دوره‌های سیر مطالعاتی بینشی برگزار می‌شود
کد خبر: 3495691
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
با محوریت آثار شهید مطهری (ره)؛

دوره‌های سیر مطالعاتی بینشی برگزار می‌شود

گروه دانشگاه: معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از برگزاری دوره‌های سیر مطالعاتی بینشی با محوریت آثار شهید مطهری (ره) با اهدافی چون ایجاد نظام فکری و بسترسازی اولیه اعتقادی بر مبنای تعالیم الهی و اسلام ناب محمدی (ص) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: در جهت برنامه‌های انجمن‌های علمی دانشجویان، به منظور ایجاد نهضت کتابخوانی، مطالعه و مباحثه، تقویت تفکر و نشر اندیشه‌های متعالی ناب اسلامی در سطح دانشگاه و همچنین جهت دهی و ساماندهی سیر مطالعاتی دانشجویان در حوزه‌های مطالعات بینشی و معرفتی، بر اساس آیین نامه انجمن‌های علمی و برنامه جامع ابلاغی این انجمن‌ها، «سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری (ره)» را برگزار می‌کند.

وی هدف از برگزاری این دوره‌ها را ایجاد نظام فکری و بسترسازی اولیه اعتقادی بر مبنای تعالیم الهی و اسلام ناب محمدی (ص)، ارتقاء سطح شناخت و معرفت عمومی دانشجویان در مواجهه با جریان‌های ناسالم اجتماعی-سیاسی و تهاجم فرهنگی و همچنین احیای فکر دینی و دفاع مستدل از مبانی اسلام بیان کرد.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم در ادامه به ذکر ویژگی‌های این دوره‌ها پرداخت و اظهار داشت: از جمله ویژگی این دوره، برگزاری آن به دو روش حضوری (ایام تحصیل) و غیر حضوری (ایام تعطیلات تابستان) است که نخستین مرحله آن در تابستان ۹۵ با محور مطالعه آثار شش گانه بخش «جهان‌بینی اسلامی» آثار شهید مطهری (ره) آغاز می‌شود.

نقیب ویژگی دیگر برگزاری این دوره در دانشکده‌های علوم قرآنی را توجه به مباحثه و فهم عمیق آثار شهید مطهری (ره) در طی فرآیندی ۲ ساله بیان کرد.

دسته بندی آثار به۱۳ محور که دانشجو در هر مرحله به مطالعه یکی از این محور‌ها می‌پردازد و همچنین تعیین استاد راهنما برای دانشجویان شرکت کننده با هدف پاسخگویی به شبهات و سوالات دانشجویان و آموزش روش‌های صحیح مطالعه و فهم دقیق آثار از دیگر ویژگی‌های این دوره سیر مطالعاتی شهید مطهری(ره) هستند.

حجت الاسلام سیدمحمد نقیب، مهم‌ترین و بارز‌ترین ویژگی این دوره‌ها را تشکیل «حلقه‌های مباحثاتی» در بین دانشجویان به منظور عمق بخشیدن به مطالعات آن‌ها بیان کرد.

وی با بیان اهمیت میزان بازدهی این دوره‌ها برای دانشگاه، گفت: در پایان این دوره‌ها، به منظور سنجش میزان بازدهی این طرح در بین دانشجویان، ارزیابی پایانی صورت گرفته و پس از جمع بندی نتایج ارزیابی‌ها، علاوه بر اعطاء گواهی شرکت در دوره، از دانشجویان بر‌تر نیز تقدیر به عمل می‌آید.

captcha