دوره سی‎و‌نهم، نقطه عطفی در برپایی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی بود
کد خبر: 3541676
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
حجت‎الاسلام حسینی:

دوره سی‎و‌نهم، نقطه عطفی در برپایی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی بود

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به استفاده از ظرفیت رسانه‎ها طی برپایی مسابقات قرآن گفت: دوره سی و نهم، نقطه عطفی در برپایی مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران هم در بُعد جذابیت و هم در بُعد انعکاس و هم در ابعاد فنی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه رادیویی «افق» عصر امروز، هشتم آبان‌ماه، با مجری کارشناسی محمدرضا پورمعین و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و صالحی متین، مسئول کمیته فنی این دوره از مسابقات با موضوع «سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم» از شبکه رادیو قرآن پخش شد.
حسینی گفت: این دوره از مسابقات نقطه عطفی در برپایی مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران هم در بُعد جذابیت و هم در بُعد انعکاس و هم در ابعاد فنی بوده است. همینطور که بیان شد در ابعادی این مسابقات متعالی‌تر از مسابقات بین‌المللی برگزار ‌شد. یقینا رقایتی که میان قهرمانان قرآنی شکل می‌گیرد و سطح اجرای افرادی که در این مسابقات شرکت می‌کنند، قابل مقایسه با مسابقات بین‌المللی نیست.
وی ادامه داد: در این دوره با مشارکت دوستان در سیمای قرآن و تیم تهیه کنندگی و کارگردانی، صحنه‌های زیبایی خلق شد و برپایی این مسابقات چند قدم جلوتر پیش آمد. همچنین در بُعد رادیویی نیز این کار رخ داد چنان‎که رادیو تصویری اتفاق خوب این دوره بود که نتایج به لحظه در رادیو تصویری اعلام شد.
حسینی اظهار کرد: مسابقه اگر نخواهد از عنصر رسانه استفاده کند دیگر مسابقه نیست چون یکی از انگیزه‎های برپایی مسابقات، معرفی و شناسایی قهرمانان قرآنی و بحث ایجاد فضای قرآنی در کشور و سوق دادن افراد مختلف به سمت قرآن است. اگر مسابقات پوشش رسانه‌ای نداشته باشد و آنگونه که باید پوشش داده نشود از کیفیت آن کاسته می‌شود. کما اینکه در فضای مجازی نیز کانال مسابقات راه‌اندازی شده بود و برای اینکه اتفاق تبدیل به رویداد شود و ویژگی‌های آن رویداد را داشته باشد، رسانه نقش مهمی دارد. اگر نخواهیم هم افزایی را با دوستان در رسانه‌ها به طور کل داشته باشیم یقینا رسالت سنگین مسابقه ایفا نخواهد کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که در مسابقات شاهد حضور برخی از متسابقان و چهره‌های تکراری هستیم، گفت: در سال‌های گذشته رتبه‌بندی نفر اول و دوم و سوم بوده و نفر اول به محض کسب رتبه بین‌المللی از چرخه مسابقات حذف می‌شد ولی در حال حاضر سطح‌بندی متسابقان انجام می‌گیرد و افرادی از بین ممتازین از چرخه حذف می‌شوند که به مسابقات بین‌المللی راه پیدا ‌کنند و رتبه اول را کسب کنند اما در غیر این صورت در مسابقات دوره‌های آینده نیز شرکت خواهند کرد.
حسینی بیان کرد: در آینده نزدیک نیز نشستی درباره نظرسنجی از کارشناسان و اساتید و قاریان و حافظان در این زمینه خواهیم داشت. همانطور که در رشته‌های فرهنگی و هنری و ورزشی مادامی که فردی تمایل به خداحافظی نداشته باشد از مسابقات کنار گذاشته نمی‌شود. از دیگر سو هنگامی که تعدادی از افراد نام آور در مسابقات حضور دارند باعث بالا رفتن سطح مسابقات می‌شود.
وی در پاسخ به سؤال کارشناس مجری این برنامه که در رقابت‌های ورزشی سطح‌بندی و وزن‌کشی مشخص وجود دارد و هیچگاه اجازه رقابت قهرمان المپیک را با استانی نمی‌دهند، اظهار کرد: در نظر داریم که مسابقات قرآن نیز در سطح پیشکسوتان برگزار کنیم چنانکه این موضوعات در جلسات ستاد عالی مسابقات مصوب شده است که در حال حاضر به نوعی حذفی عمل کردیم و همین الان نیز خیلی باز عمل نکردیم. دیگر مسئله این است که برخی از استان‌ها قاری پرور نیستند و بعضا یک سهمیه را به مسابقات اعزام می‌کنند و بالعکس برخی از استان‌ها نیز تا پنج نفر را به مسابقات اعزام می‌کنند.  
حسینی با تأکید بر اینکه در مسابقات شاهد برگزیدگانی از استان‌هایی جز استان‌های تهران، خراسان و اصفهان طی سال‌های اخیر هستیم، عنوان کرد: این امر نشان دهنده ورود دیگر استان‌ها در سطح رقابت‌ها است که موجبات حضور آنها فراهم شده است و تا این مرحله جلو آمده‌اند.  
وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از افراد چون داوران همواره در مسابقات دیده می‌شوند؟، تصریح کرد: دو سال است که تلاش می‌کنیم زیر ساخت‌های آموزشی برای داوران مهیا کنیم تا چهره‌های تکراری کمتر دیده شود و در بخش بانوان نیز در اتاق داوران، کارورزان به همان تعداد نیز مشغول بوده‌اند.اگر بخواهیم مسابقات اعتلا پیدا کند، داوری شهرستانی و استانی مهم است و اینکه چه افرادی صلاحیت دارند و چه آموزش‌هایی را باید ببیند و چه سهمیه‌ای باید داشته باشند و از دیگر سو باید آن مدل و روشی که در بحث سازماندهی آموزشی، خواهیم داشت انجام دهیم. من تا کنون داوری را انتخاب و یا حذف نکرده‌ام بلکه مسئولیتش با کمیته فنی بوده است.
حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان شرکت غیرحضوری شرکت‌کنندگان و یا حضار در این مسابقات است؟ آیا نمی‌توانیم با معرفی قوانین و مقررات مسابقات نیز سهم مشارکت مردم را در جذابیت این کار بیشتر کنیم؟، گفت: در حال حاضر در سالن مسابقات که حاضران نشسته‌اند از طریق مانیتور پشت سر متسابق می‌بینید که امتیازها در چه زمینه‌ها کم می شود و شاید در آینده علت این کسر امتیاز نیز در لحظه گفته شود و این اتفاق که رخدادهای اتاق داوری به نمایش گذاشته‌ می‌شود جذابیت مسابقات را بیشتر می‌کند و بار آموزشی مسابقات را افزایش می‌دهد در همین چند مسابقه اخیر نیز تیم فناوری قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌اند هرچند با آنچه که مد نظر است فاصله داریم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: امید داریم که در آینده بتوانیم نرم افزار هوشمند را که به عنوان کمک داور بتواند عمل کند، راه‌اندازی کنیم. اگر این نرم افزار به عنوان کمک داور به صورت هوشمندانه عمل کند اتفاقات خوبی در این زمینه رخ می‌هد.
وی در خصوص اسکان و پذیرایی متسابقان که باید متناسب با متسابقان و رژیم غذایی آنها باشد، گفت: بخشی از آن اشکال به ما وارد است. باید به دستورالعملی برسیم تا آن را برای همیشه به استان میزبان ابلاغ کنیم و برخی دیگر نیز به اقتضای استان‌ها و غذاهایی که در استان است، رخ می‌دهد. عذر خواهی می‌کنیم از متسابقان و میهمانان و داورانی که به دلیل وضعیت غذایی اذیت شده‌ا‌ند.
حسینی در پایان گفته‌هایش اظهار امیدواری کرد که مسابقات به صورت مؤثر و مطلوب‌تر برگزار شود.
در بخش دیگری از گفت‌وگو صالحی ‌متین، مسئول کمیته فنی این دوره از مسابقات در پاسخ به این سؤال که کمیته فنی در مسابقات چگونه بود؟ اظهار کرد: من تجربه مسئولیت کمیته فنی مسابقات بین‌الملی را داشته‌ام، قطعا حجم کار و حساسیت در مسابقات سراسری سنگین‌تر از مسابقات بین‌المللی است و این سنگینی به دلیل حساسیت در رشته‌هایی چون قرائت و حفظ کل است که حساسیت، حجم کار را بالا می‌برد و کار کمیته فنی را مشکل می‌کند.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار در تمامی رشته‌ها اعلام نام و نام خانوادگی نفرات را از بحث نتایج حذف کردیم و برای هر متسابق کد قرار دادیم که هیئت داوران با توجه به آیین‌نامه و با مشاهده کدها و امتیازات افراد، تصمیم می‌‌گرفتند که چه افرادی به مرحله بالاتر صعود پیدا کنند. تا قبل از اعلام نفرات برای راهیابی به مرحله بعد، داوران نمی‌دانستند که نفرات راه یافته به مراحل بالاتر چه افرادی هستند. با این کار خواستیم کاری متقن و بدون حرف و حدیث انجام دهیم. سال‌های گذشته اعتراضاتی به نفرات و امتیاز افراد و ... بود اما با این کار خواستیم تا این شائبه از هیئت داروان برداشته شود و هم مصداق « لِّیطْمَئِنَّ قَلْبِی» باشد که این تعداد که معرفی می‌شوند به هیچ چیزی جز امتیاز وابسته نباشد.
وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار بود که تمام این رشته‌ها با هم جمع شدند و یک جشنواره را تشکیل دادند، اظهار کرد: این جشنواره در عین اینکه کار را برای کمیته فنی سنگین می‌کرد اما برکات خوبی داشت. بُعد رسانه‌ای برای دیدن رقابت‌های این افراد و متسابقان فراهم شده بود.
صالحی‌متین با اشاره به افزایش داوران در این مسابقات، گفت: با توجه به اینکه کنداکتور مسابقات به گونه‌ای بود که در دو سالن همزمان مسابقات برگزار می‌شد باید داور خاص خودش را انتخاب می‌کردیم و چینش می‌کردیم. مطمئنا از هر بخش باید دو داور در هر سالن با ناظر فنی قرار می‌دادیم که در مجموع در هر سالن ۱۳ تا ۱۴ نفر با داوری خارج از صحنه داوری مسابقات را انجام می‌دانند.
مسئول کمیته فنی این دوره از مسابقات بیان کرد: داوری در رشته قرائت و حفظ کل با کد انجام می‌شد اما با توجه به اینکه حساسیت حفظ ۱۰ جزء و ترتیل پایین بود و از سوی دیگر مکان داوری و اتاق داوری سالن آوینی طوری بود که صدای سالن در آنجا می‌آمد، بحث کد را از آن داوری برداشتیم.
وی با تأکید بر اینکه نزدیک ۲۶ نفر داوری این دوره از مسابقات را عهده‌دار بودند، در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از داوران مسابقات، چهره‌های تکراری هستند، ادامه داد: داوران در کمیته فنی ستاد عالی مسابقات شناسایی و ارزیابی می‌شوند به گونه‌ای که قالبی برای آنها تعیین و براساس آن انتخاب و سطح بندی برای هر رشته انجام می‌گیرد که حتی داورانی که می‌خواهند در رشته تجوید و بحث قرائت تحقیقی داوری ‌کنند، مطمئنا با توجه به حساسیتش متفاوت است که این فرآیند تصمیم‌گیری در کمیته فنی مسابقات انجام می‌شود.
صالحی‌متین با اشاره به اینکه رئیس هیئت داوران در سالن جام جم با محمود لطفی‌نیا و سالن شهید آوینی با سیدمحسن موسوی‌بلده بود، اظهار کرد: با وجود دعوت از برخی از داوران برای حضور در مسابقات، اما به دلیل نداشتن وقت لازم در هیئت داوران حضور پیدا نکردند.
وی اظهار کرد: همچنین امسال برای نخستین بار در مرحله مقدماتی رشته قرائت، قرعه‌ها را یک ماه قبل از برپایی مسابقات که ۷۷ قطعه بود به متسابقان ابلاغ شد تا دوستان برنامه‌ریزی کنند.
یادآور می‌شود، برنامه افق، كاري از گروه قرآن، اطلاع رساني و امور مجازي راديو قرآن است که شنبه هر هفته از ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو قرآن به سمع شنوندگان می‌رسد.
captcha