دین را باید از قرآن و اهل بیت(ع) آموخت نه عرفا
کد خبر: 3853782
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱

دین را باید از قرآن و اهل بیت(ع) آموخت نه عرفا

گروه اجتماعی ــ رئیس ستاد اقامه نماز کشور بر اهمیت توجه به آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) تأكید كرد و گفت:‌ دین را باید از قرآن و اهل بیت(ع) آموخت نه از عرفا.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور شب گذشته، 9 آبان‌ماه در همایش «بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن و نقش اساتید در تحقق آن» که در سالن سینا و صدرای شیراز برگزار شده بود، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ریشه‌های قرآنی دارد و برای تبیین این ریشه‌ها کتابی با عنوان «مبانی قرآنی گام دوم» تألیف کردم.

وی افزود: به‌عنوان مثال در بیانیه گام دوم انقلاب بر اصل خودکفایی تأکید شده است و قرآن نیز درباره جامعه اسلامی می‌گوید تکیه به کسی نداشته باشید یعنی خودکفایی داشته باشیم.

قرائتی در ادامه با بیان اینكه معلمی شغل نیست، بلكه مانند پیش نمازی و قضاوت است، افزود: كار یك معلم همانند یك مهندس است، یعنی اینكه یك دانش‌آموز را كشف و ذوب كرده و بسازد و با مابقی افراد متحد كند كه كار بسیار مهمی است.

رئیس ستاد اقامه نماز كشور از معلمان خواست تا اصول دین را برای نسل جوان بیان كنند و ادامه داد: مرحوم آیت‌الله گلپایگانی می‌گفت اینكه اصول دین را برای نسل جوان بگوییم امام زمان(عج) راضی‌تر هستند تا اینكه فروع را به پیران بگوییم.

وی همچنین بر لزوم داشتن مطالعه دائمی معلمان تأكید كرد و گفت: در فرهنگ دین چیزی به نام فارغ‌التحصیلی نداریم و اگر چنین چیزی بود خداوند به پیامبرش نمی‌فرمود «...وَقُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا؛...و بگو پروردگارا بر دانشم بیفزاى» (آیه 114 سوره طه).

قرائتی با بیان اینكه در اسلام تعطیلی نداریم و حتی روز جمعه فقط نیم ساعت می‌توان تعطیل كرد آن هم برای اقامه نماز جمعه پس چرا روزهای پنج‌شنبه تعطیل است، گفت: یکی از همت‌هایی که حوزه و دانشگاه باید کنند این است که تعطیلات پنجشنبه‌ها را حذف کنند.

وی به معلمان توصیه كرد تا هر هفته یك كتاب شهید مطهری را مطالعه كنند و ادامه داد: معلم باید 6 صفت داشته باشد؛ یك سوز و دوم نداشتن تكلف یعنی اگر چیزی نمی‌دانیم بگوییم نمی‌دانیم؛ سوم اخلاص كه البته معنایش این نیست كه پول نگیرید بلكه برای پول كار نكنید زیرا ارزش كار معلم بیش از این‌هاست.

قرائتی ادامه داد: پنجم معلم باید عمومی باشد و تنها به تذكرات قانع نباشد و پنجم استفاده از مثل در معلمی بسیار مهم است و ششم ساده‌گویی و بیان روان است كه باید طوری حرف زد كه عوام بفهمند و خواص بپسندند.  

این مفسر قرآن كریم با تأكید بر اینكه دین را باید از قرآن و اهل بیت(ع) آموخت نه از عرفا، گفت: شعر چوپان و شبان در كتاب مثنوی مولانا صد درصد ضد قرآن است زیرا چوپان به زبانی با خدا صحبت می‌كند كه برای خداوند جسم قائل است و خداوند در قرآن این قضیه را به شدت رد كرده است و می‌گوید اگر كسی بگوید خدا جسم دارد، زمین می‌شكافد؛ لذا مثنوی در دنیای تصورات جذب شده است.

هشدار نسبت به برخی از احادیث جعلی

وی همچنین نسبت به برخی از احادیث جعلی نیز هشدار داد و گفت: برخی از حدیث‌ها كه در بورس است جعلی است به‌عنوان مثال آن حدیثی كه از پیامبر گفته‌اند كه ایشان در اواخر فرمودند من دارم می‌روم و اگر كسی طلبی دارد بیاید از من بگیرد و فردی می‌آید می‌گوید شما ناخواسته چوبی به من زدید، این حدیث از بن دروغ است زیرا عصمت پیامبر صد درصد است و چشم و زبان و قلب و دست او معصوم است و قرآن می‌گوید حجت خدا نباید جای شک داشته باشد و از همه مهم‌تر کار خطای سهوی که قصاص ندارد و سند حدیث هم معتبر نیست.

قرائتی گفت: باید در حرف‌های خود و درس‌هایی كه می‌خوانیم بازنگری کنیم؛ اگر علم مفید نیست و خاصیتی ندارد و نباید آن را ادامه داد ضمن اینكه باید بدانیم با این لیسانس‌ها معلم می‌شوید اما باید تجربه را تا آخر عمر یاد بگیرید.

چرا باید از یك مرجع تقلید كنیم

وی با بیان اینكه یک پشیمانی کافی است برای اینکه عقل ناقص باشد و عقلی که ناقص است نیاز به وحی است، گفت:‌ همه انسان‌ها در زمین تقلید می‌كنند حتی مراجع تقلید هم تقلید می‌كنند به‌عنوان مثال وقتی بیمار می‌شوند به نزد دكتر رفته و هرچه دكتر نسخه پیچید عمل می‌كنند و اصولاً تقلید یعنی رجوع به کارشناس پس باید آن را دنبال كنیم.

این مفسر قرآن كریم اضافه كرد: یک بیمار در روی کره زمین پیدا کنید که وقتی دکتر نسخه می‌دهد بپرسد چرا؟ زیرا دکتر 10 سال درس خوانده است پس چرا به مرجع تقلیدی كه 80 سال درس خوانده است چشم نمی‌گوییم.

وی با یادآوری اینكه ولایت فقیه یعنی حكومت فقیه گفت: در هر جایی یک نفر حرف آخر می‌زند، حرف آخر هم در جمهوری اسلامی مجتهد عادل می‌زند.

قرائتی در ادامه با طرح این شبهه كه می‌گویند چرا نماز را باید با زبان عربی بخوانیم، گفت: تمام خلبان‌های كره زمین با هر فرودگاهی كه بخواهند صحبت كنند، باید با زبان انگلیسی سخن بگویند و اصولاً زبان واحد یك ارزش است و خداوند خواسته است تا مسلمانان در چند چیز اشتراك داشته باشند و یكی از آن‌ها نماز است.

رئیس ستاد اقامه نماز كشور گفت: هر وسیله‌ای كه می‌خریم یك دفترچه راهنما دارد تا بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم كه این دفترچه را مهندسی كه آن را ساخته، نوشته است، پس خدایی كه ما را آفرید، قرآن را فرستاد كه قرآن همین دفترچه راهنماست.

كشور مرد تحول می‌خواهد نه طرح تحول

وی به معلمان توصیه كرد تا تنها به كتب درسی قانع نشوند و سپس ادامه داد: اکنون مملکت طرح تحول نمی‌خواهد، بلكه مرد تحول می‌خواهد.

قرائتی با یادآوری اینكه علامه طباطبایی می‌گوید كه تفسیر قرآن باید هر دو سال یك بار عوض شود، گفت: باید اصول دین را از آیات قرآن استخراج كنیم و منظور از هر آیه را دقیقاً بیان كنیم.  

این مفسر قرآن كریم تأكید كرد: علم باید مفید باشد و نباید تنها قائل به برنامه‌های آموزش و پرورش و دانشگاه شد پس تنها به درس‌های حوزه و دانشگاه قانع نشویم.

انتهای پیام
captcha