دنیاپرستی راه نجات نیست
کد خبر: 3629058
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
از منظر نهج‌البلاغه؛

دنیاپرستی راه نجات نیست

گروه سیاسی: امام جمعه ابهر گفت: مولای متقیان در بخشی از خطبه نهج‌البلاغه به سراغ نکوهش دنیا و دنیاپرستان می‌رود و چنان زرق و برق دنیا را تحقیر می‌کند و عیوب آن را بر می‌شمرد که هر انسان عاقلی را بیدار می‌کند و به او نشان می‌دهد که دنیاپرستی راه نجات نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر ظهر امروز جمعه 20 مردادماه در خطبه‌های نمازجمعه ابهر به فرازی از خطبه 113 نهج‌البلاغه اشاره و اظهار کرد: امام در این بخش از خطبه، به سراغ نکوهش دنیا و دنیاپرستان می‌رود و چنان زرق و برق دنیا را تحقیر می‌کند و عیوب آن را بر می‌شمرد که هر انسان عاقلی را بیدار می‌کند و به او نشان می‌دهد که دنیاپرستی راه نجات نیست.

وی با اشاره به اینکه امام مخاطبان خویش را که مردم آن روز و امروز و تمام اعصار و قرون را شامل می‌شود از زرق و برق دنیا بر حذر می دارد و می فرماید: شما را از دلبستگی به دنیا سخت بر حذر می‌دارم که منزلگاهی است کوچ کردنی و جای اقامت نیست، افزود: «...أُحَذِّرُكُمُ الدُّنْيَا فَإِنَّهَا مَنْزِلُ قُلْعَةٍ وَ لَيْسَتْ بِدَارِ نُجْعَةٍ...» قلعه از ماده قلع گرفته شده و به معنی اموال عاریتی و محلی که انسان هر زمان باید از آن برخیزد، می باشد.و نُجْعَةٍ عکس آن است و آن جایگاهی است که انسان خیر و برکت در آن یافته و قطعا تصمیم به توقف در آن گرفته است بنابراین مفهوم سخن مولا این است که دنیا به هر حال یک منزلگاه موقتی است و ارزشی برای ماندن و اقامت گزیدن ندارد.

حجت‌الاسلام رحیمی تاکید کرد: امام در ادامه سخن در واقع به دلایل این مطلب اشاره می‌کند و می افزاید: دنیا خود را با مکر و نیرنگ آراسته و با زرق و برق خود مردم را می‌فریبد، سرایی است که در نظر صاحب اصلیش بی‌مقدار است لذا حلالش را با حرام، و خیرش را با شر و زندگی‌اش را با مرگ، و شیرینی‌اش را با تلخی، به‌هم آمیخته است. هر از گاه بخواهی لقمه نان حلالی بدست آوری باید هزار درد و رنج را تحمل کنی و از مسیرهای پرنشیب و فراز بگذاری و هر گاه بخواهی گلی بچینی باید تحمل نیش خار کنی و اگر بخواهی از خوان نعمتش کمی عسل برگیری نیش‌های زنبورها در انتظار توست، در کنار هر گنجی افعی‌ها خفته‌اند و در کنار هر شیرینی تلخی‌هاست و در تاکید این سخن می‌فرماید: به همین دلیل خداوند آن را مخصوص اولیایش نساخته و از دشمنانش دریغ نداشته است. اگر دنیا متاع قابل ملاحضه‌ای بود خداوند آن را به دوستانش اختصاص می‌داد و از دشمناش دریغ می‌داشت ولی چون ارزشی ندارد آن را به هر کس می‌دهد.

خبرنگاران نسبت به اصول انقلاب حساس باشند

امام جمعه ابهر در ادامه به 17 مرداد شهادت مظلومانه دیپلمات‌ها و شهید محمود صارمی، روز خبرنگار اشاره و تاکید کرد: نقش خبرنگار در این عصر و روزگار که از آن به عصر اطلاعات و فن‌آوری تعبیر می‌شود به عنوان ابزار اطلاع‌رسانی، نقشی حیاتی است. خبرنگاری فریاد بلند انسان‌های بی‌صدا و مظلومی است که در زیر چکمه‌های ظالمان صدایشان به جائی نمی‌رسد. خبرنگاری یعنی رسوا کردن غوغاسالاران مستبد و مستکبر دنیا. خبرنگاری یعنی حضور شجاعانه در وسط میدان جنگ نرم. خبرنگاری یعنی نقد منصفانه و نقد يعني عيارسنجی، يعنی بیان منصفانه ضعف‏ها و قوت‏ها .خبرنگاری یعنی؛ اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف در سایه تقوا، صداقت، عفاف و انصاف.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه خبرنگاری یعنی پایبندی و رعایت اصول و ارزش‌های اسلام و انقلاب و سیاست‌های کلی و مصالح نظام، گفت: خبرنگاران، رسانه‏ها و هنرمندان نباید نسبت به مواضع انقلاب اسلامى دچار جاماندگى شوند باید انقلابی باشند و نسبت به مسائل و اصول انقلاب حساس باشند و خط قرمزشان اصول مکتب امام و مقام معظم رهبری باشد. خبرنگار باید از هرگونه وابستگی حزبی و جناحی، فارغ باشد و تنها به وظیفه سنگین و خطیر خود با فداکاری، گذشت ، ایثار و بدون توجه به مادیات به فکر خدمت به مردم باشد. خبرنگاران نقش واسطه بين مردم و مسئولان را ايفا می‌كنند. آن‏ها، از يک ‏طرف درد دل مردم را می‏شنوند و به مقامات بالا انتقال می‌دهند و از سوی ديگر، پاسخ‏های مسئولان را به آگاهی مردم‏ می‌رسانند.

captcha