نقش خرده‌فرهنگ‌ها در تعارضات زندگی مشترک
کد خبر: 3881069
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

نقش خرده‌فرهنگ‌ها در تعارضات زندگی مشترک

یک مشاور خانواده در خصوص اهمیت خرده‌فرهنگ‌ها، گفت: معیارها، ارزش‌ها، رفتارها و بسیاری از مسائل دیگر در فرهنگ‌های خانواده‌های مختلف بسیار متفاوت است و جدی نگرفتن آن‌ها ممکن است باعث بروز اختلافات و تعارضاتی در زندگی شود.

ازدواج یک دستور الهی و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) است، اما اینکه ملاک‌های این ازدواج چقدر بر اساس دین مبین اسلام تبیین شده، مسئله‌ای است که می‌توان با رعایت آن، آمار ناخوشایند رو به رشد طلاق را کاهش داد، معیارهایی برای وارد شدن به زندگی مشترک ضروری است و می‌تواند مشکلات را به حداقل برساند.

مهدی طاهری کندر، مشاور اسلامی خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، گفت: در سلسله‌مراتب بحث خانواده، اولین مرحله، تشکیل خانواده و مهم‌ترین معیار آن نیز سن ازدواج است، سن مطلوب ازدواج برای دخترها 21 تا 23 سال و برای پسران 27 تا 28 سال است، زیرا فرد هم به رشد ذهنی رسیده و هم پختگی و طراوت را توأمان دارد.

وی افزود: در بحث ازدواج لازم نیست، مطرح کردن درخواست ازدواج همیشه توسط پسر صورت بگیرد، این درخواست می‌تواند از سوی دختر نیز باشد اما نوع مطرح کردن آن برای حفظ کرامت دختر و خانواده‌اش امر مهمی است که باید به آن توجه شود. وساطت بزرگان خانواده و روحانی‌های محل می‌تواند در این مسئله کمک‌کننده باشد؛ دفتر مشاوره اسلامی آوای سلامت بندرعباس نیز می‌تواند برای حل این قبیل مشکلات اقداماتی را انجام دهد.

طاهری با بیان اینکه سبک ازدواج همراه با نوع زندگی انسان با تحولاتی همراه بوده و تلفیقی از سنت و مدرنیته است، ادامه داد: در عصر امروز سبک ازدواج‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای رنگ‌باخته و با پیشرفت جوامع و ورود جوانان به دانشگاه، محیط کار و اجتماع، نوع آشنایی، شناخت و معیارهای آن‌ها دچار تحولاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه صرفاً همکلاسی یا همکار بودن مبنایی برای شروع یک زندگی نیست، اظهار کرد: زندگی مشترک باید با دید باز و شناخت آغاز شود، عشق و علاقه‌ای که چشم افراد را کور کرده و راه عقلانیت برای تصمیم‌گیری را به روی آن‌ها ببندد برای آغاز یک زندگی مناسب نیست.

ضرورت هم‌کفو بودن زوجین در امر ازدواج

طاهری با تأکید بر ضرورت هم‌کفو بودن زوجین در امر ازدواج، افزود: هم‌کفو بودن تنها مربوط به مسائل مالی نیست، فرهنگ و حتی خرده‌فرهنگ‌ها نیز در خانواده و امر ازدواج بسیار اثرگذار هستند، معیارها، ارزش‌ها، رفتارها و بسیاری مسائل دیگر در فرهنگ‌ها و خانواده‌های مختلف بسیار متفاوت است و جدی نگرفتن آن‌ها ممکن است باعث بروز اختلافات و تعارضاتی در زندگی شود.

وی ادامه داد: افراد باید بدانند خواسته‌هایشان از همسر آینده‌شان چیست، استقلال مالی و شخصیتی و صداقت از مهم‌ترین ملاک‌های آغاز یک زندگی مشترک است و در کنار آن مرزبندی‌ها نیز بسیار مهم هستند.

نقش نماز در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی

این مشاور خانواده اضافه کرد: افرادی که می‌خواهند سبک زندگی اسلامی را برگزینند باید جایگاه نماز را بدانند، در زمینه اجرای فرایض دینی واجب و مستحب، پیش از ازدواج و آغاز زندگی مشترک به توافق برسند و انتظاراتشان را از یکدیگر مشخص کنند.

وی در خصوص اهمیت نماز در سبک زندگی اسلامی گفت: نماز تمرین صبوری در زندگی است و تحمل و آرامش زن به‌خصوص در دوران بارداری را افزایش می‌دهد. این فریضه الهی همچنین سدی برای جلوگیری از فحشا بوده و مردان را از هرگونه فساد اخلاقی در بیرون از منزل دور نگه می‌دارد.

طاهری ادامه داد: نماز همچنین در سهل گرفتن مسائل ازدواج و تربیت فرزندان نیز نقش مهمی‌ دارد، زنی که با نماز انس دارد هزینه‌های اضافه را به همسر خود تحمیل نمی‌کند، همه‌چیز را در نماز پیدا می‌کند، زیبایی‌اش را برای همسرش نمایان می‌کند و مردی که نماز می‌خواند مشروب نمی‌خورد، بی‌بندوباری پیش نمی‌آورد و می‌تواند نگاه خود را کنترل کند.

جایگاه کسب روزی حلال در سبک زندگی اسلامی

وی با اشاره به اینکه یکی از خواسته‌های بحق زن از همسرش کسب روزی حلال است، تصریح کرد: روزی حرام خانواده را در معرض مشکلات و آسیب‌های بسیار از جمله فساد، دزدی، آدم‌ربایی، تجاوز، قتل و ... قرار می‌دهد و سایه آسایش و آرامش را از زندگی افراد می‌رباید.

این مشاور خانواده پوشش را در سبک زندگی اسلامی امری مهم دانست و گفت: حجاب تنها مخصوص زنان نیست و هر کدام از زوجین باید نسبت به پوشش فرد مقابل حساس باشند، همچنین افراد باید قبل از شروع زندگی مشترک در خصوص این مسئله مهم نیز صحبت کنند و به توافق برسند.

انتهای پیام
captcha