صبر؛ مهم‌ترین نیاز انسان برای رسیدن به آرامش
کد خبر: 1415949
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
حجت‌الاسلام گرایلی عنوان کرد:

صبر؛ مهم‌ترین نیاز انسان برای رسیدن به آرامش

گروه اجتماعی: مدیر گروه حقوق جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد گفت: مهم‌ترین نیاز انسان برای رسیدن به آرامش صبر است، بر همین اساس، انسان باید در برابر مشکلات زندگی صبر پیشه کرده و ایمان خویش را استوار نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدباقر گرایلی، مدیر گروه حقوق جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد‌ شب گذشته، 19 خرداد‌ در صحن جامع حرم مطهر رضوی اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز انسان برای رسیدن به آرامش صبر است، بر همین اساس، انسان باید در برابر مشکلات زندگی صبر پیشه کرده و ایمان خویش را استوار نگه دارد.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: «‌اگر می‌خواهید در دنیا راحت زندگی کنید به اوضاع بدتر از خود بنگرید»، افزود: از این روایت می‌توان دریافت که حرص خوردن و طمع ورزیدن نه تنها راه چاره نیست بلکه موجب از دست دادن زمان حال در زندگی می‌شود، لذا مشاهده افرادی که اوضاع زندگی بدتری نسبت به شما دارند، می‌تواند شما را نسبت به داشته‌هایتان که آن‌ها را نمی‌بینید، بینا کند.

مدیر گروه حقوق جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد‌ آرامش در زندگی را امری مهم برشمرد و ادامه داد: گاهی انسان از آنچه دارد غافل می‌شود و چشمش به‌‌دنبال مال دیگران است که این خصیصه آرامش را از انسان سلب می‌کند، بنابراین باید متوجه باشید اگر مال یا ثروتی از خدا می‌خواهید و به آن رسیدید، شکر نعمت کنید نه اینکه پس از رسیدن به آن نعمت طمع ورزیده و از آخرت غافل شوید.

قناعت؛ روشی مناسب برای مقابله با طمع ورزیدن

حجت‌الاسلام گرایلی با بیان اینکه قناعت روشی مناسب برای مقابله با طمع ورزیدن است، ابراز کرد: انسان سیری‌ناپذیر است، بر همین اساس اگر می‌خواهید آرامش داشته باشید در زندگی به غیر خدا تکیه نکنید و بدانید مهم‌ترین ثروت برای هر فردی قناعت است که می‌تواند انسان را به درجه بالای عبودیت برساند.

وی با اشاره به اینکه در برابر مشکلات زندگی صبر پیشه کنید، صبر در برابر مشکلات را اولین نوع صبر دانست و گفت: برای صبر می‌توان به زندگی حضرت ایوب(ص) در قرآن اشاره کرد که خدا مال، ثروت و فرزندان وی را گرفت و ایشان جز به درگاه خدا جای دیگری پناه نبرده و صبر پیشه کردند، لذا انسان باید متوجه باشد که هنگام سختی، تنها صبر و توکل بر خدا کند.

مدیر گروه حقوق جامعةالمصطفی(ص) العالمیة مشهد، با بیان اینکه نوع دوم صبر، صبر در برابر گناه است، عنوان کرد: انسان باید خودش را از محدوده گناه دور کند، از همین رو جوانان باید مراقب باشند نرم‌افزارهای گناه آلود را بر روی سیستم موبایل خود نصب نکنند، زیرا اولین قدم شیطان برای رخنه در انسان، وسوسه است؛ پس زمانی که خود را در مقابل گناه دیدید، صبر پیشه کنید و ایمان خود را از دست ندهید.

حجت‌الاسلام گرایلی سومین مدل صبر را، صبر در مقابل عبادت دانست و تأکید کرد: امام زمان(عج) فرموده‌اند: «ملعون است کسی که نماز مغرب و عشا را آنقدر به تأخیر بیندازد که ستاره‌ها از آسمان محو شوند، زیرا در قیامت اولین سؤالی که از انسان پرسیده می شود در خصوص نماز است، بنابراین انسان باید متوجه باشد که هیچ عملی در دنیا واجب‌تر از نماز اول وقت نیست و سبک شمردن نماز نوعی دوری از خدا محسوب می‌شود.

captcha