محتوای کتب درسی؛ مملو از فرهنگ انقلاب/ برنامه‌ریزی طی سال برای معرفی اهداف انقلاب
کد خبر: 1372893
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
دیمه‌ور عنوان کرد:

محتوای کتب درسی؛ مملو از فرهنگ انقلاب/ برنامه‌ریزی طی سال برای معرفی اهداف انقلاب

گروه اجتماعی: معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش با بیان اینکه محتوای کتب درسی ما مملو از آموزه‌ها و فرهنگ انقلاب است، گفت: در طی سال نیز با یک برنامه‌ریزی جهت‌دار، معرفی اهداف و آرمان‌های انقلاب به دانش‌آموزان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش، امروز، 20 بهمن‌ماه، در نشستی خبری به بیان وظایف این معاونت پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت اساسی دوره ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت کشور چهار سال است که این معاونت با سه اداره‌کل آموزش و پرورش دبستانی، آموزش و پرورش عشایر و مناطق کمتر توسعه یافته و دفتر آموزش پیش دبستانی راه‌اندازی شده است.

وی تهیه پیش‌نویس مقررات، ضوابط، دستورالعمل‌ها، برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین، فراهم کردن عدالت آموزشی و دسترسی همگان به آمورش و پرورش رایگان را از جمله وظایف معاونت پیش دبستانی آموزش و پرورش برشمرد.

بازگشت 4 هزار دانش‌آموزان ابتدایی ترک تحصیلی به مدارس

دیمه‌ور ایجاد فرصت برای دسترسی آحاد مردم به آموزش رایگان را وظیفه ذاتی آموزش و پرورش و دولت برای رفع محرومیت و کمک به مناطق کمتر توسعه یافته دانست و گفت: در سال تحصیلی جاری 39 هزار بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی وجود دارند که البته چهار هزار نفر آنان از آذرماه سال جاری، به مدارس بازگردانده شدند.

معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش از جمله عللی که سبب می‌شود برخی از دانش‌آموزان از تحصیل باز بمانند را وجود اختلالات ذهنی در برخی دانش‌آموزان، وجود مشکلات فرهنگی در برخی مناطق و خانواده‌ها و مشکلات معیشتی خانواده‌ها عنوان کرد.

وی به شیوه نامه اجرایی بازگرداندن دانش‌آموزان ترک تحصیلی اشاره و عنوان کرد: این طرح به زودی اجرا می‌شود ولی درصدد هستیم که استانداران متولی این امر باشند. در زمینه بازگرداندن دانش‌آموزان ترک تحصیلی نیاز به بسیج امکانات خیران، دستگاه‌های دولتی و نهادهای حمایتی داریم.

دانش‌آموز ابتدایی روستایی نباید از خانواده دور بماند

دیمه‌ور در بخش دیگری از سخنان خود به مدارس روستایی و تجمیع دانش‌موزان چند روستا در یک مدرسه اشاره و عنوان کرد: موضوع مدارس روستا مرکزی بیشتر مربوط به دوره متوسطه است، اولویت را به ایجاد مدارس در روستاها داده‌ایم تا دانش‌آموزان مقطع دبستانی که در شرایط ویژه‌ای هستند از خانواده‌هایشان دور نمانند.

اختصاص 200 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزرات آموزش و پرورش ایجاد مدرسه‌های ایمن را وظیفه مسلم سازمان نوسازی مدارس دانست و گفت: 200 میلیارد تومان برای تجهیز مدارس اختصاص یافته است ولی نیاز ما بیش از این است.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه جهت‌گیری آموزش و پرورش کشور تربیت دانش‌آموزانی خلاق، خوش‌فکر، اهل تحقیق و پژوهش است گفت: این مهم را از طریق محتوای کتب درسی و برنامه‌های فوق العاده دنبال می‌کنیم.

توجه به خلاقیت دانش‌آموزان در سند تحول بنیادین

دیمه‌ور با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین نیز معاونت ابتدایی مکلف شده است سند ویژه‌ای در این زمینه ایجاد کند، گفت: در این راستا طرح «جابربن حیان» و طرح «اصلاح الگوی مصرف» برای دانش‌آموزان اجرایی می‌شود.

وی در پاسخ به تعیین تکلیف روز بدون کیف و کتاب در مدارس و اختصاص یک روز به فعالیت‌های فوق برنامه فرهنگی و هنری در مدارس گفت: در حال حاضر در حال جمع‌آوری مستندات، پژوهش‌ها و مجموعه نظرات هستیم.

کتاب‌های درسی مملو از آموزه‌های انقلاب است

دیمه‌ور در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی انتقال فرهنگ انقلاب به دانش‌آموزانی که 35 سال با انقلاب فاصله دارند گفت: محتوای کتب درسی ما مملو از آموزه‌ها و فرهنگ انقلاب است.

وی با بیان اینکه انقلاب با همه ابعاد گسترده آن فقط نمی‌تواند طی دهه فجر انقلاب اسلامی به دانش‌آموزان منتقل شود، گفت: در طی سال نیز در مناسبت‌های مختلف با یک برنامه‌ریزی جهت‌دار، معرفی اهداف و آرمان‌های انقلاب به دانش‌آموزان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در پایان سخنان خود اثرگذاری برنامه‌های آموزش و پرورش را در زمینه معرفی انقلاب به دانش‌آموزان را منوط به چگونگی فعالیت نهادهای اجتماعی دیگر دانست و بیان کرد: خروجی‌های آموزش و پرورش فقط  نتیجه عملکرد این نهاد نیست، بلکه نهادهای اثرگذار دیگری نیز وجود دارند که با دانش‌آموز در طول روز همراه می‌شوند.

captcha