بررسی حقوقی حادثه منا در آنکارا/ پخش تلاوت شهید حاجی حسنی + عکس
کد خبر: 3534469
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

بررسی حقوقی حادثه منا در آنکارا/ پخش تلاوت شهید حاجی حسنی + عکس

گروه بین‌الملل: نشست بررسی حقوقی حادثه منا به همت رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا در سالن اجتماعات رایزنی برگزار شد.

بررسی حقوقی حادثه منا در آنکارا/ پخش تلاوت شهید حاجی حسنی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا، سه‌شنبه، 6 مهر میزبان اندیشمندان و فرهیختگان ترکیه‌ای برای بررسی موضوع حج و حادثه سال گذشته منا از منظر حقوقی بود.
در ابتدای این نشست علمی که در سالن اجتماعات رایزنی برگزار شد، آخرین تلاوت سوره «تین» توسط شهید حاجی‌ حسنی‌كارگر، قاری بین‌المللی قرآن و شهید حادثه منا پخش شد و سپس کلیپی که توسط رایزنی فرهنگی ایران درخصوص حادثه منا و تصاویر جان‌دادن شهدای منا و ... تهیه شده بود، به مدت 10 دقیقه پخش شد.
در ادامه حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی كشورمان در تركیه به موضوع اهمیت حج به عنوان برجسته‌ترین جلوه عبادی و معنوی مسلمانان اشاره کرد و ضرورت توجه به مسائل حج از دیدگاه مسلمانان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به حادثه دردناک منا در سال گذشته و جان‌دادن هزاران حاجی و همچنین حادثه دهشتناک واژگونی جرثقیل و کشته‌شدن تعدادی دیگر از حجاج و حوادث مشابه جان‌سوز در سال‌های گذشته، ضرورت بررسی حقوقی این اتفاقات از منظر حقوق اسلامی و حقوق بین‌الملل را مورد توجه قرار داد و از فرهیختگان دعوت کرد در این خصوص مطالب خود را بیان کنند.
سپس نامیک کمال زیبک، از فرهیختگان ترکیه که به مدت چندین سال مسئولیت وزارت فرهنگ ترکیه را به عهده داشته، ریاست جلسه را به عهده گرفت و در خصوص کلیپ دردناک و جانسوز به نمایش درآمده از حادثه منا، سخن گفت.
وی ضمن درخواست رحمت الهی برای جان‌باختگان، موضوع بررسی حادثه را فارغ از نگاه دینی و مذهبی و از نگاه انسانی و حقوقی و ضرورت پاسخگویی به این حادثه را مورد تأكید قرار داد.
سپس یکی از مدعوین که خود در حادثه حج خونین سال 66 حضور داشته و مجروح شده بود، به نگاه غیرمسئولانه عربستان و عدم مداوای او علی‌رغم مجروحیت شدید و معضلات بی‌مسئولیتی عربستان اشاره کرد.
وی همچنین با تأکید بر اینکه این منطقه باید حجاز نامگذاری شود، گفت: عربستان سعودی، واژه جعلی انگلستان در حمایت از خاندان سعود است.
وی همچنین خواستار حاکمیت کشورهای اسلامی در موضوع حج شد.
سپس دلخوش، نفر دوم سفارت ایران در آنكارا که دارای دکترای حقوق است، با ارائه مستندات حقوقی و از منظر حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل و میثاق‌های بین‌المللی، نقض تعهدات کشور عربستان را در این حادثه نسبت به حجاج ایرانی و غیرایرانی برشمرد.
سپس ابراهیم چلبی، دبیرکل حزب مام میهن ترکیه، ضرورت توجه به مشکلات جهان اسلام که حادثه حج یکی از آنهاست و همچنین مشکلاتی که در عراق و سوریه برای مسلمانان پیش آمده و ضرورت چاره اندیشی برای این مسائل را به خصوص با همفکری ایران و ترکیه، مورد تأکید قرار داد.
در ادامه هم رمزی چایر، معاون حزب اتحاد بزرگ تركیه نیز به تجربه شخصی خود از حج و مشکلاتی که عربستان برایش ایجاد کرده بود، اشاره کرد و ضمن تأسف عمیق از حادثه منا، ضرورت رسیدگی به امور حج توسط کشورهای اسلامی را برشمرد.
پس از آن هم مشاور عالی حزب سعادت تركیه، مدیرعامل مؤسسه مظلوم(مؤسسه حامی مردم مظلوم فلسطین) و تنی چند از اساتید تركیه‌ای، در خصوص حادثه دردناک منا و جان‌دادن سالانه انسان‌های بیگناه در مراسم حج و بی‌کفایتی حاکمان آل‌سعود و ضرورت تشکیل مجمعی از کشورهای مهم اسلامی چون ترکیه، ایران، مصر، اندونزی و عربستان برای اداره حج  سخنرانی کردند و جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث را که موجب وهن اسلام است، خواستار شدند.
سخنرانان همچنین بر ضرورت پاسخگویی کشور عربستان بر اساس حقوق اسلامی و حقوق بین‌الملل نسبت به این حادثه و حادثه‌دیدگان و پرهیز از تبعیض نژادی از سوی حاکمان سعودی تأکید کردند و فراهم‌کردن زمینه حضور همه مسلمانان در مناسک حج را خواستار شدند.
 
بررسی حقوقی حادثه منا در آنکارا/ پخش تلاوت شهید حاجی حسنی + عکس

بررسی حقوقی حادثه منا در آنکارا/ پخش تلاوت شهید حاجی حسنی + عکس
captcha