نقش خوش قلم در «کتابت بندگی»
کد خبر: 3607821
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷

نقش خوش قلم در «کتابت بندگی»

گروه فرهنگی: مراسم «کتابت بندگی» با حضور خوشنویسان ممتاز و حجت‌الاسلام محمدحسین مهدوی‌مهر، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه مشهد در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم «کتابت بندگی»، کتابت آیات قرآن کریم با حضور 25 هنرمند خوشنویس مشهدی، شب گذشته، 19 خردادماه در نگارخانه رضوان برگزار شد.
ماندانا یمینی، مدیر مکتب هنر رضوان با اشاره به برگزاری این برنامه به صورت متوالی در شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) در هر سال، در خصوص این دوره از مراسم «کتابت بندگی»، گفت: هر سال هنرمندان از مناطق مختلف دعوت می‌شدند اما امسال تنها هنرمندان مشهدی متشکل از 21 آقا و چهار بانوی خوشنویس در این برنامه حضور دارند و با توجه به تخصص‌شان، در انواع خطوط نستعلیق، نستعلیق شکسته، نسخ، ثلث، محقق، ریحان، کوفی، معلی و نقاشی خط به کتابت قرآن می‌پردازند.

یمینی با اشاره به ارتباط عمیق هنر خوشنویسی با آیات قرآن کریم، درباره هدف از برگزاری این برنامه، اظهار کرد: ماه رمضان ماه نزول قرآن است و این برنامه زمینه‌ای را فراهم کرد که به صورت تخصصی‌تر به قرآن پرداخته شود.
وی همچنین با اشاره به تلاش مکتب و نگارخانه رضوان در کمک به اعتلای هنر و ترغیب نسل جوان، ادامه داد: در شهر مذهبی مانند مشهد که بنا و آرایه‌های حرم مطهر به عنوان یک گنج هنری وجود دارد، لازم است به هنر اسلامی توجه بیشتری صورت شود.
مدیر مکتب هنر رضوان در همین راستا با تأکید بر لزوم توجه نهادهای مختلف به هنر اسلامی، به نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اشاره کرد و افزود: اگر پیش از برگزاری این نمایشگاه، جلساتی با حضور هنرمندان برگزار شود و از نظرات آن‌ها استفاده شود، شاهد نمایشگاه پربارتر و گسترده‌تر و همچنین ارتباط بیشتر هنرمندان و مردم خواهیم بود.
یمینی از حضور حجت‌الاسلام محمدحسین مهدوی‌مهر، رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه مشهد و خوشنویسانی همچون احمد قائم‌مقامی، هادی ذوالریاستین، مریم‌سادات موسوی، مریم غلامی، مریم امام‌وردی، فاطمه مقیمی، انوشیروان فروغی، محمدعلی فراستی، علی‌اکبر رضوانی، فرهاد شیرخانی، حسین صالحی و محسن عبادی و ... در برنامه «کتابت بندگی» خبر داد.
مدیر مکتب هنر رضوان اظهار کرد: آثار کتابت‌شده توسط این هنرمندان در این دوره از «کتابت بندگی» و در دوره‌های پیشین، در نمایشگاه آثار خوشنویسان در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت.
نوشته‌های ما عیدی ولادت امام حسن(ع) به مردم است
در ادامه، ارزیابی برخی هنرمندان حاضر را در خصوص «کتابت بندگی» جویا شدیم. مریم غلامی، استاد ممتاز خوشنویسی در رشته نستعلیق با اظهار این مطلب که «کتابت بندگی» فرصتی برای آشنایی مردم با هنر خوشنویسی است، ادامه داد: امشب نیز که ولادت امام حسن مجتبی(ع) است، نوشته‌های ما می‌تواند هدیه‌ای باشد به مخاطبانی که از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.
این هنرمند، ورود آثار خوشنویسی به منازل را، ارزش‌ قائل‌شدن به هنر دانست و اضافه کرد: وقتی یک جمله زیبا در خانه‌های ما و روی دیوار قرار بگیرد، اند‌ک اندک جای تابلوفرش‌ها را می‌گیرد؛ ما در حقیقت فرهنگ‌مان را در این آثار می‌بینیم و با آن حرف می‌زنیم.

نستعلیق انسان را صبور و موفق می‌کند
غلامی همچنین درخصوص ویژگی خاص خط نستعلیق، بیان کرد: یادگیری خط نستعلیق سخت است و همین باعث می‌شود صبر انسان زیاد شود و به همان نسبت هم در کارهایش موفق شود، چراکه گفته‌اند صبر و ظفر هر دو میوه یک درخت هستند.
مریم سادات موسوی، استاد دیگر خوشنویسی در رشته نستعلیق نظرش درباره «کتابت بندگی» را این‌طور، ابراز کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی بسیار کار جالبی است، هرچه این برنامه‌ها بیشتر برگزار شود، مردم اقبال بیشتری به هنر اسلامی خواهند داشت.
وی همچنین درباره ویژگی خاص خط نستعلیق، عنوان کرد: خط نستعلیق انحنا، نرمش، آرامش و متانت خاصی دارد که همین باعث شده مردم جذب این خط شوند و این خط در معماری مورد استفاده قرار بگیرد.
عباس آگهی، مسئول آموزش انجمن خوشنویسان مشهد و استاد خط نستعلیق و شکسته با اشاره به برگزاری «کتابت بندگی»، بیان کرد: این برنامه محفل خوبی است و مانند نمایشگاه قرآن و عترت، قرآن، احادیث، حرف‌های خوب و حس‌ و حال خوبی دارد.
وی با بیان اینکه با توجه به تبلیغات خوب در خصوص برگزاری این برنامه، شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان هستیم، اضافه کرد: این نشان‌دهنده آن است که هنر قرآنی به ویژه کتابت در بین مردم جا افتاده است.
یادآور می‌شود، این نمایشگاه از 20 تا 25 خردادماه از ساعت 10 تا 18 در نگارخانه رضوان، واقع در خیابان کوهسنگی، شماره 17، پلاک 16 پذیرای علاقه‌مندان و هنردوستان است.
captcha