تعزیه، تجلی‎بخش ارزش‌های اسلامی باشد/ برگزارکنندگان تعزیه با تاریخ اسلام آشنا شوند
کد خبر: 3535421
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

تعزیه، تجلی‎بخش ارزش‌های اسلامی باشد/ برگزارکنندگان تعزیه با تاریخ اسلام آشنا شوند

گروه اندیشه: یک استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ گفت: مراسم‌ تعزیه باید انعکاس دهنده آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی باشد و به‌گونه‌ای اجرا نشود که به فرهنگ اسلامی ضربه بزند.

محمدحسین ریاحی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: سنت تعزیه‌خوانی که همچنان در جای جای ایران برگزار می‌شود، نمایش شورآفرینی‌ها، فرهنگ و شخصیت‌های نهضت عاشوراست، لذا شایسته است این سنت آئینی مطابق مبانی اسلامی و آموزه‌های قرآنی و دیدگاه معصومین اجرا شود.
وی با تأکید بر نفی قمه زنی گفت: اجرای مراسم تعزیه خوانی نباید به گونه‌ای باشد که به فرهنگ اسلامی آسیب برساند یا زمینه چنین آسیبی را فراهم کند. همچنین افراد مجری این مراسم باید ارزش‌های زیبا، ناب و اصیل اسلامی را انعکاس دهند، به گونه‌ای که مبانی اسلام در سطح جهان به چالش کشیده نشود. 
این استاد دانشگاه با بیان این‌که از نظر اسلام؛ عقل و شرع ملازم یکدیگرند، اظهار کرد: بعضی از رفتارها در اصل خرافات و پیرایه‌هایی هستند که به فرهنگ معنوی اسلامی عارض شده‌اند و می‌توانند ضربات سنگین و جبران ناپذیری به مبانی اسلامی وارد کنند.
 ریاحی گفت: شایسته است افرادی صحنه‌ها و رجز خوانی‌های مراسم تعزیه را تدارک ببینند که با مباحث تاریخ اسلام آشنایی داشته باشند تا بتوانند فضا را درک کرده و مفاهیم را به درستی به مخاطب انتقال دهند.
وی افزود: با توجه به اینکه اغلب مخاطبان این مراسم افرادی هستند که یا فرصت مطالعه نداشته و یا از اطلاعات کمتری برخوردارند، شایسته است افراد مجری این مراسم، ارزش‌ها را بدون تحریف انتقال دهند.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ با اشاره به سابقه طولانی تعزیه‌خوانی در فرهنگ ایرانی- اسلامی، گفت: از گذشته‌های دور مراسم سوگ سیاوش و بعد از آن واقعه عاشورا به تصویر کشیده شده است. بر همین اساس نمایش فرهنگ و شخصیت‌های حماسی و عاشورایی می‌تواند تأثیر فوق العاده‌ای در مردم داشته باشد، لذا سزاوار است اهداف نهضت حسینی به خوبی برای مخاطب تبیین شود.
وی با معرفی چند کتاب ارزشمند در زمینه نهضت عاشورا، اظهار کرد: کتاب ارزشمند و نفیس«تحلیلی بر نهضت امام حسین (ع)» چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامی تا به حال مورد تأیید منابع و متون شیعه و مورخین و محدثین اسلامی بوده است. کتاب«ناسخ التواریخ» و کتاب «حماسه حسینی» شهید مرتضی مطهری نیز از دیگر منابع ارزشمند در این حوزه به شمار می‌روند.
captcha