سخنان رهبر معظم انقلاب بیانگر رصد کامل مذاکرات هسته‌ای است
کد خبر: 3321360
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
حمیدرضا ترقی:

سخنان رهبر معظم انقلاب بیانگر رصد کامل مذاکرات هسته‌ای است

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی در تشریح بعد داخلی سخنان رهبر انقلاب در موضوع هسته‌ای گفت: ایشان با ارائه تاریخچه‌ای از آغاز مذاکرات و بیان خطوط قرمز نشان دادند که دقیقا روند مذاکرات را رصد می‌کنند و مراقب هستند که مسیر مذاکرات از خطوط قرمز عبور نکند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران نظام ضمن امین، غیور، شجاع و متدین خواندن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، آنان را مبرا از خطا و اشتباه در صحنه عمل ندانستند و در تذکری به منتقدان فرمودند: «با انتقاد مخالف نیستم و آن را لازم و کمک‌کننده می‌دانم اما این یک واقعیت است که انتقاد کردن از عمل کردن آسان‌تر است چرا که دیدن عیب‌های طرف مقابل راحت است اما درک دشواری‌ها و نگرانی‌های او، مشکل است. این حرف من، نباید مانع ادامه‌ انتقادها شود اما متوجه باشیم که تیم هسته‌ای برخی از مسائلی را که مورد انتقاد است می‌داند اما بعضی ضرورت‌ها او را به برخی اقدامات می‌کشاند».

می‌توان از این بخش بیانات رهبر معظم انقلاب چارچوب‌های یک نقد اخلاقی و منصفانه را استنباط کرد که ایشان ضمن برشمردن ویژگی‌های مثبت از یکسو، امکان خطار از سوی تیم مذاکره‌کننده را نیز رد نکردند اما منتقدان را به درک شرایط و دشواری‌های تیم مذاکره‌کننده در هنگام بیان انتقادات خود دعوت کردند.

سخنان رهبری بیانگر مخالفت با برخوردهای افراطی با تیم مذاکره‌کننده بود

حمیدرضا ترقی، رئیس مرکز بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره بعد داخلی بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام در موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده و تأکید ایشان بر شجاعت، غیور بودن و ویژگی‌های خاص این رزمندگان جبهه دیپلماسی نشان داد که رهبر انقلاب با برخوردهای تند و افراطی علیه تیم مذاکره‌کننده و احیانا متهم کردن آنها مخالف هستند و مورد قبول ایشان نیست.

وی افزود: از طرف دیگر ایشان با ارائه تاریخچه‌ای از آغاز مذاکرات و بیان خطوط قرمز نشان دادند که دقیقا روند مذاکرات را رصد می‌کنند و مراقب هستند که مسیر مذاکرات از خطوط قرمز عبور نکند و حقوق ملت حفظ شود و همواره مورد توجه تیم مذاکره‌کننده قرار بگیرد.

ایجاد آرامش در میان منتقدان در عین حفظ هوشیاری

ترقی اظهار کرد: بنابراین طبیعی است که این بیانات هم به داخل کشور و به ویژه منتقدان و دلواپسان آرامش می‌دهد و هم نوع برخوردهای آنان با تیم مذاکره‌کننده و روند مذاکرات تعدیل می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی عنوان کرد: البته ایشان از سوی دیگر متذکر شدند این دلیلی بر آن نیست که جامعه، نخبگان، مجلس و ... هوشیاری لازم را نسبت به این روند نداشته باشند بلکه با حفظ هوشیاری نباید اعتماد و اطمینان خود را نسبت به تیم مذاکره‌کننده از دست دهند و باید در پیمودن این مسیر خطیر و پرمشکل تیم مذاکره‌کننده را یاری کنند.

تبیین جهت‌گیری صحیح نقد تیم مذاکره‌کننده

ترقی ادامه داد: به عبارتی می‌توان گفت رهبر انقلاب با این سخنان جهت‌گیری صحیح را در نحوه نقد تیم مذاکره‌کننده و عملکرد آنها کاملا تبیین کردند که در این زمینه نباید نه افراط و نه تفریط به خرج داد.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: یعنی از یک سو جامعه نباید نسبت به آنچه که می‌گذرد بی‌تفاوت باشد و تصور شود این افراد معصوم هستند و از سوی دیگر باید از رفتارهای تخریبی، تضعیف‌کننده و بداخلاقی‌ها پرهیز کرد.

خط پایان در مقابل زیاده‌خواهی‌ها؛ بعد خارجی سخنان رهبر انقلاب

ترقی درباره پیام سخنان رهبر انقلاب به طرف 1+5 به ویژه آمریکایی‌ها گفت: غربی‌ها در روزهای اخیر به طور مرتب در حال دبه آوردن هستند و زیاده‌خواهی‌های متعددی را مطرح می‌کنند به نحوی که از چارچوب بیانیه لوزان هم خارج می‌شوند و انتظاراتی دارند که طبیعتا با خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب تبیین کردند مغایرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: لذا تأکیدات اخیر رهبری با شفاف کردن خطوط قرمز جلوی زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها را گرفت و نشان داد ایران به هیچ وجه از مواضع به حق خودش عدول نمی‌کند و همچنان منافع ملت و نظام در روند مذاکرات مورد توجه تیم مذاکره‌کننده قرار دارد.

ترقی در پایان اظهار کرد: از طرف دیگر سخنان ایشان توقعات بی‌جای آمریکایی‌ها را نیز از بین برد. براین اساس ممکن است با این اقدام جلوی زیاده‌خواهی‌های بعدی غربی‌ها و آمریکا گرفته شود و از اینکه بتوانند در ادامه مذاکرات امتیازات بیشتری بگیرند مأیوس شوند.

captcha