طرح ساماندهی متکدیان اراک شکست خورد/مشارکت 12 دستگاه برای جمع‌آوری 2 متکدی
کد خبر: 3650553
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
ایکنا گزارش می‌دهد:

طرح ساماندهی متکدیان اراک شکست خورد/مشارکت 12 دستگاه برای جمع‌آوری 2 متکدی

گروه اجتماعی: طرح ساماندهی متکدیان پس از سه ماه تأخیر در برخی مناطق اراک در حالی اجرا شد که معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری اراک از تعداد متکدیان جمع آوری شده اظهار بی‌اطلاعی کرد اما نماینده فرمانداری اراک در جمع آوری متکدیان این طرح را به دلیل جمع آوری فقط 2 متکدی در عین مشارکت 12 دستگاه، شکست خورده اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، طرح ساماندهی متکدیان روز شنبه 15 مهرماه پس از سه ماه تأخیر در برخی از مناطق اراک برگزار شد. مجید زارعی، معاون سیاسی  فرمانداری اراک در رابطه با اجرای این طرح گفت: روز گذشته با مشارکت 12 دستگاه متولی همچون فرمانداری، بهزیستی، کمیته امداد خمینی(ره)، دادگستری، نیروی انتظامی، شهرداری، خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی و... این طرح اجرا شد.
وی ادامه داد: طرح جمع آوری متکدیان سال‌های گذشته نیز اجرایی شده بود و امسال اقدام مناسبی بر اساس مصوبه کارگروه ساماندهی متکدیان صورت گرفت؛ اینکه نیروی انتظامی افرادی که بر تکدی‌گری کنند طبق ماده 712 و 713 قانون مجازات اسلامی به عنوان مجرم به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.
زارعی تصریح کرد: روز گذشته این طرح  در محدوده خیابان شهید بهشتی، میدان شریعتی، میدان شهدا، خیابان محسنی، میدان میثم، خیابان قائم مقام، چهار راه ادبجو و بازار اجرایی شد که بلافاصله بعد از جمع آوری، افراد به مددسرای شهرداری انتقال و در آنجا به وضعیت آنان رسیدگی شد.
معاون سیاسی فرمانداری اراک با بیان اینکه اطلاعی از آمار دقیق متکدیان دستگیر شده در این دوره از طرح ندارد، گفت: متکدیانی که متعلق به استان هستند و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار ندارند چنانچه شرایط لازم را داشته باشند این دو نهاد موظف هستند آنها را تحت پوشش قرار دهند و چنانچه داری شرایط لازم نبودند به صورت رایگان برای کسب مهارت به سازمان فنی‌وحرفه‌ای معرفی می شوند. افرادی که نام آنها سال‌های گذشته در لیست نیروی انتظامی به عنوان متکدی ثبت شده است به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: متکدیان بی‌هویت نیز برای حکم دادستانی و اعلام هویت‌ در مددسرا نگهداری می‌شوند. این طرح قرار است مجدداً هفته آینده اجرا و متکدیانی که از استان‌های دیگر به استان مرکزی آمده‌اند پس از غربالگری به استان‌های خود ارجاع داده می‌شوند.
به گزارش ایکنا؛ برای بررسی دقیق‌تر وضعیت طرح، از یدالله بادکوبه، نماینده فرمانداری اراک در جمع آوری متکدیان آمار متکدیان و تعداد نفرات دستگیر شده را جویا شدیم که در پاسخ گفت: این طرح با شکست مواجه شد و روز گذشته به دلیل اینکه از طرف شهرداری اراک برای نیروی انتظامی نامه ارسال نشده بود اجرای طرح از ساعت 11 به ساعت 12:30 موکول شد و در نهایت فقط 2 متکدی در سطح شهر اراک ساماندهی شد.
وی افزود: شهرداری موظف است به 11 دستگاه متولی برای اجرای طرح، نامه بزند و آنها را گرد هم آورد، ساعت طلایی حضور متکدیان10 الی 12 ظهر است و به دلیل تأخیر در اجرای طرح متکدیان بیشتری در سطح شهر شاهد نبودیم.
نماینده خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی در جمع آوری متکدیان گفت: از 2 نفر متکدی دستگیر شده یک نفر متعلق به استان لرستان و نفری دیگر با نام «ع.ک» ساکن شهر اراک است که به دلیل معلولیت تحت پوشش بهزیستی بوده و ماهانه 80 هزار تومان از این نهاد دریافت می‌کند. این فرد دارای پنج فرزند است و دلیل تکدی‌گری خود را مکفی نبودن یارانه بهزیستی می‌داند.
بادکوبه با بیان اینکه هر دو نفر متکدی جمع آوری شده برای تعیین تکلیف به اورژانس بهزیستی اراک تحویل داده شده‌اند، گفت: اکثر متکدیان حاضر در استان از مهاجران استان‌های دیگر همچون ایلام هستند ولی در مجموع استان مرکزی دارای 100 متکدی است که از این تعداد 42 نفر در اراک فعالیت دارند. اکثر متکدیان آقا هستند و جمعیت بسیار کمی متعلق به بانوان است.
به گزارش ایکنا؛ درباره تعیین تکلیف آقای ع.ک از عبدالکریم یادگاری، معاون اجتماعی بهزیستی موضوع را پیگیری کردیم، وی در پاسخ به ایکنا گفت: این فرد به دلیل اینکه در بهزیستی پرونده دارد با گرفتن تعهد آزاد شد و قرار است در شورای اداری بهزیستی شهرستان اراک نسبت به افزایش یارانه این فرد تصمیم گیری شود که نتیجه آن حداکثر تا روز سه شنبه 18 مهرماه مشخص خواهد شد.
captcha