اخلاق‌مداری و برنامه‌ریزی؛ حلقه‌های مفقوده اقتصاد کشور
کد خبر: 3487072
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
عضو کمیسیون تلفیق عنوان کرد:

اخلاق‌مداری و برنامه‌ریزی؛ حلقه‌های مفقوده اقتصاد کشور

گروه اقتصاد: حسینی با اشاره به اهمیت مبارزه با مفاسد اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، اخلاق‌مداری و برنامه‌ریزی را دو حلقه مفقوده اقتصاد کشور و از موانع تحقق شعار سال عنوان کرد.

سیدهادی حسینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم رضوی مبنی بر لزوم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: به نظرم دو حلقه مفقوده اساسی در این زمینه یعنی برنامه‌ریزی و اخلاق وجود دارد که در این زمینه بسیار عقب هستیم و ضرورت دارد با اقدام و عمل برای تحقق مورد اول اقدام کنیم؛ چراکه تاکنون سخنان بسیاری از جانب کادرهای نظام گفته شده و هنوز این وعده ها محقق نشده است.

مهیا بودن شرایط لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: هنوز رفاه لازم برای مردم ایجاد نشده و چون نتوانسته‌ایم در عرصه عمل با مفاسد اقتصادی مبارزه کنیم این روند ادامه دارد و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری با انتخاب شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» برای سال 95 بر لزوم پایان دادن به وعده‌های غیرعملی تأکید کردند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تأکید کرد: با توجه به منابع طبیعی فراوان، شرایط منطقه‌ای و استراتژیک ایران و ارتباط با آبهای آزاد دنیا و همچنین جمعیت با استعداد و توانا، امکان پیشرفت و تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم است اما تاکنون کسی در راستای به نتیجه رسیدن این امر گامی اساسی بر نداشته و از سوی دیگر نباید از مقوله اخلاق که مورد تأکید پیامبران الهی است فاصله گرفت.

ارتباط زیر پا گذاشتن اخلاق با رواج مفاسد اقتصادی

وی ادامه داد: با زیر پا گذاشتن اخلاق، فساد، دزدی، اختلاس و مال مردم‌خوری رواج پیدا خواهد کرد و ما در سالیان گذشته شاهد اوج این فضای بداخلاقی‌ها و مفاسد اقتصادی بوده‌ایم. همچنین باید دانست که فقط کسانی‌که این اموال را برده‌اند در این مفاسد دست نداشته و حتی اگر این مفسدان اعدام هم شوند این مسئله پایان نمی‌یابد، بلکه عده‌ای دیگر از مدیران و مسئولان با بداخلاقی‌های خود زمینه چنین مفاسدی را فراهم کرده‌اند.

حسینی با انتقاد از ساختار بودجه‌ریزی کشور گفت: ساختار بودجه‌ریزی کشور اصلا مناسب نبوده و نسبت بودجه‌های جاری به عمرانی، آنگونه که در ایران مشاهده می‌کنیم در هیچ جای دنیا وجود ندارد و این امر سبب شده است بخش زیادی از منابع مردم در اختیار عده‌ای کمی از کارکنان و حقوق بگیران دولت قرار بگیرد.

نقش بودجه‌ریزی در تحقق اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: به نظرم این رقم حدود 85 به 15 درصد است و با این وضعیت اقتصاد مقاومتی شکل نخواهد گرفت و ما به سمت توسعه میل نخواهیم کرد اما امیدوارم دولت و مجلس، دست‌ کم در برنامه ششم توسعه بسته مناسبی را ارائه دهند و با ارائه یک بسته سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مناسب زمینه‌های توسعه اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنند.

نماینده قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: در تعریف ساده، در یک بودجه‌ریزی مناسب، همه اجزاء در راستای هم حرکت کرده تا تعادل ساختاری پیش بیاید. در غیر اینصورت توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی هم رخ نخواهد داد و خسرانی که اکنون با آن مواجه هستیم ادامه داشته و وضعیت روز به روز بدتر هم خواهد شد.

captcha