پیش‌نویس قطعنامه جدید آتش‌بس جهانی روی میز شورای امنیت
کد خبر: 3898623
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

پیش‌نویس قطعنامه جدید آتش‌بس جهانی روی میز شورای امنیت

منابع خبری از تهیه پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس جهانی جدید از سوی آلمان و استونی خبر دادند.

پیش‌نویس قطعنامه جدید آتش‌بس جهانی روی میز شورای امنیتبه گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری روسیاالیوم، چند مقام دیپلماتیک روز سه‌شنبه، 23 اردیبهشت ماه، اعلام کردند: آلمان و استونی درحال تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس جهانی جدید به دلیل اپیدمی کرونا برای ارائه به شورای امنیت سازمان ملل هستند.

این پیش‌نویس قرار است، جایگزین پیش‌نویس تهیه شده از سوی تونس و فرانسه شود که به دلیل مانع‌تراشی آمریکا تصویب نشد.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که فرانسه و تونس ارائه کرده‌ بودند خواستار برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در منازعات مهم جهان، از جمله سوریه، یمن، لیبی، سودان جنوبی و کنگو، بود.

پیش‌نویس قطعنامه جدید توسط استونی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، پشت درهای بسته و از طریق ویدئو کنفرانس پیشنهاد شد.

این پیش‌نویس خواستار اعلام آتش‌بس و توقف همه منازعات در جهان به منظور فراهم کردن شرایط برای مقابله با کرونا برای طرف‌های درگیر است.

آمریکا روز جمعه، 19 اردیبهشت ماه، در شورای امنیت سازمان ملل مانع از رأی‌گیری درباره پیش‌نویس یک قطعنامه شده که خواستار آتش‌بس در کشورهای مختلف جهان شده بود تا دولت‌ها بتوانند به صورت مؤثری با ویروس کرونا مقابله کنند.

دیپلمات‌های آمریکایی به 14 عضو دیگر شورای امنیت گفته‌اند: ایالات متحده نمی‌تواند از پیش‌نویس این قطعنامه حمایت کند.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند لحن استفاده شده در این پیش‌نویس برای توصیف سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی مخالفت آمریکا برای رأی‌گیری بوده است.

واشنگتن تهدید کرده است در صورت ذکر نام سازمان بهاشت جهانی در پیش‌نویس قطعنامه از حق وتو استفاده خواهد کرد. 

این در حالی است که چین نیز ذکر نام این سازمان بین‎المللی را شرط پذیرش این قطعنامه بیان کرده است.

ایالات متحده آمریکا با متهم ساختن سازمان بهداشت جهانی به جانبداری از چین و ناکامی در مهار ویروس کرونا، بودجه این سازمان بین‌المللی را قطع و خواستار تأسیس سازمان جهانی دیگری برای پیگیری امور بهداشتی شد.

انتهای پیام
captcha