آغاز جشنواره قرآنی طلاب غیر ایرانی از 12 بهمن/ شرکت 10 هزار نفر از 80 ملیت
کد خبر: 3471407
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
اسدی خبر داد:

آغاز جشنواره قرآنی طلاب غیر ایرانی از 12 بهمن/ شرکت 10 هزار نفر از 80 ملیت

گروه حوزه های علمیه: مدیرکل قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) العالمیه از آغاز بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث المصطفی(ص) از روز 12 بهمن ماه در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حسین اسدی، مدیرکل قرآن و حدیث المصطفی(ص) و رئیس ستاد برگزاری این جشنواره امروز دهم بهمن ماه در نشستی خبری با اعلام این خبر گفت: جشنواره قرآنی و حدیثی همه ساله در سه بخش برگزار می شود که مرحله نهایی بخش شفاهی آن روزهای 12 و 13 بهمن ماه در قم برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه مراسم اختتامیه آن نیز روز چهارشنبه 14 بهمن ماه با حضور آیت الله العظمی صافی برگزار می‌شود بیان کرد: مسابقات در رشته های حفظ، ترتیل و قرائت با حضور نفرات برتر مرحله مقدماتی که در 30 کشور و در نمایندگی های داخل برگزار شده عصر روزهای ذکر شده برگزار خواهد شد.
 اسدی ادامه داد: البته جشنواره از همین امروز با برگزاری دوره و کارگاه دانش افزایی در رشته های حفظ و قرائت تحقیق و ترتیل با حضور افرادی از کشورهای مختلف آغاز شده است و بهترین استادان کشور نیز برای این کار دعوت شده اند.
مدیر کل قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) عنوان کرد: کارگاه وقف و ابتدا توسط حجت الاسلام شهیدی پور، لحن توسط علی اکبر حنیفی، تجوید توسط سیدمحسن موسوی بلده و صوت و لحن توسط احمد ابوالقاسمی اداره می شود.
وی ادامه داد: یکی از طرح های جدید ما در این دوره از جشنواره تحلیل تلاوت متسابقان توسط خود این افراد است و هر نفر باید تلاوت چند نفر از رقبای خود را تحلیل کنند و با حضور محمود لطفی نیا نیز کارگاه جمع بندی تحلیل برای این برنامه ها انجام خواهد شد.
آغاز رقابت‌های شفاهی
وی بیان کرد: این دوره دانش‌افزایی تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد؛ مرحله نهایی بخش شفاهی نیز روزهای 12 و 13 بهمن ماه در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد و در انتهای هر شب نیز محافل قرآنی برپا می شود.
اسدی تصریح کرد: آئین اختتامیه این جشنواره در روز 14 بهمن بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) با حضور شخصیت‌های مختلف کشوری و حوزه علمیه برگزار خواهد شد و از آیت الله العظمی صافی نیز تجلیل می شود. حجت الاسلام والمسلمین اعرافی نیز سخنرانی می‌کند و دو واحد برتر قرآنی یکی از داخل و یکی از خارج کشور مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
اسدی با اشاره به حضور میهمانانی از سایر کشورها گفت: این میهمانان در قالب مجمع داوران بین‌المللی از کشورهایی مانند الجزایر، اردن، سوریه و عراق و ... میهمان جامعه المصطفی(ص) خواهند بود و در اختتامیه نیز حضور می یابند و برنامه هایی را نیز اجرا می کنند.
رئیس ستاد برگزاری این جشنواره عنوان کرد: مرحله مقدماتی این مسابقات در داخل ایران و 30 کشور برگزار شده است و در برخی کشورها مانند پاکستان، افغانستان و هند به علت استقبال متسابقان در دو مرحله مقدماتی استانی و کشوری برگزار شده است و نفرات برتر به این مرحله نهایی اعزام می شوند.
شرکت 10 هزار نفر در جشنواره
اسدی تصریح کرد: 10 هزار شرکت کننده از 80 ملیت در تمامی مراحل جشنواره داشته ایم و با احتساب نفررشته، نزدیک به 13 هزار نفر شرکت کننده داریم که در سه بخش معارف قرآنی به صورت کتبی(قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه)، بخش شفاهی و بخش آثار و پژوهش های قرآنی و حدیثی با هم مسابقه داده اند.
اسدی تصریح کرد: 14 درصد رشد شرکت‌کنندگان را در این دوره شاهد هستیم و از حیث کیفی نیز صددرصد نسبت به دوره قبل رشد داشته ایم که نشان می دهد متون با دقت بیشتری از سوی شرکت کنندگان مطالعه شده است.
مدیر کل قرآن و حدیث المصطفی(ص) بیان کرد: حدود 60 نفر در بخش شفاهی در این دو روز با هم رقابت خواهند کرد که این تعداد از میان 1200 نفر در مراحل مقدماتی برگزیده شده اند.
اسدی عنوان کرد: روز سه شنبه 13 بهمن ماه نیز در موسسه بنت الهدی مرحله نهایی بخش شفاهی این جشنواره در قسمت خواهران برگزار خواهد شد که 53 نفر در رشته حفظ حضور دارند و در مجموع 1208 نفر نیز در تمامی مراحل و رشته ها در بخش خواهران حضور داشته اند.
وی افزود: در بخش شفاهی خواهران و برادران به صورت مجزا جایزه می گیرند ولی در سایر بخش ها به نفرات برتر اعم از خواهران و برادران جوایزی اهدا خواهد شد که میزان جوایز ارایه شده در این جشنواره دامنه وسیعی از افراد را شامل می شود و هر فردی که حد نصاب را به دست آورند جایزه دریافت می‌کنند.
اسدی بیان کرد: رشته ویژه ای با عنوان شعار جشنواره یعنی عقلانیت دینی نیز در جشنواره داشتیم که کتاب آن برگزیده ای از مقالات اولین کنگره خطر جریانات تکفیری بود تا افراد با محتوای این مقالات آشنا بشوند.
اسدی در پاسخ به سؤال ایکنا درباره طرح های المصطفی(ص) در زمینه حفظ قرآن گفت: برنامه حفظ دارای تنوع است و برنامه های مختلفی در این زمینه داریم؛ اولین راهبرد ما در حفظ گزینش حافظان در ورود به المصطفی(ص) است که برخی حافظ کل قرآن و یا اجزای کمتری هستند اما در طول تحصیل نیز برای این افراد در قالب آموزش و فوق برنامه طرح هایی را اجرا می کنیم.
اجرای طرح جامع حفظ و حفظ اولی‌ها
مدیر کل قرآن و حدیث در ادامه پاسخ گفت: همچنین طرح حفظ اولی‌ها را شروع کرده ایم که بیش از دو هزار نفر را شامل می شود و پرونده نیز برای آنان تشکیل شده تا در طول تحصیل بتوانند مراحل حفظ را کامل کنند همچنین بیش از 50 حافظ کل از فرزندان طلاب تربیت شده اند.
وی با بیان اینکه اعطای مرخصی یکساله تحصیلی به حافظان می دهیم تا بتوانند حفظ کنند و یا حفظ خود را کامل کنند ادامه داد: بحث حفظ در این نهاد راهبردی است و ما برای هر طلبه یک پرونده قرآنی و حدیثی داریم که در قالب یک نرم افزار و سامانه پروفایلی برای آنان تشکیل شده و ارزیابی می شوند و امتیازات تحصیلی و ... دریافت می کنند.
ایجاد رشته کارشناسی حفظ و معارف قرآن
اسدی در تکمیل پاسخ خود گفت: طرح جامع حفظ قرآن نیز در المصطفی(ص) در چند قلمرو مانند بخش رفاهی، آموزش رسمی و فوق برنامه و تربیتی در حال انجام است و رشته کارشناسی حفظ و معارف قرآن نیز تعریف و سرفصل های آن آماده شده است و در آینده نزدیک این رشته ها به جمع رشته های المصطفی(ص) اضافه خواهد شد البته منتظر تصویب این رشته در وزارت علوم نیز هستیم.

captcha