مباحثه در حوزه کمرنگ نشود/ طلبه‎ مسئولیت‌ناپذیر در حوزه کارآیی ندارد
کد خبر: 1414835
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
آیت‌الله حسینی بوشهری:

مباحثه در حوزه کمرنگ نشود/ طلبه‎ مسئولیت‌ناپذیر در حوزه کارآیی ندارد

گروه اندیشه: مدیر حوزه‎های علمیه بر لزوم تلاش جهت پررنگ کردن مباحثات علمی طلاب در حوزه تأکید کرد و گفت: دروس باید با مباحثه جدی طلاب دنبال شود و اساتید هستند که باید این نظام را پایدارتر از گذشته ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‎های علمیه پیش از ظهر امروز، 17 خرداد در دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان قم، در مدرسه عالی دارالشفاء، گفت: خروجی اصلی حوزه، طلاب متخلق به اخلاق عالیه است که این طلاب در محیط مدارس شکل می‎گیرند.

وی افزود: ارتباط همیشگی و مؤثر طلاب و اساتید است که آنان را می‎سازد وگرنه اگر به صرف یک کلاس درس ساده باشد نباید انتظار خاصی از این مجموعه داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: طلاب در بیرون از حوزه محل رجوع مردم هستند و این طلاب ابتدا در مدارس باید زیر نظر اساتید به سؤالاتشان پاسخ داده شود و اعتقادات و پاسخ به شبهات آنان در حد عالی قرار گیرد تا ضمن تسلط کامل به این مباحث بتوانند نقش بهتری را در بیرون ایفا کنند.

احترام به اساتید، از مهم‌ترین رموز توفیقات علمای بزرگ است

مدیر حوزه‎های علمیه اخلاص و ایثار و قصد غربت را از مهم‌ترین مؤلفه‎های حوزه‎های علمیه ذکر کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین راز و رمزهای توفیقات علمای بزرگ، احترام به اساتید و مراجع عظام بوده است به نحوی که داستان تعامل این علما با یکدیگر باید سرمشق همه ما قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز در مراکز آموزشی، سرمایه‌گذاری بسیاری برای حمایت از اساتید دروس پایه انجام می‌شود، چون شخصیت علمی و اخلاقی دانش‌آموزان و دانشجویان در این مقطع شکل می‌گیرد و ما نیز در حوزه قدرشناس اساتید سطح یک هستیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که اساتید باید به آن دقت کنند، دلسوزی برای رشد طلاب و نظارت دقیق روی رفتار و برنامه‎های آنان است.

مدیر حوزه‎های علمیه تصریح کرد: حساسیت نسبت به اعتقادات طلاب، تقویت روحیه پرسشگری در طلاب، تدریس بر مبنای اسلوب مشخص، افزایش بهره‌وری دروس و ایجاد فضای شاداب و همچنین افزایش قوه مسئولیت‌پذیری طلاب از دیگر مباحث اصلی در حوزه است.

وی گفت: طلبه‎ای که مسئولیت‌پذیر نباشد در حوزه کارآیی ندارد؛ حوزوی باید مسئولیت‌پذیر باشد و این حس مسئولیت است که نفوذ او را بیشتر می‎کند؛ یکی از این مسئولیت‎ها توجه دقیق اساتید به رشد طلاب و همچنین ایجاد نظم قوی در حوزه است.

طلاب با سلوک علمای پیشین آشنا شوند

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: طلاب باید با سلوک علمای پیشین آشنا شوند و آن‌ها را الگوی خود قرار دهند؛ اگر طلبه‎ای در این راه گام بردارد و مشی این بزرگان که اخلاق و جدیت و همت عالی و زهد را مدنظر داشتند پیش روی خود بدارد به توفیقات عالیه خواهد رسید.

وی مباحثه را از مهم‌ترین امتیازات حوزه دانست و گفت: نباید به هیچ عنوان این امتیاز را خودمان از حوزه بگیریم و دروس باید با مباحثه جدی طلاب دنبال شود و اساتید هستند که باید این نظام را پایدارتر از گذشته ایجاد کنند.

captcha