تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس گامی مؤثر در حفظ نام و یاد شهدا است
کد خبر: 3736326
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
خدادادی:

تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس گامی مؤثر در حفظ نام و یاد شهدا است

گروه فرهنگی ـ کارشناس گروه نظامی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به این‌که تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس چهار مرحله اصلی دارد، گفت: تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس هر استان گامی مؤثر در معرفی نقش آن استان در دوران دفاع مقدس و حفظ نام و یاد شهدای آن استان است.

خ

به گزارش ایکنا از لرستان، عبدالرضا خدادادی، کارشناس گروه نظامی و جغرافیای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یک‌شنبه، 14 مرداد در جلسه تصویب مداخل دانش‌نامه دفاع مقدس استان لرستان در رابطه با اهمیت تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس، گفت: تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس هر استان گامی مؤثر در معرفی نقش آن استان در دوران دفاع مقدس و حفظ نام و یاد شهدای آن استان است.
وی افزود: مداخلی که جهت تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان لرستان در طی چند ماه کار متوالی تیم پژوهشی این پروژه جمع‌آوری شده است، کارشناسی و تصویب شدند، ولی اصلاحات جزئی نیاز دارند که به همت همین تیم پژوهشی برطرف می‌شوند.
خدادادی با اشاره به این‌که تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس چهار مرحله اصلی دارد، افزود: بعد از تصویب مداخل باید یک پرونده علمی برای هر مدخل تشکیل و بعد از آن برای هر مدخل یک مقاله نوشته شود و در پایان دانش‌نامه چاپ و منتشر می‌شود.
وی با بیان این‌که تشکیل پرونده علمی برای مداخل، سرعت پیش‌روی کار را بالا می‌برد، تصریح کرد: پرونده علمی مجموعه‌ای از اطلاعات شامل منابع مقاله، شناسنامه مقاله و روش گردآوری اطلاعات است که در یک پوشه فیزیکی یا الکترونیکی ثبت می‌شود و این‌کار علاوه‌بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، کیفیت کار را نیز بالا می‌برد.
کارشناس گروه نظامی و جغرافیا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس، گفت: تشکیل پرونده‌‌های علمی برای مقاله‌های دانش‌نامه اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه تدوین دایرةالمعارف ملی دفاع مقدس از سال ۱۳۷۸ شروع شده بود، ولی با گذشت حدود ۲۰ سال پیشرفتی نداشت؛ زیرا برای مقالات این دایرة‌المعارف، پرونده علمی تشکیل نشده بود.
این مسئول با اشاره به موفقیت بومی‌سازی دانشنامه‌ها خاطرنشان کرد: در استان‌ها گامی برای تشکیل پرونده علمی مقالات برداشته شد که موفقیت‌آمیز بود و اکنون شاهد پیشرفت نگارش مقالات دانش‌نامه‌های دفاع مقدس در بسیاری از استان‌ها هستیم.
خدادادی افزود: عوامل دخیل در تشکیل پرونده علمی مقالات عبارت‌از: خود نویسنده مقاله و مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هستند.
وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری منابع مورد نیاز برای نگارش مقالات، گفت: واگذاری پرونده‌های علمی به محققین با توجه به رشته تحصیلی آنان و مشخص شدن حوزه کاری هر محقق، دسترسی به منابع را راحت‌تر می‌کند و از آنجایی‌که مقالات دانش‌نامه براساس حروف الفبا چاپ می‌شوند و در اولین مقاله اگر منابع جمع‌آوری نشود، امکان ارزیابی مقاله وجود ندارد و کار تدوین دانش‌نامه پیش نمی‌رود.
کارشناس گروه نظامی و جغرافیا بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس، با اشاره به حجم مقالات علمی خاطرنشان کرد: مقالات دانش‌نامه در چهار سطح دسته‌بندی می‌شوند که عبارت از مقالات کوتاه بین چهار یا پنج سطر که بین ۲۰ تا ۳۰۰ کلمه است، مقالات متوسط، از ۳۰۰ کلمه به بالا، مثلاً ۱۵۰۰ کلمه، مقالات بلند، ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه، مقالاتی که انتها ندارد و ویژه هستند، یعنی تا جایی‎که منابع، جمع‌آوری شده و اطلاعات موجود است، نویسنده می‌تواند مقاله را گسترش دهد.
خدادادی یادآور شد: مداخل ما به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند که مدخل اصلی به آن مدخلی گفته می‌شود که در مورد آن مقاله مستقل نوشته شود و مدخل فرعی عبارت از مدخلی که در قسمتی از مدخل اصلی جای می‌گیرد و زیر مجموعه مدخل اصلی است.
انتهای پیام

captcha