رونمایی از کتاب «نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی» در لبنان
کد خبر: 3602049
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵

رونمایی از کتاب «نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی» در لبنان

گروه بین‌الملل: آیین رونمایی از کتاب «راهنمای آموزش نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی و همزیستی» در بیروت برگزار شد.

رونمایی از کتاب «نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی» در لبنان
فراخوان مراسم رونمایی از کتاب
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدمهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در راستای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های گفت‌وگوی بین ادیان، در آیین رونمایی از کتاب «راهنمای آموزش نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی و همزیستی» که در هتل «هیلتون حبتور» بیروت برگزار شد، شرکت کرد و طی آن با اندیشمندان لبنانی در خصوص مسائل فرهنگی و همزیستی پیروان ادیان، به گفت‌وگو پرداخت.
این مراسم با نظارت میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان و به همت مؤسسه ادیان و انستیتوی شهروندی و مدیریت چندفرهنگی(diversity) این کشور با مشارکت شورای کلیساهای خاورمیانه، دارالفتوا، مجلس اسلامی اعلای شیعیان و شورای مذهبی طایفه موحدان دروزی و همکاری و حمایت «برنامه مشارکت دانمارکی ـ عربی» و مؤسسه Danmission دانمارك، برگزار شد.
در آیین رونمایی از این كتاب پدر فادی ضو، رئیس مؤسسه ادیان، کشیش حبیب بدر، رئیس شورای کلیساهای خاورمیانه، شیخ سامی ابوالمنی به نمایندگی از شیخ نعیم حسن، شیخ العقل طایفه موحدان درزی، شیخ احمد قبلان، مفتی جعفری ممتاز به نمایندگی از شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اسلامی اعلای شیعیان، شیخ اسامه حداد به نمایندگی از پاتریارک کاردینال مار بشاره بطرس الراعی، رئیس شورای پاتریارک‌ها و اسقف‌های کاتولیک لبنان و مراون حماده، وزیر آموزش عمومی و عالی لبنان به ‌نمایندگی از رئیس جمهوری لبنان، سخنرانی کردند.
در این مراسم که با شعار «شهروندی، بستر تکثر و چندگونگی» و تحت عنوان «نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی و همزیستی» برگزار شد، بیشتر سخنرانان درباره مفاهیم گفت‌وگو، تسامح، پذیرش دیگران، اهمیت آموزش این اصول و ستایش تلاش انجام شده در تهیه این راهنما، سخنرانی کردند.
همچنین رئیس مؤسسه ادیان، نماینده مفتی و به ‌ویژه نماینده پاتریارک الراعی، نقش الازهر و شیخ آن و اقدام اخیرش در برگزاری اجلاس ادیان را ستود.
مروان حماده، وزیر آموزش عمومی و عالی لبنان نیز در سخنرانی خود اظهار كرد: این اقدام می‌تواند گامی در جهت تحقق هدف «لغو فرقه‌گرایی سیاسی» که در دو سند دستور و منشور ملی لبنان بر آن تصریح شده، تلقی شود.
وی همچنین در توصیف لبنان اظهار كرد: در حال حاضر یک هیئت دولتی لبنان در یک اجلاس عربی، اسلامی و آمریکایی شرکت می‌کند؛‌ در حالیکه بعضی از جریانات سیاسی نسبت به برگزاری آن نگرانی دارند و این ویژگی پلورالیسم در لبنان است.
در پایان این مراسم از کارشناسان شرکت‌کننده در این پروژه از جمله شیخ اسامه حداد، رئیس کل اوقاف اسلامی دارالفتوی، شیخ نعیم حازم، هماهنگ‌کننده اداری دفتر جوانان و دانشجویان در هیئت تبلیغ دینی وابسته به مجلس اسلامی اعلای شیعیان، شیخ فاضل سلیم، رئیس اداره امور آموزشی و دینی شورای مذهبی طایفه موحدان درزی، پدر نقولا سمیره، مدیرکل دفتر آموزش مسیحی در سراسقفی روم ارتدکس بیروت، پدر غابی هاشم، استاد الهیات دانشگاه روح‌القدس (کسلیک)، پدر نبیل معمارباشی، مدیر آموزش دینی کلیسای انجیلی ملی و نایلا طباره، مدیر انستیتوی شهروندی و مدیریت چندگونگی و ویولت مسن، معاون مرکز مطالعات و پژوهش‌های مشرقی، تجلیل به ‌عمل آمد و لوح تقدیر توسط وزیر آموزش عمومی و عالی لبنان به آنان اعطا شد.
درباره کتاب
کتاب راهنمای دو جلدی «نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی و همزیستی» در چارچوب برنامه «آموزش دینی شهروندی به ‌عنوان بستر پلورالیسم فرهنگی» که از سوی مؤسسه ادیان اجرا می‌شود با همکاری مرجعیت‌های دینی لبنان؛ یعنی شورای کلیساهای خاورمیانه (شامل کلیساهای ارتدکس، ارتدکس شرقی، کاتولیک و انجیلی)، دارالفتوا، مجلس اسلامی اعلای شیعیان و شورای مذهبی طایفه موحدان دروزی در مدت دو سال تهیه شده است.
جلد اول این كتاب ویژه نقش مسیحیت است که برای واعظان و مربیان پرورشی مسیحی و جلد دوم آن، ویژه نقش اسلام است که برای خطبا و مربیان مسلمان، مواردی را درباره ارزش‌های زندگی عمومی مشترک گوشزد می‌کند و پیشنهاد شده است که این دو کتاب در برنامه‌های آموزش مدارس گنجانده شود.
هر یک از این دو جلد، پس از پیش درآمد و یک مقدمه عمومی درباره مفهوم شهروندی و ارزش‌های زندگی عمومی و مشترک، در هشت فصل ارزش‌های کرامت انسانی، پذیرش دیگری، امانت‌داری، احترام به قوانین و پیمان‌ها، عدالت، تکافل و همبستگی، عفو و گذشت و خیر عمومی را مطرح می‌کند و در پایان هم نمایه اصطلاحات را ضمیمه کرده است.
این دو جلد با همکاری دایره آموزش دینی اداره‌کل اوقاف اسلامی دارالفتوای لبنان، هیئت تبلیغ دینی مجلس اسلامی شیعیان لبنان، اداره آموزشی و دینی شورای مذهبی طایفه موحدان دروزی و شورای کلیساهای خاورمیانه با مؤسسه ادیان تهیه شده است.
یادآور می‌شود که مؤسسه ادیان، پیش از این مجری پروژه تغییر کتب آموزشی دو ماده درسی فلسفه و تعلیمات اجتماعی در نظام آموزش رسمی لبنان بوده که طبق اطلاعات موجود، با تأمین مالی سفارت انگلستان (به مبلغ 180 هزار دلار) توسط وزارت آموزش عمومی و عالی اجرا شده و به ‌ویژه در مورد فصل‌بندی این کتاب‌ها، مفاهیم و محتوای آنها، عدم حضور نماینده‌ای از سوی شیعیان در تدوین کتاب درس فلسفه و اهداف احتمالی مورد نظر در این طرح، مورد انتقاد جدی واقع شده است.
captcha