پیاده‌روی اربعین، ظرفیتی برای تبلیغ اندیشه اسلام ناب محمدی است
کد خبر: 4165196
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷

پیاده‌روی اربعین، ظرفیتی برای تبلیغ اندیشه اسلام ناب محمدی است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی‌از منکر آذربایجان‌شرقی، پیاده‌روی اربعین را کشتی نجات حسین بن علی(ع) در برابر دیدگان همه جهانیان مطرح کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عاملی که باعث شد مراسم اربعین با استقبال بی‌سابقه رو به رو شود ساده بودن راهپیمایی و در عین حال یک‌رنگی همه مردم زیر بیرق امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام نستوهی، دبیر ستاد امربه معروف آذربایجان شرقی

حجت‌الاسلام محمدحسن نستوهی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی‌ از منکر آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، پیاده‌روی اربعین را کشتی نجات حسین بن علی(ع) در برابر دیدگان همه جهانیان و بشریت مطرح کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عاملی که باعث شد مراسم اربعین با استقبال بی‌سابقه رو‌به‌رو شود ساده بودن راهپیمایی و در عین حال یک‌رنگی همه مردم زیر بیرق امام حسین(ع) است. 

وی ضمن اشاره به بعد تاریخی پیاده‌روی اربعین، به رایج بودن این راهپیمایی در زمان امامان معصوم(ع) تأکید کرد و ادامه داد: طبق حدیثی که امام صادق(ع) در مورد آداب سفر معنوی اربعین فرموده است، راهپیمایی اربعین در زمان امامان معصوم(ع) بین شیعیان رایج بوده و همچنین در این راستا در دوران حکومت‌‌های شیعی مانند آل‌ بویه و صفویه، راهپیمایی با پای پیاده به‌عنوان سنت حسنه برای زیارت ائمه(ع) در ایران اهمیت داشته و سعی بر تبلیغ آن بین شیعیان جهان بود و همچنین پس از آن نیز در زمان مرتضی انصاری دزفولی معروف به شیخ انصاری عالم برجسته شیعه در قرن 13 قمری، پیاده‌روی اربعین رایج بوده است.

نستوهی افزود: متأسفانه در زمان میرزا حسین نوری راهپیمایی اربعین به فراموشی سپرده شده بود که ایشان همراه شاگردانشان دوباره این سفر معنوی را انجام دادند. جواد شبّر از نویسندگان معاصر، کتابی را به‌نام «ادب الطف» قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران درباره مراسم اربعین به چاپ رساند که در آن کتاب، حضور هیئت‌‌های عزاداری در مراسم اربعین را به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه کرده است که برخی از آنها به ترکی، عربی، فارسی و اردو مرثیه می‌خوانده‌اند و همچنین با سرکار آمدن حزب بعث عراق، دوباره راه کربلا بسته شد که بعد از سقوط صدام حسین دوباره پیاده‌روی اربعین انجام گرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه، ضمن اشاره به حادثه خونین اربعین در زمان صدام حسین، کربلا را شناسنامه اربعین مطرح کرد و ادامه داد: در ادوار مختلف که دشمنان اهل بیت(ع) حاکمیت را در دست داشتند زیارت امام حسین(ع) بسیار با تنش و مشکلات فراوانی رو‌به‌رو بود. از جمله در زمان منصور دوانقی که کینه‌توزی عجیبی از اهل بیت(ع) داشت یا در زمان متوکل عباسی که حکم زیارت از حرم اباعبدالله حسین(ع)، قطع دست بود و یا در زمان صدام حسین که با انواع سلاح‌های سبک و سنگین مردم را در راه نجف و کربلا در پیاده‌روی اربعین به خاک و خون کشید که به اربعین خونین مشهور شد. حکومت‌های مخالف پیاده‌روی اربعین از یک مطلب آگاه بودند که کربلا شناسنامه شیعه است و اگر قدرتمند شود جایی برای حکومت آنها نخواهد بود.

وی مهم‌ترین پیام اربعین را متحد کردن همه انسان‌های آزاده برای پیروزی نهایی مطرح کرد و افزود: متحد کردن همه انسان‌های آزاده برای پیروزی نهایی توسط امام مهدی(عج) در آخر الزمان رخ خواهد داد و در راستای جهاد تبیین اگر هر نفر از ما بتواند یک نفر از نسل جدید را همراه خود با روی باز به پیاده‌روی اربعین ببرد، شیرینی معنوی که در وجودشان در این راهپیمایی ایجاد خواهد شد بهترین تبیین است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی‌از منکر آذربایجان‌شرقی، به ظرفیت بزرگ اربعین برای تبلیغ اشاره کرد و گفت: حضور ده‌ها میلیون نفری در اربعین ظرفیت بزرگ برای تبلیغ اندیشه اسلام ناب محمدی و اهدافی که نظام و دولت اسلامی دارد، است و همچنین در راستای بهره‌مندی از فناوری‌های هوشمند ظرفیت برای تبلیغ وسیع نیز فراهم شده است.

انتهای پیام
captcha