انتخابات بر اساس اصل «حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» امری اعتقادی و قرآنی است
کد خبر: 3589631
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
محمد خرسند:

انتخابات بر اساس اصل «حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» امری اعتقادی و قرآنی است

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام خرسند با اشاره به آیه 53 سوره انفال اظهار کرد: با توجه به اینکه انتخابات نماد تعیین سرنوشت است و خداوند نیز فرموده سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان بخواهند، بنابراین انتخابات در راستای عمل به این آیه شریفه و امری اعتقادی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خرسند، امام جمعه موقت کازرون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه انسان موجودی است که همیشه در حال انتخاب است، اظهار کرد: آنچه که اهمیت دارد این است که انتخاب انسان باید بر اساس معیارها و ملاک‌های ماندگار دینی باشد؛ چرا که انتخاب انسان در سرنوشت انسان و جامعه تأثیرات مثبت و منفی می‌گذارد.
وی با اشاره به آیه 53 سوره انفال گفت: خداوند در این آیه فرموده است: «أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ/ خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغيير نمى‏‌دهد مگر آنكه آنان آنچه را در دل دارند تغيير دهند»؛ بنابراین خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خود آنها بخواهند.
خرسند ادامه داد: اگر مردم ایران قیام نمی‌کردند و به خیابان‌ها نمی‌آمدند و شهید نمی‌دادند موفق نمی‌شدند رژیم شاهنشاهی را از بین ببرند و نظام اسلامی را جایگزین کنند و امروز معلوم نبود در کجا قرار گرفت بودیم لذا چون مردم خواستند خدا نیز مردم را نصرت کرد.
وی گفت: در آیه 7 سوره محمد(ص) نیز خداوند خطاب به مؤمنان تأکید می‌کند؛ « إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»؛ اگر خدا را نصرت کنید خدا هم شما را نصرت می‌کند و شما را در راه و مسیرتان ثابت قدم می‌کند.
وی با بیان اینکه مردم در انتخابات سرنوشت‌شان را رقم می‌زنند، اظهار کرد: انتخابات یکی از مشخصه‌های نظام مردم‌سالاری دینی است و مردم می‌توانند در انتخابات زمامداران و مسئولانشان را تعیین کنند که این مسئله از امتیازات نظام جمهوری اسلامی است؛ «اسلامی» است به جهت اینکه محتوای اسلامی دارد و «جمهوری» است چون متکی به آرای مردم است لذا شما می‌بینید با اینکه معلوم بود خواسته مردم حکومت و نظام اسلامی بود و در آن مقطع بسیاری معتقد بودند که نیازی به برگزاری انتخابات نیست چرا که مردم انقلاب کردند و نظر امام را قبول دارند، اما امام(ره) فرمودند رفراندوم شود و مردم بیایند و رأی بدهند تا فرهنگ‌سازی بشود بنابراین مردم آمدند با رأی خودشان نظام جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و پس از آن به قانون اساسی، خبرگان رهبری، رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر و روستا رأی دادند.
این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه انتخابات تعیین سرنوشت است و تعیین سرنوشت باید بر اساس بصیرت و تقوا باشد، گفت: انتخاب نباید بر اساس هوا و هوس و حب ریاست و تعصبات قومی و قبیله‌ای و جناحی باشد؛ اینجاست که مردم بر اساس این معیارها در انتخابات مشارکت کنند و در تعیین سرنوشتشان نقش داشته باشند؛ حضور حداکثری مردم باعث می‌شود تعصبات افراطی کنار برود و انتخابات بر اساس عقلانیت صورت گیرد.
وی افزود: با توجه به اینکه انتخابات نماد تعیین سرنوشت است و خداوند نیز فرموده سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان بخواهند، بنابراین انتخابات در راستای عمل به این آیه شریفه و امری اعتقادی است لذا امام همیشه می‌فرمودند انتخابات تقویت اسلام و نظام اسلامی است.
خرسند گفت: علاوه بر اینکه هر کسی وطنش را دوست دارد و می‌خواهد در سرنوشت کشورش مشارکت کند، انتخابات نمادی از دین‌داری و انجام وظیفه دینی هم هست و بر اساس آیه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» مسئولیت امانتی الهی است که باید به اهلش سپرده شود.
وی با بیان اینکه ریاست بر مردم حق هیچ شخص و گروهی نیست و حق خداست، اظهار کرد: باید این حق را به انسان‌های مؤمن و امانت‌دار سپرد که در این امانت خیانت نکند؛ لذا اصل انتخابات یک اصل قرآنی و اسلامی است.
captcha