تفاوت پژوهش‌های دینی با جستجوهای رایانه‌ای
کد خبر: 3865026
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
حجت‌الاسلام کاویانی بیان کرد:

تفاوت پژوهش‌های دینی با جستجوهای رایانه‌ای

گروه حوزه‌های علمیه - رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی قم با اشاره به تفاوت‌ها و شاخص‌های اصلی میان پژوهش و جستجو‌های رایانه‌ای گفت: این ابزار‌ها هرچند به شکل سطحی در تحقیقات ما را به نتایجی می‌رسانند، اما هیچ گاه نمی‌توانند جایگزین فضای مطالعاتی کتابخانه شوند؛ کتاب در خود برکتی دارد که در ابزار‌های دیگر کمتر یافت می‌شود.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود حسینی کاویانی به مناسبت هفته پژوهش در سخنانی با موضوع «نقش بانوان المصطفی(ص) در ایجاد تمدن نوین اسلامی، با عنایت به گام دوم انقلاب»، پژوهش را یکی از فعالیت مهم و دائمی دانش‌پژوهان برشمرد و ابراز کرد: در روایات بر کسب علم و ثبت آن تاکید فراوان شده است. علم در نظام آفرینش بسیار ارزشمند و حفظ آن نیز دشوار است. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود که اگر همه وجود خود را به علم دهید، علم تنها بخش کمی از خود را به شما خواهد داد.

وی با تاکید بر تفاوت میان پژوهش و جستجو‌های رایانه ای، خاطرنشان کرد: این ابزار‌ها هرچند به شکل سطحی در تحقیقات ما را به نتایجی می‌رسانند؛ اما هیچ گاه نمی‌توانند جایگزین فضای مطالعاتی کتابخانه شوند. کتاب در خود برکتی دارد که در ابزار‌های دیگر کمتر یافت می‌شود.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی ادامه داد: سفارش علما این بود که اگر از کتابی خسته شدید، برای رفع خستگی به کتابی دیگر مراجعه کنید. البته آشنایی با ابزار‌های جدید پژوهشی نیز مهم است، اما باید در جای خود مورد استفاده قرار گیرند.

وی ادراک مباحث علمی را تنها با تقرّب به خداوند متعال امکان پذیر دانست و گفت: نزدیکی به خدا زمینه فهم حقایق علمی را برای دانش پژوه مهیا می‌کند. اگر می‌خواهید پژوهشگر حقیقی باشید حتماً باید زندگی‌تان مبتنی بر دوری از گناه و هوا‌های نفسانی باشد. در روایات، هوای نفس یکی از موارد حجاب علم برشمرده شده است.

کاویانی کشف علمی برای طلبه را با انس با نوافل قابل تحقق خواند و تصریح کرد: کسب مراتب علمی برای دانش‌پژوه اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه خود را در مسیر تهذیب قرار دهد. تمام فلسفه اشراق در سه شب به شیخ اشراق الهام شود، او در سه ماه این کشف علمی را به رشته نگارش در آورد که برای مطالعه آن، به سه سال زمان نیاز است.

در بخشی از این مراسم، امینی، رئیس انجمن علمی کلام، به نمایندگی از انجمن‌های علمی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، دقایقی به ارائه گزارش از این انجمن پرداخت.

همچنین تعدادی از پژوهشگران برتر مجتمع بنت الهدی به ارائه دستاورد‌های علمی خود پرداختند و در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی سیدموسوی، درباره تدوین طرح پژوهشی فرهنگنامه تطبیقی فقه و حقوق خانواده توضیحاتی را بیان کرد. در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر مجتمع تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha