالرسول عبایی:

شأن و حدود قرآن را در آموزش تلاوت حفظ کنیم

پیشکسوت قرآنی کشور با تأکید بر اینکه باید شأن و حدود قرآن را در آموزش تلاوت حفظ کنیم، گفت: معلمان قرآن در فرآیند آموزش، جهت حفظ حدود و حرمت کلام‌الله حساسیت بیشتری به خرج دهند.

ارسالی///فوری///شأن و حدود قرآن را در آموزش تلاوت حفظ کنیم

به گزارش ایکنا؛ عبدالرسول عبایی، پیشکسوت قرآنی کشور در برنامه «حیات طیبه» که شامگاه چهارشنبه، ٢۴ اردیبهشت‌ماه از ساعت ٢١ تا ٢٢:٣٠ به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار و از تارنمای آپارات به صورت زنده پخش شد، ضمن بیان بخشی از خاطرات و تجربیات ارزنده بیش از نیم قرن فعالیت قرآنی خود، از مدرسان و معلمان قرآن خواست تا در فرآیند آموزش قرآن، جهت حفظ حدود و حرمت کلام‌الله حساسیت بیشتری به خرج دهند.

وی ادامه داد: کلام الهی شأن و حریم بزرگی دارد، لذا ما در مقام تعلیم آن به قرآن‌آموزان باید مراقب باشیم تا صرفاً جنبه‌های تنغیمی و تلحینی را برجسته‌سازی نکنیم و از اصل قرار دادن جنبه‌های موسیقایی قرائت پرهیز کنیم.

عبایی اضافه کرد: متأسفانه برخی اوقات شاهد هستیم که مفاهیم، مسائل وقف و ابتدا و ادا در تلاوت قرآن، کمترین جایگاه را در جلسات آموزشی ما دارد اما در عوض به موضوع دستگاه‌ها و مقامات، پرده‌های صوتی و مواردی از این دست آن هم با جزئیات غیر ‌ضرور، آن قدر بها می‌دهیم که گویی تلاوت قرآن غیر از این اصول و فروع موسیقایی چیز دیگری نیست. اشکال بزرگتر نیز این است که در جلسات، این نکات تنغیمی را روی متن نورانی قرآن پیاده و تمرین می‌کنند، در صورتی که می‌توان در آموزش مقامات و صوت، از اشعار و متون دیگر استفاده کرد تا خدای ناکرده ناخواسته موجب تنزل جایگاه رفیع قرآن عزیز در چشم قاریان و قرآن آموزان‌مان نشویم.

ارسالی///فوری///شأن و حدود قرآن را در آموزش تلاوت حفظ کنیم
این پیشکسوت قرآنی کشور در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت فراگیری زبان قرآن و تکلم به زبان عربی تأکید کرد و آن را از اولویت‌های یک قاری و حافظ ممتاز دانست تا بتواند هم سیاق جملات و عبارات قرآن را بشناسد، هم مفاهیم آن را بهتر درک کند و هم در تعاملات بین‌المللی با اساتید و قاریان جهان اسلام، فعالانه‌تر عمل کند.

بنا بر این گزارش، مهدی غلام‌نژاد و حبیب صداقت، از قاریان ممتاز کشور که دیگر میهمانان این برنامه بودند، ضمن مشارکت در بحث‌ها، آیاتی از قرآن کریم را به زیبایی تلاوت کردند.

پخش کلیپ تصویری از فعالیت‌های قرآنی عبدالرسول عبایی، پخش ابتهال و مناجات با صدای سیدکریم موسوی و حسن عبدی و پخش دعای ختم قرآن با صدای رحیم وظیفه‌شعاع، از بخش‌های دیگر برنامه حیات طیبه بود.

برنامه حیات طیبه به همت معاونت اجرايی شورای عالی قرآن و با اجرای محمدتقی میرزاجانی، یک نوبت در ماه (چهارشنبه‌ها) تدارک و با محوریت یک نفر از بزرگان و پیشکسوتان قرآنی و حضور تعدادی از قاریان ممتاز کشور برگزار می‌شود.

ارسالی///فوری///شأن و حدود قرآن را در آموزش تلاوت حفظ کنیم
این برنامه یک و نیم ساعته که به صورت زنده از تارنمای آپارات پخش می‌شود، با هدف انعکاس دغدغه‌های ارزشمند پیشکسوتان قرآنی و با رویکرد معرفت‌افزایی برای نسل جوان تهیه و اجرا می‌شود.

در حال حاضر، برنامه‌های آموزش و ارتقای شورای عالی قرآن ویژه قاریان و دعاخوانان در سطوح مختلف، با تمرکز روی چهارشنبه هر هفته به صورت مجازی برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند از طریق لینک https://www.aparat.com/shora.ir/live ضمن همراهی همزمان و مستقیم با برنامه، سؤالات و نقطه نظرات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام
captcha