مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن منصوب شدند
کد خبر: 3714036
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن منصوب شدند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن منصوب شدند»، «حاشیه‌هایی از مسابقات قرآنی مالزی» و «مادرانه و دخترانه در نمایشگاه قرآن»، از جمله مهم‎ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‎ها در روز جاری هستند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن منصوب شدند

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌‌ها، امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 اخبار متعددی را منتشر کرده‎اند که در ادامه به آنها می‎پردازیم.
فارس
صفحه فعالیت‎های قرآنی خبرگزاری فارس در روز جاری، در گفت‎وگویی با پیمان ایازی، نماینده کشورمان در مسابقات بین‎المللی قرآن اردن آورده است: روز شنبه برای حضور در مسابقات قرآن اردن راهی این کشور شدم و آیین افتتاحیه این مسابقات صبح امروز در سالن اصلی برگزاری رقابت‌ها برگزار و قرعه‌کشی هم انجام شد. شرایط برگزاری مسابقات و آب و هوای کشور اردن خوب است و خودم هم آمادگی خوبی برای حضور در مسابقات دارم، همچنین طبق قرعه باید امروز در مسابقات به‌ روی جایگاه بروم و به سؤالات داوران پاسخ دهم. همین جا از همه مردم عزیز التماس دعای خیر دارم تا بتوانم نماینده شایسته‌ای برای کشورم باشم.
ایازی به اعمال تغییرات در مسابقات اشاره کرد و گفت: این رقابت‌ها تا دوره‌های قبل در رشته‌های حفظ کل، 20 جزء و تفسیر قرآن برگزار می‌شد اما امسال این رقابت‌ها فقط در رشته حفظ کل قرآن برگزار خواهد شد. نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن اردن از تغییر زمان‌بندی مسابقات اردن خبر داد و گفت: این رقابت‌ها طی 25 دوره قبلی خود همه ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد، اما امسال مسابقات پیش ماه رمضان آغاز و روز اول ماه مبارک اختتامیه آن برگزار می‌شود.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل «تلاوت دهقان در مسابقات مالزی «قوی، پخته و باوقار» بود»، «اهمیت احسان به پدر و مادر از منظر قرآن/ توصیه خدا به انسان بعد از توحید» و «ترتیل صفحه ۳۷۷ قرآن با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» هستند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «فراخوان بیستمین همایش «کتاب سال حوزه منتشر شد» آورده است: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، فراخوان بیستمین همایش «کتاب سال حوزه» را منتشر کرد. پایان‌ خرداد 97، آخرین مهلت ارسال اثر به این همایش است. هرساله به همت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، همایش کتاب سال حوزه برگزار می‌شود. کتاب‌هایی که در زمینه علوم اسلامی یا انسانی مرتبط با حوزه دین تألیف، تدوین، تصحیح و تحقیق و ترجمه شده باشند، در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرند.
شناسایی کتاب‌ها و نویسندگان برتر حوزوی و معرفی آن‌ها به جامعه علمی، تشویق و حمایت از نویسندگان کتاب‌های برتر حوزه، تقویت روحیه و انگیزه‌های تحقیق و پژوهش در حوزه و ارتقای سطح پژوهش‌های دینی و حوزوی از جمله اهداف این همایش است.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده، پایان‌ خرداد 97، آخرین مهلت ارسال اثر به این همایش است. اندیشمندان و فرهیختگان صاحب اثر حوزه‌های علمیه، با ارسال کتاب‌ و پایان‌نامه‌های سطح چهار می‌توانند در این همایش شرکت کنند.
دو خبر دیگر این صفحه شامل ««مالک بِنْ نَبی» یک مصلح اندیشمند مسلمان بود» و «آموزه‌های نبوی و رضوی، اساس شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است» است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، روز کم‌کاری را پشت سر گذاشته و تا ساعت 14 امروز صرفا یک خبر با عنوان «برگزاری مرحله استانی بخش کتبی آزمون حفظ کل قرآن ترنم وحی» را منتشر کرده است. براساس این خبر، محمود کریمی، معاون آموزش این مؤسسه از برگزاری مرحله استانی بخش کتبی دهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر «ترنم وحی» ویژه حافظان کل قرآن عضو مهد قرآن در روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه بصورت همزمان در سراسر کشور خبر داد.

 وی افزود در مرحله استانی قریب به ۳۰۰ حافظ کل قرآن از دفاتر مهد قرآن استانهای آذربایجان شرقی، غربی، اصفهان، تهران، خوزستان، زنجان، فارس ، قم، قزوین، کرمان، گلستان، مرکزی، مازندران، یزد و خراسان رضوی شرکت کردند. در این آزمون حافظان کل قرآن به ۱۰۰ سؤال تستی تشریحی پاسخ دادند که تعداد ۸۵ سؤال چهار گزینه‌ای و ۱۵ سؤال تشریحی است. حدنصاب این آزمون کسب امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ است. معاون آموزش مهد قرآن یادآور شد بخش آزمون شفاهی حفظ کل قرآن دهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر «ترنم وحی» توسط داوران از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت آغاز می‌شود.
شایان ذکر است آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر «ترنم وحی» ویژه حافظان کل قرآن عضو مهد قرآن از سراسر کشور از رخدادهای بزرگ قرآنی کشور می باشد و طی 9 دوره برگزاری در استانهای تهران، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، یزد، کرمان، تعداد ۱۰۰۰ قرآن آموز در بخش آقایان و بانوان موفق به دریافت مدرک کشوری حفظ کل قرآن شده‌اند.
ایسنا
صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز در خبری با عنوان «اروپا تا سال ۲۰۳۰، ۴۴ میلیون مسلمان خواهد داشت» آورده است: تا سال ۲۰۳۰، مسلمانان اروپا هشت درصد از کل جمعیت اروپا را تشکیل خواهند داد.
پیش‌بینی‌های اخیر نشان می‌دهند، جمعیت مسلمانان اروپا تا سال ۲۰۳۰ به ۴۴ میلیون نفر خواهد رسید. بر اساس گزارشی که از سوی پروژه جهانی پراکندگی مسلمانان با همکاری دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا تهیه شده، جمعیت مسلمانان اروپا تا سال ۲۰۳۰، به هشت درصد کل جمعیت این قاره می‌رسد.
این گزارش پیش‌بینی‌ می‌کند که مسلمانان در همان سال، ۲.۱ درصد (نزدیک به پنج میلیون) از جمعیت آمریکا را تشکیل خواهند داد. بر اساس این گزارش، تا سال ۲۰۳۰ از هر پنج نفر جمعیت جهان، بیش از یک نفر مسلمان خواهد بود. همچنین ۷۹ کشور در سراسر جهان تا این سال جمعیت یک میلیون یا بیشتر از مسلمانان خواهند داشت و کشورهایی همچون بلژیک، کانادا و هلند از جمله این کشورها هستند.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری «نام رباخواری را به‌دروغ قرض‌الحسنه نگذاریم/ بانک‌ها به مردم مهلت دهند/ فروش سکه اشتباه است» و «حوزه‌های علمیه باید با توجه به نیازهای جامعه حرکت کنند» هستند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، در روز جاری دو خبر مهم و قرآنی منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «حاشیه‎هایی از مسابقات قرآن مالزی» آورده است: مراسم پایانی شصتمین مسابقات بین‌المللی قرانی مالزی ساعات پایانی شامگاه شنبه با حضور سلطان محمد پنجم پادشاه این کشور برگزار شد و ایران در این رقابت‌ها در بخش قرائت رتبه دوم را کسب کرد. این مسابقات که قدیمی‌ترین مسابقه بین‌المللی قرآن کریم محسوب می‌شود، از سال 1961 تاکنون هر ساله در دو بخش حفظ و قرائت برگزار می شود اما ایران تاکنون در رشته قرائت این مسابقات شرکت کرده است.
مختار دهقان قاری مشهدی با نخستین حضور خود در مسابقات مالزی توانست با شایستگی جایگاه دوم را کسب کند و این درحالی است میزبان رتبه نخست را از آن خود ساخت. هنگام توزیع جوایز توسط محمد پنجم پادشاه مالزی، نفرات نخست مسابقات در رشته های قرائت و حفظ هر یک سه جایزه جداگانه که با سینی های زرین حمل می شد، دریافت می کردند، اما نفرات بعدی یک جایزه داشتند. دهقان پس از دریافت جایزه و گفت وگوی کوتاه رسانه‌ای بلافاصله محل رقابت‌ها را به سمت فرودگاه  برای بازگشت به کشور ترک کرد. نظم مثال زدنی مراسم و حضور گسترده و مرتب رسانه های مالزیایی از شبکه های مختلف خبری از نکات دیگر این برنامه بین‌المللی بود.
درحالی که پادشاه مالزی برروی صندلی مخصوص خود در جایگاه نشسته بود، خبرنگاران به راحتی در شعاع چند متری او گزارش تصویری اختصاصی از مراسم تهیه و ارائه کردند. تمام 15 نفر داور بین‌‎المللی این مسابقات نیز از پادشاه مالزی جوایزی دریافت کردند.
این صفحه همچنین در خبر با عنوان «مادرانه و دخترانه در نمایشگاه قرآن» آورده است: مدیر کمیته زنان و خانواده بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از برگزاری برنامه‌‎هایی همچون مادرانه و دخترانه در نمایشگاه امسال خبر داد. هاجرخاتون قدمی جویباری گفت: برنامه های کمیته زنان و خانواده بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در دو بخش زنان و خانواده و شامل زیربخش­‌های دخترانه، زنانه، همسرانه، تحکیم خانواده و تربیت کودک خواهد بود.
وی افزود: بخش دخترانه شامل برنامه­‌ای با عنوان رویش است که با دعوت از بانوان تازه مسلمان و دعوت از دخترانی که به­واسطه نور قرآن مسیر زندگی­شان تغییر کرده، به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. برنامه‌ای با عنوان بانوان قرآن‌‎پژوه در بخش زنان خواهیم داشت که با نمایش ٢٠ تابلو از بانوان مفسر و قرآن‌پژوه در طی تاریخ همراه خواهد بود و در برنامه سفیران نور نیز از ١٤ بانویی که سفیر ارزش‌های دینی و قرآنی در ایران و خارج از کشور هستند، تجلیل می شود.
تسنیم
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری تسنیم، امروز پر کار بوده و تعداد هشت خبر را منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «نبود داوران ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن سرنوشت نمایندگان ما را تغییر داده است» آورده است: شصتمین مسابقات بین‌المللی کشور مالزی روز گذشته با انتخاب نفرات برتر به کار خود پایان داد. «مختار دهقان» قاری مشهدی که تجربه حضور در مسابقات گوناگون داخلی و خارجی را در پرونده خود دارد، به‌ عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به کوالالامپور اعزام شد که با اینکه اجرای بی‌اشکال و شایسته‌ای در صحن مسابقات از خود به نمایش گذاشت امّا به عنوان نفر دوم انتخاب شد. برخی از کارشناسان، معتقدند که میزبانی کشور مالزی در انتخاب قاری مالزیایی، بی تاثیر نبوده است و انتخاب دهقان به عنوان نفر دوم، ناعادلانه است.
امین پویا کارشناسی قرآنی و قاری ممتاز کشورمان که سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی مالزی را دارد، در این باره گفت: معتقدم، میزبانی کشور مالزی و عدم حضور داوران ایرانی در هیات داوران این مسابقات، سرنوشت قاریان ایرانی را تغییر می‌دهد و همین انتخاب ناعادلانه، سبب می‌شود که نماینده کشورمان در جایگاه اصلی خود قرار نگیرد و حق او در این مسابقات ضایع شود.
دیگر اخبار امروز این صفحه شامل «احکام روزه | اقسام روزه از نظر احکام شرعی»، « فیلم کامل سخنان مهم آیت‌الله جوادی آملی در پاسخ به شبهه غیر وحیانی بودن قرآن کریم»، «مناظرات امام رضا(ع) بسیار تخصصی و کامل بود»، « توصیه‌های امام رضا(ع) برای روزهای آخر ماه شعبان + صوت»، « معرفی کتاب «نقد ادله خلافت» اثر آیت‌الله طبسی»، « کم و کیف اعزام ۱۲۳ روحانی تفسیرگو به داخل و خارج کشور» و «ثواب روزه سه روز پایانی ماه شعبان در کلام امام صادق(ع)» است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز به روز نشده و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز جمعه 21 اردیبهشت‌ماه است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد هفت خبر را منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «مدیران بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن منصوب شدند» آورده است: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکام جداگانه، مدیر بخش‌های مختلف بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم را منصوب کرد.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه در آستانه برپایی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در احکام جداگانه مدیران بخش‌های این دوره از نمایشگاه را منصوب کرد. بر اساس این احکام، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید حسینی معاون اجرایی، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی معاون علمی، ابوالقاسم ایرجی و ولی یار محمدی مشاوران، سیدفخر الدین اسماعیلی، مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی، محمد مهدی عزیززاده، مدیر بخش رسانه و فضای مجازی، اصغر امیرنیا، مدیر بخش تبلیغ و هنر، دکتر محمود واعظی، مدیر بخش بین‌الملل، محمدرضا پورمعین، مدیر بخش دستگاه‌ها و نهادها، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ملانوری، مدیر بخش محتوایی شدند.
گفتنی است؛ بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از تاریخ ٢٩ اردیبهشت ماه تا ١٤ خردادماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود.
دیگر اخبار این صفحه شامل «مساجد باید پاسخگوی مطالبات اجتماعی مردم باشند»، «بهترین اعمال مستحبی ماه مبارک رمضان چیست؟»، «تقدیر از نوجوانان برگزیده آذین بندی کوچه‌ها در جشن‌های نیمه شعبان»، «قاری برتر ایرانی بر کرسی دوم مسابقات قرآنی مالزی تکیه زد»، «زندگی نامه شهید احمد امینی» و «حُسن معاشرت در کلام حضرت علی (ع)» است.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز در گزارشی با عنوان «تمسخر و عوامل آن از منظر قرآن» آورده است: دست انداختن، مسخره کردن، شکلک درآوردن و مانند آن که موجب خنده خود و دیگران می‌شود، از نظر اخلاقی ناپسند و از نظر شرعی حرام و در برخی از موارد گناه کبیره‌ای است که جاودانگی در آتش دوزخ را به همراه دارد. برخی لطیفه‌گویی و مزاح را با مسخره کردن و استهزاء درهم آمیخته‌اند و گمان کرده‌اند که تفاوتی میان این دو گونه رفتار نیست؛‌ در حالی که مرزهای معناداری میان این دو وجود دارد، به گونه‌ای که خنداندن دیگران با ابزارهای مشروع نه تنها ناپسند و بد نیست بلکه به سبب ادخال السرور و ایجاد شادمانی در دیگران عملی پسندیده و از نظر شرعی مستحب است.
دیگر اخبار مهم این صفحه در روز جاری شامل «یقین و خطر زوال آن»، «عزل مسئول به‌خاطر عمل نکردن به قرآن»، «شناخت علوم قرآنی»، «علل کرامت و خواری انسان» و «رجوع به قرآن و عمل به آن رمز پیشی گرفتن» است.
انتهای پیام

captcha