دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت برگزار شد
کد خبر: 3552256
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷

دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت برگزار شد

گروه دانشگاه: دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، با هدف گفتمان سازی محتوایی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، افزایش مشارکت جوانان در ایده پردازی و اندیشه ورزی پیرامون این الگو و تحقق آن و هم چنین ایجاد ظرفیت برای مطالبه و اجرای آن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، صبح امروز 18 آذرماه با سخنرانی هادی اکبرزاده، دبیر کنگره در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهیدبهشتی آغاز شد.
اکبرزاده گفت: رویکرد کنگره عمدتا به سوی جوانان منعطف شده است و موضوع تحت عنوان راهبردها و تدابیر پیشرفت طراحی شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه مقصود از تدبیر، اتخاذ تصمیمهای کلان در این حوزه است، گفت: برای اینکه پیشرفت محقق شود  و در حوزه های اقتصادی و علم و فناوری در زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته باشد نیازمند اتخاذ همین تدابیر هستیم تا به همین تریتب در حوزه معنویت و محیط زیست و سایر شاخه ها اقدامات اساسی صورت بگیرد و گره های کار را بگشاید.
دبیر علمی کنگره بیان کرد: اما منظور این نیست که مجموعه ای از گزاره های درست داشته باشیم تا بتوانیم به پیشرفت و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نزدیک شویم. بلکه بحث بر سر تصمیمهایی هست که باید اتخاذ شود. از همین جهت  ممکن است تدابیر زیادی اندیشیده شود ولی از میان همه اینها یک یا دو تدبیر جهت گشودن گره های کار مفید فایده واقع شود.
وی گفت: ما می خواهیم ببینیم که جوان ها در خصوص الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چگونه فکر می کنند و چه تدابیری را مد نظر قرار می دهند؟ از همین روی توجه به تدابیر نسل جوان بسیار مهم است، چراکه وقتی بحث از پیشرفت است، بحث آینده مطرح می شود و آینده متعلق به جوانان است، در نتیجه جوانان صاحب اصلی این بحث هستند.
اکبرزاده در ادامه سخنرانی خود گفت: بنابراین به این نتیجه رسیده ایم که از همین گام اول بحث و تمرکزمان بر روی نسل جوانان باشد تا در حوزه های گوناگون از جمله اقتصاد، محیط زیست، معنویت و ... تدابیری اندیشیده شود. در همین راستا موضوع کنگره تدبیر و راه های پیشرفت است و در عین حال توضیح داده خواهد شد که اقدامات تا چه حدی پیش رفته است. هم چنین پیش نویس هایی که تهیه شده، ارائه می شود تا فضای نقد نیز وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: این کنگره در کنار اهداف عامی که در تمامی کنگره ها مشترک است اهداف خاص هر کارگروه را به صورت تخصصی دنبال می کند و در این راستا کادرسازی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز جهت طراحی الگو و اجرای آن انجام شده است. هم چنین این کنگره بر اندیشه ورزی جوانان و دانشجویان بر موضوعات مربوط به راهبردها و تدابیر پیشرفت اسلامی ایرانی تاکید دارد.
اکبرزاده گفت: بی گمان برگزاری این کنگره فرصتی است که جوانان نخبه دانشجو و دانشگاهی با ارئه مقالات علمی و ارائه دیدگاه های ارزشمند سهمی اصیل در مسیر تدوین الگوی پیشرفت کشور داشته باشند و این مهم را از طریق گزارش حلقه های فکری، و شعر و ادبیات برای کشور به دست آورند.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد:  اکنون 900 اثر دریافت شده  است و امروز مقالات ارائه می شود. هم چنین بیش از400 مقاله در کتاب کنفرانس چاپ می شود و تعدادی مقاله در قالب پوستر ارائه می شود، لذا این آمار و ارقام نشان می دهد که جوانان به این بحث ها توجه ویژه ای نشان داده اند و از این به بعد بایستی برنامه ها، تدابیر و راه های رسیدن به تمدن مطلوب بیش از گذشته پیگیری شود.
براساس این گزارش در ادامه، صادق واعظ زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اوج شکوفایی تمدن اسلامی و ریشه اش در آموزه های قرآن نهفته است که 2 قرن پس از ابلاغ شریعت پیامبر گرامی اسلام (ص) ظاهر شد و مظاهر خودش را نشان داد. لذا آموزه های ایشان اگرچه الهی بود اما مجددا آموزه های پیامبران ابراهیمی را زنده و در بطن تمدن اسلامی جای داد.
دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت برگزار شد
وی ضمن اشاره به این نکته که مناسک و دستورها و حکمتها ریشه در تاریخ پیامبران داشت، بیان کرد: تمدنهای بزرگ وجه تاریخی دارند. بنابراین ما چگونه افق الگوی پیشرفت 50 ساله را تعریف کرده ایم؟ بنابراین اگر ابهامات روشن نشود نباید انتظار داشته باشیم که  این افق مورد توجه قرار بگیرد. لذا بر اساس تجربه، افق های بیش از 50 سال از واقع گرایی دور می شوند و از همین جهت است که در تمدن سازی ما نمی خواهیم تجربه تاریخ را عوض کنیم.
واعظ زاده بیان کرد: بنابراین ما باید از داشته های خودمان استفاده کنیم و از طریق همین داشته ها به هزاره ها بپیوندیم. لذا باید از قابلیتها استفاد شود و در این صورت است که می توان امیدوار بود که تمدن شکل می گیرد. از طرفی دیگر ما نیاز به خودیابی داریم  و این امر فقط منوط به گذشته نیست؛ بلکه استفاده درست، صحیح و منطقی از آن چیزی است که اکنون در اختیار داریم.
وی اظهار کرد: ما اکنون نیازمند این نیستیم که حتی به خلق زبان بپردازیم چراکه زبان فارسی 1000 سال قبل به اوج و نقطه بلوغ خود رسیده است. اما هنوز در این زمینه ها خودیابی صورت نگرفته است. از همین روی با خودیابی  می توانیم آینده ای را ترسیم نماییم که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید به آن بپردازد. بنابراین ما از خود و ظرفیت ها و توانایی های خودمان استفاده می کنیم و خود را شکوفا کرده و از نو می آفرینیم.
وی در تأیید استدلال خود به آیه 105 سوره مائده اشاره کرد و گفت: قرآن کریم هم با اشاره به همین مطلب می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! مراقب خود باشيد! اگر شما هدايت يافته‏ ايد، گمراهى كسانى كه گمراه شده‏ اند به شما زيانى نمى‏ رساند. بازگشت همه شما به سوى خداست و شما را از آنچه عمل مى‏ كرديد، آگاه مى‏ سازد» (مائده/105).
رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برنامه اصلی ما باید بر این امر استوار باشد که از دستاوردهای بشری استفاد کنیم؛ یعنی هرآن چیزی که به عنوان علم، دانش و فلسفه شناخته می شود. از همین روی پس از جذب می توانیم نمونه ای بهتر از این دانش ها را تولید کنیم و بر سر جای خودش قرار دهیم. به این صورت گونه ای فضای رقابتی به وجود می آید.
وی بیان کرد: در همین زمینه باید به این نکته توجه داشته باشیم که از جنبه افراط و تفریط بپرهیزیم و به این مهم بیندیشیم که آثار اندیشمندان در سرتاسر جهان به چه صورت است و عمق آثارشان تا کجاست و از این روی با توجه به داشته هایی که وجود دارد به خلق آثار و دانش به نحو احسن بپردازیم. ما باید دانش و فناوری ها را خودمان کشف کنیم و در این بین به آثار و داشته های دیگران هم گوشه چشمی داشته باشیم و همین امر را مبنایی برای پیشرفت قرار دهیم، الگویی از پیشرفت که دور از دسترس نیست.
دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت برگزار شد
گفتنی است که در ادامه این کنگره در دو نوبت صبح و بعدازظهر دانشجویان و اساتید در چهار پنل تخصصی مجزا با عناوین: علم و فناوری، سلامت و محیط زیست؛ تعلیم و تربیت، فرهنگ و معنویت؛ اقتصاد و معیشت، امور اجتماعی، سیاست و امنیت به ارائه مقالات خود پرداختند و در پایان، مقالات پوستر نیز ارائه و توسط هیئت داوران مورد بررسی قرار گرفت.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۳:۳۰
1
0
با سلام من ودوستانم هم مقالاتی به این همایش فرستادیم تحت نظر استاد ولی دلیل نپذیرفتن آن را ندانستیم.با وصف موجود بودن چند مقاله به نام یک نفر وعدم تایید مقالات ما درباره مردمسالاری دینی-وانتظار- امیدوارم دلیل قانع کننده ای برایمان بفرستند وگر نه شائبه وشبهه نمایشی تشریفاتی بودن همایش هست.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۱:۴۵
0
1
باسلام. این الگو تا زمانی که به شناخت علوم انسانی ختم نشود منحط و محکوم به شکست است
captcha