تأکید فرهنگ اسلامی بر مصالحه بجای نزاع و درگیری
کد خبر: 3310371
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
آیت‌الله عاملی بیان کرد:

تأکید فرهنگ اسلامی بر مصالحه بجای نزاع و درگیری

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل گفت: شایسته است در جامعه اسلامی فرهنگ صلح و سازش و مصالحه جای هرگونه نزاع و درگیری را بگیرد تا نشاط اجتماعی نیز ارتقا یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل روز گذشته، 11 خردادماه در همایش تجلیل از تلاشگران عرصه صلح و سازش در مجتمع فدک اردبیل، اظهار کرد:‌ حل اختلاف و از بین بردن کدورت‌ها در جامعه اسلامی جزء کارهای نیک و شایسته است که افراد خیرخواه و مصلح سعی و تلاششان بر این است تا در جامعه اختلافات به حداقل رسیده و مصالحه جای دعواها و درگیری‌ها را بگیرد.
وی با اشاره به تاکیدات دین اسلام و سیره اهل بیت(ع) در این زمینه تصریح کرد: امروز ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی به ویژه در بخش نزاع و اختلاف‌های خانوادگی زیاد و متعدد است که در کاستن از این آسیب‌های جدی همه ما باید بکوشیم تا با خیرخواهی و نگاه صلح‌جویانه مشکلات و موانع را برطرف کنیم.
امام جمعه اردبیل گفت: ورود 14 میلیون پرونده به مراجع قضایی و دادگستری‌ها اصلاً در شأن نظام اسلامی ما نیست، چراکه در فرهنگ اسلامی ما به عفو، گذشت و مصالحه تاکید زیادی شده است.
عاملی اهمیت کار ارزشمند شوراهای حل اختلاف را یادآور شد و افزود: شوراهای حل اختلاف در حقیقت ظرفیتی خوب و عظیم در میانجیگری و پایان دادن به پرونده‌ها با صلح و سازش و رفتار خیرخواهانه است.
وی وجود افراد آبرومند و با شخصیت را در این مجموعه‌ها خود زمینه‌ساز تقویت امر مصالحه اعلام کرد و ادامه داد: باید شوراهای حل اختلاف در به حداقل رساندن آسیب‌ها و دغدغه‌های ناشی از اختلاف خانواده‌ها ورود پیدا کنند.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل نیز با بیان اینکه در قالب شوراهای حل اختلاف تاکنون پرونده‌های بسیار زیادی در این استان با مصالحه خاتمه یافته است، بیان کرد: ‌در همین ماه‌های اخیر پنج پرونده قصاص با کمک شوراهای حل اختلاف و رضایت شاکیان مختومه شده است.
حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی اضافه کرد: تعداد شوراهای حل اختلاف در مناطق شهری 76 و مناطق روستایی نیز 14 شعبه است که در سایه تلاش آنها و راه‌اندازی شعبات حل اختلاف معوقات بانکی، 6 میلیارد تومان معوقه بانکی برگشت خورده و 650 فقره پرونده در تصادفات و دیه‌ها از محل پرداخت خسارت مختومه شده است.
وی گفت: با عنایت استاندار اردبیل مبلغ 500 میلیون تومان برای ساختمان شوراهای حل اختلاف استان اردبیل اختصاص یافته که قطعاً با اشاره به آثار مثبت فعالیت شوراهای حل اختلاف این امر می‌تواند زمینه ایجاد تحولی خوب در این حوزه باشد.

captcha