مرمت بخش‌هایی از عمارت باغ جهانی ارم شیراز پایان یافت
کد خبر: 2879160
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
در آستانه ایام نوروز؛

مرمت بخش‌هایی از عمارت باغ جهانی ارم شیراز پایان یافت

گروه اجتماعی: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از پایان مرمت گرمابه باغ جهانی ارم شیراز در آستانه فرارسیدن ایام نوروز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس امروز، 2 اسفند در جمع خبرنگاران از پایان مرمت بخش‌هایی از عمارت باغ جهانی ارم شیراز در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز خبر داد و گفت: با اعتبار اختصاص یافته، عملیات مرمت بخش‌های مختلف گرمابه باغ جهانی ارم از ماه‌ها پیش آغاز و اکنون به پایان رسیده است.

وی افزود: مرمت گرمابه عمارت باغ ارم با اختصاص اعتبار 652 میلیون ریال شامل ادامه اندود و گچ و خاک، سفیدکاری بدنه و سقف و رنگ‌آمیزی قسمت گرمخانه، ساخت و نصب درب چوبی و ادامه ساخت و نصب پنجره‌های چوبی گره کاری شده اسلیمی و ادامه اجرای سنگ فرش کف گرمخانه حمام انجام گرفت.

امیری با یادآوری اینکه باغ جهانی ارم از مهم‌ترین مجموعه‌های تاریخی کشور در فارس است، گفت: با توجه به ارزش‌های منحصر به فرد تاریخی خود به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران و یکی از چهار اثر تاریخی ثبت شده فارس در فهرست جهانی یونسکو است بنابراین همواره توجه به این آثار ارزشمند در رأس برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی است.

بنابراین گزارش، باغ ارم یکی از مشهورترین باغ‌های شیراز است که در شمال شیراز و در خیابان ارم جای دارد. پیشینه این باغ به دوران سلجوقی بازمی‌گردد و در تمام دوران آل اینجو پا برجا بوده است. در دوران زندیه، کریمخان زند در سازندگی و بهسازی این باغ  اقداماتی انجام داد.

در اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجار این باغ به مدت 75 سال به دست سران ایل قشقایی افتاد. در روزگار پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، حسنعلی‌خان نصیرالملک، ساختمانی زیبا در آن پی‌ریزی کرد اما با مرگ وی در سال 1311 هجری قمری، خواهرزاده او ابوالقاسم‌خان (نصیرالملک دوم) امور باغ را برعهده گرفت و ساختمان نیمه‌کاره دایی خود را کامل کرد و آن را به نحو شایسته‌ای به پایان رساند که تاکنون باقی مانده است.

این بنای ارزشمند را حاج محمد حسن، معمار برجسته دوران قاجار ساخت. پس از آن باغ به دلیل بدهی مالکان به تصرف دولت درآمد و به دانشگاه شیراز واگذار شد و در بین سال‌های 1345 تا1350 خورشیدی بازسازی شده و در سال 1359 خورشیدی به باغ گیاه‌شناسی تبدیل شد.

برجسته‌ترین ویژگی این بنا، ایوان مرکزی دو طبقه آن است. در قسمت بالایی این بنا، هلالی وجود دارد که بر روی آن نقوش کاشی‌کاری شده شامل شخصیت‌های تاریخی، ادبی و اسطوره‌ای است که به‌گونه زیبایی به نمایش گذارده شده‌اند. در میان این شخصیت‌ها، می‌توان به نقش ناصرالدین شاه سوار بر اسب سفید، حضرت سلیمان(ع)، یوسف و زلیخا، داستان‌های فردوسی و نظامی و نقش داریوش هخامنشی اشاره کرد. بر روی ازاره‌های عمارت، اشعاری از سعدی، حافظ و شوریده شیرازی به خط نستعلیقِ میرزا علی نقی، خطاط دوران قاجار کار شده است.

یادآور می‌شود، باغ ارم به‌عنوان یکی از چهار مجموعه جهانی فارس پس از تخت جمشید، پاسارگاد و باغ‌های پاسارگاد در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

captcha