بررسی دیدگاه های صاحب نظران در خصوص قیام عاشورا
کد خبر: 3392781
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
یک پژوهشگر تاریخ عنوان کرد؛

بررسی دیدگاه های صاحب نظران در خصوص قیام عاشورا

گروه اندیشه: یک پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه واقعه عاشورا در اصل یک تئوری برای حاکمیت سیاسی شد به گونه ای که ادیان دیگر هم از آن درس گرفته اند، گفت: حرکت امام حسین (ع) در قالب قیام عاشورا این اندیشه را به درستی معنا کرد که باید علیه حاکم جائر و ستمگر ایستادگی کرد و حکومتش را نپذیرفت.

اخضری، استاد تاریخ اسلام مراکز آموزش عالی استان اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: این درحالی بود که تا قبل از شهادت امام حسین (ع)، قیام بر هر حاکمی حتی اگر جائر هم باشد، مورد قبول واقع نمی شد و برهمین اساس در آن دوران برخی این حرکت امام حسین(ع) را محکوم می کردند، تا جایی که براساس این تفکر می گفتند که امام حسین به حکم پیغمبر و با شمشیر جدش کشته شد.
وی افزود: حرکت امام حسین(ع) اندیشه ای را به درستی معنا کرد که باید نسبت به حاکم جائر تجزیه و تحلیل شود و اگر در آن حاکم نقاط منفی دارد، باید کنار گذاشته شود.
استاد تاریخ اسلام مراکز آموزش عالی استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون در بین محققان و پژوهشگران مختلف اظهار نظر و تحلیل های متفاوتی در خصوص قیام امام حسین(ع) مطرح شده است، بیان کرد: برخی از پژوهشگران تاریخ نظیر نظیر مرحوم جعفر شهیدی، قیام امام حسین(ع) را برمبنای احیای امر به معروف و نهی از منکر تحلیل کرده اند.
وی با بیان اینکه مرحوم دکتر شریعتی نیز قیام امام حسین(ع) را به عنوان مکتب شهادت تبیین کرده اند که امام حسین(ع) برای شهادت حرکت کردند، افزود: این دیدگاه در آن زمان و در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
اخضری با بیان اینکه مرحوم آیت الله نعمت الله صالحی نجف آبادی نیز در کتاب معروف خود به نام «شهید جاوید» قیام امام حسین(ع) را برای رسیدن به یک حکومت اسلامی تعبیر کرده اند که تا در بسترآن حکومت امام بتواند تمام ایده ها و تفکرات اسلامی را از جمله امر به معروف و نهی ازمنکر، احیای دین، مقابله با ظلم و غیره را پیاده کند، گفت: اخیرا برخی نیز نظیر سروش، قیام امام حسین(ع) را در حکم یک انتقام قومی و جدالی میان بنی هاشم و بنی امیه تعبیر کرده اند .
این استاد تاریخ اسلام مراکز آموزش عالی استان اصفهان گفت: اکنون معمولا اظهار و نظرهایی که در جامعه و در پیرامون حادثه عاشورا مطرح می شود برگرفته شده از نظریات مورد اشاره است که برخی نیز بین آن ادغام هایی ایجاد کرده اند .
وی در ادامه به بدعت هایی که در عزاداری ها و واقعه عاشورا ایجاد شده است، اشاره کرد وگفت: ابتدا باید توجه داشت که نوع عزاداری ها برحسب رسومات و فرهنگ های مختلف منطقه ای می تواند از هم متفاوت باشد و این خطر محسوب نمی شود، ولی آن چه یک زنگ خطر محسوب می شود، زمانی است که بدعت نوآوری تعریف شود و اینکه عده ای بخواهند برداشت های شخصی خود را از حوادث تاریخی به دیگرن اعمال کنند و جملاتی را از خود به امام حسین(ع) و دین نسبت بدهند.

captcha