جای خالی مباحث تفسیری در فعالیت‌های مؤسسات قرآنی محسوس است
کد خبر: 3314026
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
بهرام‌پور:

جای خالی مباحث تفسیری در فعالیت‌های مؤسسات قرآنی محسوس است

گروه فعالیت‌های قرآنی: صاحب تفسیر «نسیم حیات» با اشاره به نقش مؤسسات قرآنی در ترویج تفسیر قرآن گفت: مؤسسات در زمینه‌های مختلف اقدامات خوبی انجام می‌دهند اما هنوز جای خالی مباحث تفسیری در فعالیت‌های آنان احساس می‌شود.

ابوالفضل‌ بهرام‌پور، مترجم و مفسر قرآن کریم کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در پاسخ به اینکه نسل امروزی تا چه حد با تفسیر و تدبر در قرآن انس و الفت دارند؟ گفت: متأسفانه چنین چیزی در میان نسل جوان ما مشاهده نمی‌شود لذا این کار را ما سنگین‌تر می‌کند.

جهت انس جوانان با مباحث تفسیری باید گام به گام عمل کرد
وی با بیان اینکه جهت آشنایی جوانان با تفسیر قرآن کریم باید گام به گام قدم برداشت، افزود:‌ باید تلاش کنیم تا از طریق آموزش‌های مقدماتی جوانان را به مباحث تفسیری جذب کنیم و این آمادگی برای آنان ایجاد کنیم.
صاحب تفسیر «نسیم حیات» با اشاره به تألیفات خود در این زمینه عنوان کرد: من در تفسیر یک جزء تلاش کردم تا همین کار را انجام دهم و از مرحله مقدماتی مباحث تفسیری قرآن را برای جوانان تبیین و تشریح کنم.

فتح بابی جهت آموزش مباحث تفسیری و تدبر قرآن در مؤسسات باز شود
بهرام‌پور با اشاره به نقش مؤسسات قرآنی در این زمینه تأکید کرد: قطعاً مؤسسات قرآنی فعال نیز می‌توانند در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا کنند و فتح بابی جهت آموزش مباحث تفسیری قرآن و آشنایی بیش از پیش جوانان با این مباحث انجام دهند.
این مترجم و مفسر قرآن کریم اظهار کرد: اکنون مؤسسات قرآنی در زمینه‌های مختلف آموزش‌های قرآنی مانند حفظ، روخوانی، روانخوانی، حتی تواشیح هم اقدامات خوبی انجام می‌دهند اما هنوز در زمینه تفسیر اقدام اساسی از سوی مؤسسات انجام نشده است که این جای خالی در زمینه فعالیت‌های مؤسسات قرآنی احساس می‌شود.

اشاره به نهادهای مرتبط در این امر
وی با بیان اینکه البته در این زمینه باید نهادهای مختلفی نیز ورود پیدا کنند، گفت: متولیان مختلف امور قرآنی کشور از جمله دارالقرآن تبلیغات اسلامی و معاونت قرآن وزارت ارشاد از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند در این زمینه به خوبی ورود پیدا کنند ضمن اینکه نباید از ظرفیت حوزه‌های علمیه که خود در این زمینه سرمایه‌دار هستند، غافل شد.
بهرام‌پور در پایان همچنین، بر لزوم نظارت بر برگزاری جلسات تفسیر قرآن تأکید کرد و افزود:‌ این مسئله باید حتماً صورت گیرد تا خدای نکرده جلسات تفسیر ما به‌ویژه در مواردی که تازه کار هستند، به بیراهه نرود.

captcha