مباحث قرآن حول محور انسان است/ وجود نکات اخلاقی ـ تربیتی در سوره «حجرات»
کد خبر: 1465350
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
مدرس حوزه علمیه قم:

مباحث قرآن حول محور انسان است/ وجود نکات اخلاقی ـ تربیتی در سوره «حجرات»

گروه فعالیت‌های قرآنی: با تحقیق و بررسی آیات الهی می‌توان دریافت که مباحث قرآن حول محور انسان است، ازاین رو انسان‌ها با آشنایی و شناخت مبانی کلام حق هرگز گمراه نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام رستگاری، استاد حوزه و دانشگاه قم امروز، 7 آبان‌ماه در جلسه درس اخلاق مدیران استان در بیت امام جمعه اراک، گفت: با تحقیق و بررسی آیات الهی می‌توان دریافت که مباحث قرآن حول محور انسان است، ازاین رو انسان‌ها با آشنایی و شناخت مبانی کلام حق هرگز گمراه نمی‌شوند.

وی با استناد به آیات الهی انسان‌ها را در قالب دو گروه نیکوکاران و اشقیا معرفی کرد و افزود: بندگان متعهد و باایمان با تبعیت از خداوند متعال و شناخت هرجه بیشتر با آیات و روایات الهی می‌توانند زمینه رشد و تعالی روحی و معنوی خویش را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام رستگاری با بیان این مهم که قرآن کریم از برخی از بندگان که سیر صعودی داشته و همواره سعی دارند خود را بالاترین مراتب مرتبه ایمان برسانند یاد کرده است، اضافه کرد: تأسی به آیات و مفاهیم این مصحف شریف زمینه بروز هرگونه لغزش و خطا را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که یاران امام حسین(ع) از لحاظ مرتبه ایمان به بالاترین درجه رسیده و از این مهم به نحو احسن استفاده کردند، اظهار کرد: مسلمانان نباید به حدی که در آن هستند رضا دهند؛ چراکه مراتب ایمان دارای مراحل مختلفی است که باید از آن گذر و ایمان واقعی را به پیشگاه ربوبی حضرت حق عرضه بدارند.

حجت‌الاسلام رستگاری در بخش دیگر از سخنان خویش به آیات ابتدایی سوره مبارکه «مؤمنون» که می‌فرماید «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» استناد کرد و گفت: خداوند متعال در این سوره شریف و دیگر آیات نورانی کلام حق راجع به ویژگی‌های مؤمنان و مراتب ایمان فرمایشاتی را بیان کردند.

وی با بیان اینکه برخی از مؤمنان تنها به پاره‌ای از احکام الهی پایبند بوده و برخی دیگر را نمی‌پذیرند، اضافه کرد: اینگونه ایمان بدترین نوع ایمان است که مورد نکوهش حضرت حق و رسولش قرار گرفته است؛ چراکه برخوردار بودن از این نوع ایمان از نواقص غیرقابل جبرانی را به‌دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام رستگاری در بخشی از سخنان خویش به تشریح ایمان صادق و کاذب پرداخت و ادامه داد: قرآن شریف برخی از افراد را راست گفتار در ایمان می‌داند، اما برخی دیگر را به‌واسطه غوطه‌ور شدن در مادیات دنیوی از ایمانی سست و ضعیف برخوردارند که باید درصدد رفع نواقص برآیند.

وی با بیان این مطلب که آیات پایانی سوره مبارکه حجرات ویژگی‌های 10گانه اخلاقی و تربیتی در اسلام را گوشزد می‌کند، اظهار کرد: خانواده‌ها با مطالعه تفسیر این سوره شریف می‌توانند با نکات اخلاقی که زندگی فردی و اجتماعی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد آشنا شوند.

وی همچنین، شاخصه مؤمن واقعی را ایمان الهی عنوان کرد و با بیان این نکته که داشتن ایمان ظاهری کفایت نکرده و نمی‌کند، گفت: خداوند متعال در قرآن شریف مؤمنان را دارای مراتب گوناگون دانسته و از آنان خواسته نسبت به اعتلای ایمان و تقوای خویش تلاش کنند.

حجت‌الاسلام رستگاری با استناد به فرمایش امام صادق(ع) ایمان را دارای مراتب هفت‌گانه خواند و اعلام کرد: این امام همام افراد باایمان را به دستگیری از افراد پائین دست خویش از لحاظ ایمانی تشویق و توصیه فرمودند که با دیدن گناه دیگران آنان را علنی نکنید، بلکه در صدد رفع آن و اعتلای ایمان فرد مخاطب برآئید.

وی منضبط بودن در امور فردی واجتماعی، پیشی نگرفتن از خدا و رسولش، برقراری اعتدال، بلند نکردن صدا در مقابل ائمه معصومین(ع)، احترام به والدین، نگاه داشتن ادب در برخورد با سالخوردگان، پرهیز از مسخره کردن دیگران و دوری از صدا زدن دوستان با القاب ناشایست را از نکات اخلاقی بیان کرد که در سوره مبارکه «حجرات» بیان شده است.

مدرس حوزه علمیه قم در پایان، ضمن تسلیت و تعزیت به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت سومین اختر تابناک امامت و ولایت و یاران صدیق ایشان، گفت: جوانان این مرز و بوم باید از نهضت حسینی درس گرفته و در اشاعه این مکتب از تمامی همت، امکانات و ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

captcha