شعائر الله؛ علامات رحمت واسعه پروردگار
کد خبر: 4167109
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

شعائر الله؛ علامات رحمت واسعه پروردگار

اهمیت تعظیم شعائر و فضیلت زیارت رفتن با پای پیاده به مناسبت ایام اربعین حسینی از نگاه حضرت آیت‌الله بهجت(ره) از سوی مؤسسه قرآنی طاها در یکصد‌و‌دهمین شماره نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی طلوع منتشر شد.

اربعین حسینیبه گزارش ایکنا از بوشهر، اهمیت تعظیم شعائر و فضیلت زیارت رفتن با پای پیاده به مناسبت ایام اربعین حسینی از نگاه حضرت آیت‌الله بهجت(ره) از سوی مؤسسه قرآنی طاها در یکصد‌و‌دهمین شماره نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی طلوع منتشر شد.

در این شمارگان این نشریه بصیرتی و تحلیلی به بررسی و اهمیت «تعظیم شعائر در ایام اربعین حسینی» از منظر آیت‌الله بهجت(ره) پرداخته و محتوایی بر پایه معنویت را در این زمینه ارائه کرده است. مشروح این نشریه در کانال ایتا نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی طلوع در سه فصل به نشانی tolounews@ منتشر شده است.

در فصل نخست این نشریه در نمابرگ ضریح و زیارت می‌خوانیم: آیت‌الله بهجت(ره) بیان کرد: بسم الله الرحمن الرحیم، قال‌الله (عزّ مَن قائل): در آیه ۳۲ شریفه سوره مبارکه حج خداوند فرموده «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ و هر كس شعائر خدا را بزرگ دارد در حقيقت آن [حاكى] از پاكى دلهاست.»، تمام تقواها مرتبط به قلب است و جسد به‌منزله خادم است و اختصاص شعائر به این است که تقوا را در قلوب دیگران تثبیت می‌کند و علاماتی هستند که به‌واسطه آنها، به ذی‌العلامة (صاحب علامت) پی می‌برند. ایشان فرموده‌اند: «عَلائِمُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ, صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ؛ مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه ۵۱ ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات) و «بسم الله الرحمن الرحيم» را (در نماز) بلند گفتن»، در سجده پيشانی بر خاک نهادن و انگشتر عقیق در دست راست كردن، و زيارت اربعين. شعائر الله همه علاماتند، علامت برای چه چیزی؟ برای اینکه دیگران را به رحمت واسعه و به یاد خدا بیاندازند. «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ‏ خَمْسٌ… وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ» زیارةالاربعین همان اربعین حسینیه(ع) است که آدم، آنجا عده‌ای را که آمده‌اند، می‌بیند [و هم خودش توسط آن‌ها به یادِخدا می‌افتد و هم آن‌ها توسط او].

در فصل دوم این نشریه در نمابرگ روایتگری گردشگری مذهبی می‌خوانیم: حضرت آیت‌الله بهجت(ره) در اسفندماه سال ۱۳۷۷ در پاسخ به این پرسش که آیا پیاده‌روی از مسافت‌های بسیار دور به مشاهد مشرفه متعلق به اهل‌بیت اعم از معصومین(ع) و غیر معصومین اشکال دارد؟، بیان کرد: اگر این پیاده‌روی ضرری نداشته باشد، در تعظیم و بزرگداشت کسی که به زیارت او می‌روند، رساتر و بهتر است. حتی یادم می‌آید که حزب بعث در آن‌زمان، راهپیمایی اربعین را ممنوع کرده بود، اما کربلا به‌ اندازه‌ای شلوغ می‌شد و به‌ اندازه‌ای اجتماع می‌شد که از همان جایی که آدم از اتومبیل پیاده می‌شد، مثلاً همان گاراژی که مطابق[و روبه‌رو] با در قبلۀ صحن حضرت سیدالشهدا(ع) است، از آنجا ابداً دیگر کسی نمی‌توانست حرکت بکند و بیاید، مگر در غایت صبر و طمأنینه که آیا بگذارند یک قدم جلو برود یا نه؟!. مثل همان که می‌گویند اگر سوزن بیندازید به زمین نمی‌رسد. از آن‌جا تا به صحن چقدر مسافت است؟ از صحن تا خود حرم چقدر مسافت است؟ حالا اگر یک‌ وقتی چنین شد و انسان قادر نبود راه برود، همین الان هم اگر راه را باز بگذارند، شاید جمعیت برسد به اینجا، که خدا می‌داند از چند فرسخی این‌طور ازدحامی می‌شود که آدم نمی‌تواند قدم از قدم بردارد‌‌. از منظر ایشان در خصوص شوق زیارت و زیارت، عملی ظاهری و صوری نبود؛ بلکه در هنگام زیارت واقعاً در محضر زیارت‌شونده حاضر می‌شد. معتقد بود: اگر می‌خواهید زیارت، زیارتی اساسی باشد، باید قلبتان هم همان را بگوید که زبانتان می‌گوید؛ یعنی قلب هم همان چیزی را درک کند که در زیارت‌نامه قرائت می‌شود. زیارت را با آدابش به‌جا می‌آورد و می‌فرمود: از اهم آداب زیارت این است که بدانیم بین حیات معصومین(ع) و مماتشان هیچ فرقی وجود ندارد؛ یعنی الان هم امام حی است و حرفت را می‌شنود.

در فصل سوم نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی طلوع در نمابرگ رمز عبودیت می‌خوانیم: حضرت آیت‌الله بهجت(ره) اهتمامش به امر زیارت کم‌نظیر بود. اعتقادش بود که اگر کسی بخواهد تشنگی و عطش دیدار با معصومین(ع) را در وجود خود تخفیف دهد، زیارت مشاهد مشرفه به‌منزله ملاقات آنها و دیدار آن حضرات است و همچنین با بیان حدیثی از حضرت شیخ‌الائمه(ع) خطاب به مشتاقان زیارت می‌گفت: هرگاه بدنت لرزید و چشمت گریان شد پس به خودت بیا که به تو توجهی شده است پس با دعا بگیر آنچه از خدا خواهی. به آن جهت که هر که خداوند را بی‌پیرایه عبادت کند، خداوند برترین مصلحتش را نثار او می‌کند و توجه داشته باشید که در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان(عج) نسبت به محبان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی‌شود انکار کرد!.

یادآور می‌شود، نشریه الکترونیکی و مجازی اندیشکده بین‌المللی طلوع با مدیریت حامد فکوری، واحد رسانه و ارتباطات نوین و با تلاش و همکاری جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی مؤسسه قرآنی طاهای شهرستان بوشهر با موضوعات «فرهنگ دینی، سبک زندگی و ترویح ازدواج موفق و آسان و پایدار، جهاد و حماسه، جوان و خانواده، معرفی تازه‌های نشر کتب قرآنی و معارفی، کودک و هنرهای قرآنی، نماز و نگرش در آفرینش طبیعت الهی» منتشر و در فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

هاجر محمدی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha