افزایش فرصت‌های پژوهشی برای خواهران طلبه
کد خبر: 3865037
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة خبر داد:

افزایش فرصت‌های پژوهشی برای خواهران طلبه

گروه حوزه‌های علمیه – رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة از افزایش فرصت‌های پژوهشی برای خواهران طلبه جامعةالمصطفی(ص) خبر داد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی در ویژه برنامه هفته پژوهشی با عنوان «نقش بانوان المصطفی(ص) در ایجاد تمدن نوین اسلامی، با عنایت به گام دوم انقلاب» در حسینیه مجتمع آموزش عالی شهیده بنت‌الهدی با تبریک فرارسیدن هفته پژوهش، اظهار کرد: المصطفی(ص) نهادی برآمده از حوزه‌های علمیه است و به هویت حوزوی خود افتخار می‌کند، اما در عین حال شکل ظاهری مراکز آکادمیک را نیز مراعات می‌کند و جمعی میان هویت حوزوی و استانداردهای آکادمیک به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: دستاورد‌های علمی و پژوهشی کشور در چهار دهه اعم از علوم انسانی و دیگر علوم سند افتخار نظام در عرصه تولید علم و پژوهش به شمار می‌آید. پس از انقلاب اسلامی زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای تولید علم و علم‌پژوهی شکل گرفت. تحصیلات دانشگاهی در بیشتر کشور‌ها از جمله ایران، به طبقات خاصی اختصاص داشت و فرزندان هر خانواده‌ای توان تحصیلات دانشگاهی را نداشتند.

عباسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با وجود تنگنا‌ها و مشکلاتی که در چهار دهه مواجه بوده است به این دستاورد‌ها و پیشرفت‌های علمی رسیده است گفت: این امر نشان دهنده ظرفیت علمی و تولید علم جمهوری اسلامی است. اینکه مسلمانان توانستند پس از حدود یک قرن از ظهور اسلام نهضت علمی در جهان ایجاد نمایند و چند قرن مرکزیت علمی را بدست آورند نشان دهنده ظرفیت درونی اسلام است.

منشأ شکل گیری تمدن علمی برآمده از آموزه‌های اسلامی است

عباسی عنوان کرد: منشأ شکل گیری تمدن علمی برآمده از آموزه‌های اسلامی است. هیچ دینی در میان ادیان عالم به اندازه اسلام به علم آموزی دعوت ننموده است و از جایگاه علم و عالمان تکریم نکرده است. علم را در کنار ایمان و معنویت منشأ پیشرفت مسلمانان است. در برخی از ادیان، دوری از عالم و گوشه‌نشینی بر کسب علم و دانش ترجیح داده شده است. دعوت به کسب علم و کشف راز‌های هستی، از آموزه‌های اسلام است که نمونه‌های آن در جای دیگر مشاهده نمی‌شود.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه علم اقتدار و توانایی است و کسی که علم را بدست آورد قدرتمند می‌شود، گفت: جامعه‌ای که از علم دور شد قطعا تحت تسلط دیگران قرار می‌گیرد. این آموزه اسلام عزیز است که نتیجه آن شکل‌گیری تمدن بزرگ علمی شد، به گونه‌ای که تمدن پژوهان به مراکزعلمی دنیا در آن دوران به عنوان مهم‌ترین مراکز تولید علم در جهان اشاره می‌کنند و بسیایر از مراکز علمی غرب از مراکز علمی مسلمانان الگو گرفتند.

وی عقب‌ماندگی مسلمانان را در صحنه‌های علمی دارای دلایل مختلف دانست و افزود: انقلاب اسلامی با انگیزه این عقب‌ماندگی تمدنی شکل گرفت. نزدیک به دو قرن، اندیشمندان مسلمان دم از بازگشت به هویت و تمدن اسلامی می‌زنند، اما در ارائه راهکاری که بتواند جامعه اسلامی را به عظمت و اوج تمدنی بازگرداند، دیدگاه‌های واحدی وجود نداشته است.

عباسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نسخه تازه‌ای برای بازگشت مسلمانان به آن عظمت است، گفت: مقام معظم رهبری یکی از اهداف مهم گام دوم انقلاب اسلامی را تمدن‌سازی و احیای تمدن نوین اسلامی بیان کرده‌اند. حرکتی که در چهل سال صورت گرفت و دستاورد‌های فراوان علمی در این سال‌ها که در کوران حوادث حاصل شده است، نشان‌دهنده وجود چنین ظرفیتی است که می‌تواند به آینده تحقق تمدن اسلامی امیدوار بود.

نگاه تمدن به انسان و جهان در علوم انسانی تجلی می‌یابد

رئیس جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة یکی از زیرساخت‌های شکل گیری تمدن اسلامی را علوم انسانی عنوان کرد و افزود: علوم انسانی ماهیتاً علوم فرهنگی و تمدنی است. نگاه تمدن به انسان و جهان در علوم انسانی تجلی می‌یابد. مراکز علمی ما امروز بیش از هر زمانی باید به تولید علوم انسانی با نگاه دینی و اسلامی، با مبانی جهان‌شناسانه برآمده از دین اهتمام داشته باشد.

وی با بیان اینکه المصطفی مرکز علمی در حوزه علوم اسلامی و انسانی با رویکردی بین‌المللی است که جزئی از شاخصه‌های تمدن اسلامی است، گفت: امروز برای ارائه تمدن به جهان قطعاً باید نگاه جامع انسانی و بین‌المللی باشد. قرائتی از اسلام که حتی برادر و خواهر مسلمان خود را برنمی تابد نمی‌تواند مبدا و منشأ تمدن قرار گیرد.

عباسی عنوان کرد: نگاه تمدن‌ساز این است که همه انسان‌ها و مذاهب اسلامی را مخاطب خود بداند و امت اسلامی را برای تحقق این هدف بسیج کند.

وی با بیان اینکه تمدن غرب در ظاهر تلاش می‌کند شعار‌های خود را مطابق با خواست ارزش‌های انسانی مانند آزادی، حقوق بشر و... قرار دهد، گفت: هرچند تمدن غرب در تفسیر این پیام معنی متفاوتی را دنبال می‌کند. یکی از آسیب‌های تمدن غرب برای بشریت که حتی اندیشمندان غربی نیز به آن معترف‌اند، تضعیف نهاد خانواده و استفاده ابزاری از زن است که جبران آن به سادگی امکان‌پذیر نیست و حتی خود آنان اگر هم به دنبال ترمیم این آسیب باشند بسیار دشوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما منکر برخی اثرات مثبت تمدن جدید در زندگی بشر نیستیم در عرصه‌های علمی و فناوری نیستیم، اما نمی‌توان از آسیب‌ها و آفت‌های آن نیز چشم پوشید. وظیفه نهاد‌های علمی مانند المصطفی و بنت الهدی برای الگوی مناسب و جایگزین تلاش نمایند.

عباسی با بیان اینکه المصطفی با وجود امکانات محدود نسبت به سایر مراکز علمی، قدم‌های خوبی در این مسیر برداشته شده است، گفت: با انگیزه و همت بالا که جبران کننده این فاصله است. تلاش شده است مرکزی علمی و پاک برای بانوان مسلمان تشکیل شود زمینه ارائه الگوی زن مسلمان فرهیخته به جهان اسلام فراهم گردد.

وی یادآور شد: اختصاص رتبه نخست به جمهوری اسلامی به برکت تربیت نسلی بود که توان حضور در عرصه‌های علمی را داشتند. امروز در آموزش بانوان به چنین نقطه‌ای رسیده ایم.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه با بیان اینکه تلاش شده است آموزش المصطفی پژوهش محور باشد، گفت: فرصت‌های پژوهشی برای خواهران بیشتر گردد و انجمن‌های علمی زمینه برای آغاز حرکت پژوهشی را فراهم آورند. در پژوهشگاه المصطفی باید بخشی از ظرفیت‌های علمی به خواهران اختصاص یابد.

وی امروز بسیاری از کار‌های پژوهشی در قالب گروهی صورت می‌گیرد گفت: اساتید فاضلی داریم در مجتمع بنت الهدی می‌توانند با همکاری دانش پژوهان خود طرح‌های پژوهشی به ویژه در حوزه مطالعات زنان را پیش برند.

انتهای پیام
captcha