آیین‌نامه حمایت از کتابفروشی‌ها در انتظار بودجه
کد خبر: 3767241
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹
وزیر ارشاد خبر داد:

آیین‌نامه حمایت از کتابفروشی‌ها در انتظار بودجه

گروه ادب ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از پیشکسوتان گفت: آیین‌نامه حمایت از کتابفروشی‌ها به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و در راستای آن کتابفروشی‌ها از جمله در زمینه تخفیف حامل‌های انرژی حمایت می‌شوند.

آئین‌نامه حمایت از کتابفروشی‌ها در انتظار بودجهبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه، رونمایی از سامانه نوین مجوز نشر کتاب و تجلیل از کتابفروشان پیشکسوت، عصر امروز 5 آذرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان وزیر، مدیران ارشاد و جمعی از اهالی فرهنگ و نشر برگزار شد.
صالحی، وزیر ارشاد در این مراسم گفت: ایامی که در معاونت فرهنگی بودم، در سفرهای استانی، یکی از دغدغه‌های مهم ناشران دریافت مجوز چاپ برای کتاب‌ها و رفت و آمدها برای این امر بود. که هزینه‌های زیادی را دربرداشت و در این زمینه، «توکن» توسعه یافت و این اتفاق خوبی بود و امروز گام دیگری با ایجاد سامانه جدید برداشته می‌شود. با این سامانه، وظایف وزارت ارشاد با تسهیل بیشتری و روانتر انجام می‌شود.
وی افزود: امیدواریم لینک‌های همزمانی در این راستا به وجود آید تا ناشران با سهولت بیشتری بتوانند با خانه کتاب، وزارت ارشاد و ... ارتباط داشته باشند و مشکلات خود را رفع کنند.
صالحی با بیان اینکه ظرفیتی که در سامانه جدید وجود دارد، خدمات راحت‌تر ارائه خواهد شد، ادامه داد: از طریق حساس کردن حوزه مجوزهای چاپ، زمینه‌های قاچاق کتاب و چاپ‌های غیرمجاز برچیده می‌شود و کتاب‌های غیرمجاز از مجاز شناخته می‌‍شوند؛ چرا که قاچاق، تهدیدکننده بخش‌های اقتصادی و فرهنگی است.
وی توجه به کتابفروشی‌ها را از مسائل مهم یادکرد و گفت: کتابفروشی صرفاً واسطه انتقال کتاب نیست، بلکه پاتوق فرهنگی و اجتماعی است و با آن می‌توانیم یک کانون فرهنگی را در شهر زنده نگه داریم. کتابفروشی‌ها به عنوان یک پایگاه فرهنگی باید رو به جلو باشند و از افول و خاموشی آنها جلوگیری شود و نگذاریم تعطیل شوند.
وی با تأکید بر ارتقای فرهنگ کتابفروشی در کشور بیان کرد: رویکردمان در برنامه‌ها این بوده که نسل جدید مراجعه به کتابفروشی را بیاموزند. اتفاقات مختلفی با این نگاه شروع شد، از جمله عیدان، تابستانه، پاییزه کتاب و ... با همین نگاه اجرا شد تا عملاً فرصت‌ها و عادت‌هایی را در مراجعه به کتابفروشی‌ها ایجاد کنیم. جام باشگاه‌های کتابخوانی که حدود 14 هزار باشگاه است نیز در همین زمیانه ایجاد شده و تأکید بر این است که کتاب‌های خود را از کتابفروشی‌ها تهیه کنند.
وزیر ارشاد ادامه داد: اجرای دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدکودک‌ها نیز سال گذشته طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی امضا شد و اجرای آن نیازمند مقدماتی بود و مربیان در این راستا آموزش‌هایی را سپری خواهند کرد تا رفتار مراجعه به کتاب و کتابفروشی در کودکان نیز به وجود آید و البته هنوز نیاز به ایده‌های جدیدی است.
وی با اشاره به تدوین آیین‌نامه بند «ج» ماده 96 برنامه ششم توسعه گفت: این آیین‌نامه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است و در راستای آن کتابفروشی‌ها حمایت خواهند شد، تخفیف حامل‌های انرژی، امکان تأسیس کتابفروشی در اماکن مسکونی و ... در همین زمینه است و با این نگاه کتابفروشی‌ها به عنوان دریچه تنفسی معنوی در شهرها، نباید مسدود و تعطیل شوند، بلکه باید گسترش یابند.

صالحی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه وزارت ارشاد گفت: این کتابخانه دارای منابع غنی و کم‌نظیر است که می‌تواند به عنوان یکی از کتابخانه‌های مرجع باشد و اکنون پس از دو سال تعطیلی، بازگشایی می‌شود. هر قدر بتوانیم این کتابخانه را تقویت کنیم، مخاطبان وزارت ارشاد که جمع زیادی از اهالی فرهنگ هستند، می‌توانند به آن مراجعه کنند.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه این مراسم گفت: افتتاح کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه، خواسته و آرزوی دیرینی بود که برآورده شد و این ایده با حمایت‌های وزیر ارشاد تحقق یافت و تجهیز آن با همکاری نهاد کتابخانه‌ها انجام شد.

وی با اشاره به رونمایی سامانه جدید صدور مجوز نشر افزود: این تلقی همواره مطرح بود که این کار نشدنی است، اما با تلاش همکاران این موضوع محقق شد.

جوادی با اشاره به نقش کتابفروشی‌ها در حوزه فرهنگ بیان کرد: کتابفروشی‌ها یکی از حلقه‌های اصلی رساندن تولیدات به دست مخاطبان است و تناسبی که بین ناشر و کتابفروشی است، باید سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام شود و کتابفروشی‌های شبکه‌های کمک کند تا کتاب به دست مخاطبان در سراسر کشور به ویژه مناطق محروم برسد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: کتابفروشی یک پاتوق فرهنگی است و شاید دلخوشی بسیاری از جوانان این باشد که به نویسندگان مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

محمدجواد مرادی‌نیا، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به سامانه نوین نشر گفت: در سامانه پیشین، ناشران برای دریافت مجوز از طریق آن اقدام می‌کردند که از 10 سال پیش راه‌اندازی شده بود، از این رو نیاز به تغییرات و اصلاحاتی داشت که امکان‌پذیر نشد؛ از این رو به ناچار سامانه دیگری طراحی شد.

وی افزود: در سامانه قبلی از سخت‌افزار «توکن» استفاده می‌کردیم که هر کدام 140 هزار تومان هزینه در برداشت و با توجه به تعداد 14 هزار ناشر، این هزینه، بار مالی سنگینی بر دوش وزارت ارشاد بود که این سخت‌افزار در سامانه جدید حذف شده است. از ایرادهای دیگر سامانه قبلی، این بود که با بقیه اجزای چاپ کتاب ارتباط نداشتیم و همین خلأها مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

مرادی‌نیا ادامه داد: سامانه جدید از امنیت بالاتری برخوردار است و رمز یکبار مصرف برای آن تعبیه شده است. سهولت استفاده ناشران، مکانیزه شدن کل فرآیند صدو رپروانه نشر و بررسی آنلاین کتاب‌ها از مزایای دیگر این سامانه است که امیدواریم مدت زمان صدور مجوز نیز در سریعترین و کوتاهترین زمان انجام شود.

وی با اشاره به افتتاح کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه نیز بیان کرد: کتابخانه مرکزی وزارت ارشاد، با عنوان جدید مرکز اسناد و کتابخانه فرهنگ و رسانه بازگشایی می‌شود. در سال 1395، کتاب‌های این کتابخانه جمع‌آوری شد و در انباری خارج از تهران نگه‌داری می‌شد که برای راه‌اندازی محدود، با مشکل فضا مواجه بودیم. بعد از بحث و بررسی‌های فراوان، بخشی از ساختمان شورای فرهنگ عمومی به این کتابخانه اختصاص یافت، اما باز هم فضا اندک است و در آینده باید فضای بیشتری فراهم شود.

مدیر اداره کتاب گفت: در میان اسناد و کتاب‌ها، اسنادی مربوط به روزنامه‌های صحافی‌شده قدیمی وجود داشت که اسناد ارزشمندی هستند و همچنین کتاب‌های چاپ سنگی، نفیس و ... نیز بود که به دلیل مشکل فضا، کتاب‌های عمومی به نهاد کتابخانه‌ها انتقال یافت و کتاب‌های تخصصی به کتابخانه منتقل شدند.

در پایان این آیین از 7 کتابفروش از جمله منصور طبرسی از آمل، بهمن عبدالله‌وند از میاندوآب، مهدی مژده از رشت، شجاع‌الدین دستغیب از بوشهر، جعفر سامانی از سنندج، محمدعلی بهرادفر از همدان و اسرافیل یاوریان از اردبیل با اهدای لوح و هدایی تجلیل و قدردانی شدند.

انتهای پیام

captcha