تهمت سلامت جامعه را خدشه دار می‌کند/ چه کنیم تا جلوی تهمت گرفته شود؟
کد خبر: 2876821
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶

تهمت سلامت جامعه را خدشه دار می‌کند/ چه کنیم تا جلوی تهمت گرفته شود؟

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه خواهران بیرجند با اشاره به اینکه تهمت سلامت جامعه را دیر یا زود خدشه‌دار و عدالت اجتماعی را از بین می‌برد، اظهار کرد: حق را باطل و باطل را حق جلوه‌ می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، تهمت و بهتان به اندازه‌اى زشت و زننده است که حتى شیطان هم از انجام دهنده آن دو بیزارى مى‌جوید. شیطان از رفتارهاى زشت و اعمال خلاف استقبال مى‌کند؛ ولى برخى از رفتارهاى ناروا آن قدر زشت و پلیدند که شیطان هم آن‌ها را تأیید نمى‌کند. یکى از این اعمال، نابود کردن وجهه افراد در جامعه و ریختن آبروى آنها به وسیله بهتان است.



فاطمه الهامی، مدرس حوزه علمیه خواهران بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه رواج تهمت در جامعه موجب از میان رفتن اعتماد متقابل افراد نسبت به یکدیگر می‌شود، گفت: پاشیده شدن زندگی و از میان رفتن دوستی‌ها از آثار تهمت است.



تهمت اعتماد متقابل میان افراد را از بین می‌برد



وی ادامه داد: بهتان و تهمت عبارت است از اینکه انسان در حق غیر به چیزی که راضی نیست دروغ بگوید به‌عبارت دیگر چیزی را به دروغ به دیگری نسبت دهد و شخصی که مرتکب گناه و عمل زشتی نشده به انجام آن متهم کند و یا عیب و نقصی را که در او نیست به او بچسباند.



مدرس حوزه علمیه خواهران بیرجند با بیان اینکه تهمت زدن از زشت‌ترین کارهایى است که اسلام آن را به شدت محکوم ساخته است،  ادامه داد: خداوند در سوره نساء آیه 112 می‌فرمایند:  وَ مَنْ یَکْسِبْ خَطیئَةً أَوْ إِثْماً ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَریئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبیناً؛ و کسى که خطا یا گناهى مرتکب شود سپس بی‌گناهى را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکارى بر دوش گرفته است».



الهامی با بیان اینکه یکی از گناهان بزرگی که آسیب‌های فردی و اجتماعی فراوانی را در پی دارد تهمت است، اظهار کرد: کسی که به دیگری این عمل قبیح و زشت را انجام می‌دهد علاوه بر ضرر رساندن به دیگران به خود لطمه وارد کرده و روحش را نیز فرسوده و آلوده به گناه می‌کند.



وی مطرح کرد: تهمت از گناهان کبیره و در قرآن مجید به شدت از آن نهی و عذاب شدیدی برای آن در نظر گرفته شده است.



تهمت سلامت جامعه را خدشه دار می‌کند



مدرس حوزه علمیه خواهران بیرجند با اشاره به اینکه تهمت سلامت جامعه را دیر یا زود خدشه‌دار و عدالت اجتماعی را از بین می‌برد، اظهار کرد: حق را باطل و باطل را حق جلوه‌گر می‌کند.



الهامی با بیان اینکه وقتی در جامعه‌ای تهمت رواج داشته و مردم تهمت را بپذیرند و باورند کنند به این ترتیب حق در لباس باطل و باطل به صورت حق جلوه‌گر می‌شود، بیان کرد: در جامعه‌ای که تهمت رواج داشته حُسن‌ظن را به سوء‌ظن و اعتماد عمومی مردم را از یکدیگر سلب و زمینه هرج و مرج فراهم می‌شود.



وی افزود: هرکس جرأت می‌کند که هرچه می‌خواهد بر ضد کسی به زبان آورد و هر دروغ و تهمتی را می‌خواهد بیان کند.



مدرس حوزه علمیه خواهران بیرجند افزود: در جامعه‌ای که تهمت فراوان باشد دوستی و صمیمیت جایش را به کینه و عداوت و مردم پراکنده و متفرق و بدون ارتباط با یکدیگر زندگی می‌کنند زیرا محبت از میان آنها رخت بربسته و هر فرد نگران است که مبادا مورد اتهام از سوی دیگری قرار گیرد.



وی ادامه داد: بنابراین فردی که عادت به تهمت و دروغ بستن به دیگران پیدا کند دیگر نمی‌تواند در پی راستی و حقیقت باشد و به این ترتیب ایمان فرد تهمت زننده به تدریج از بین می‌رود و دیگر اثری از ایمان در قلبش باقی نمی‌ماند و جایگاهش دوزخ خواهد بود. 



تهمت موجب زایل شدن ایمان می‌شود



حجت‌الاسلام سیدمحمد سوفاری، کارشناس دینی در خراسان جنوبی با بیان اینکه تهمت ایمان را از بین می‌‌برد، گفت: وقتی ایمان از بین رفت دیگر هرچه معجزه هم بیاوری باورش نمی‌‌شود.



وی عنوان کرد: گاهی اوقات تهمت زننده با علم و آگاهی، گناه یا عیبی را به شخصی نسبت می‌دهد یعنی می‌داند که آن شخص دارای این عیب نیست و یا این گناه از او سرنزده است اما با این وجود ، آن عیب را به او نسبت می‌دهد.



این کارشناس دینی افزود: زمانی خود شخص مرتکب عمل زشتی می‌شود و برای نجات خود از گرفتاری و فرار از مجازات، آن عمل را به دیگری نسبت می‌دهد .



سوفاری با اشاره به اینکه سوء ظن گاهی پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد، اظهار کرد: انسان با ایمان و درستکار نباید به برادر و خواهر مؤمن خویش سوءظن داشته باشد.



وی یادآور شد: تهمت زدن به دیگران علاوه بر اینکه به آنها ضررهای جدی می‌زند روح ما را نیز آلوده، ضرر و زیان معنوی فراوانی به خود ما نیز وارد خواهد کرد.



گزارش از لیلا لیمویی، خبرنگار ایکنای خراسان جنوبی

captcha